וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תינוקות שמתקשים לישון עלולים לפתח הפרעת חרדה בילדות

מחקר אוסטרלי גילה שתינוקות שסבלו מהתעוררויות מרובות בלילה וקושי בהרדמות עצמאית היו בסיכון מוגבר לפתח הפרעות נפשיות כמו דיכאון, חרדה ו-OCD בגילאי הילדות

Robert Hamilton

בסרטון: לרופא הזה יש טריק פשוט שמרגיע כל תינוק

תינוקות שסובלים מקשיי שינה עקביים בשנה הראשונה לחייהם נמצאים בסבירות גבוהה יותר לפתח הפרעת חרדה ודיכאון בשנות הילדות - כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת BMJ. אמנם תינוקות ככלל נוטים להתעורר הרבה בלילה, אבל גם בתוך הנורמה הזאת יש כאלה שישנים פחות מאחרים ומתקשים יותר להרדם.

על פי נתוני המחקר, לאחד מכל חמישה תינוקות עד גיל שנה סובל מקשיי שינה - כמו התעוררויות תכופות וקושי בהרדמות. ולתינוקות הללו יש סיכוי גבוה פי שלושה לסבול מבעיות רגשיות עד גיל 4, וסיכוי גדול פי שניים לסבול מהפרעה רגשית כגון דיכאון, חרדת נטישה והפרעה טורדנית כפייתית (OCD) עד גיל 10, כך גילו החוקרים ממכון המחקר לילדים על שם מרדוק במלבורן, אוסטרליה. לדבריהם, תינוקות שסובלים מבעיות שינה צריכים להיות במעקב צמוד יותר כדי לזהות בזמן בעיות נפשיות בשנות הילדות.

תינוק ישן. ShutterStock
קושי עקבי להרדם ללא עזרת אחד ההורים הוא אחד מגורמי הסיכון. תינוק ישן/ShutterStock

במסגרת מחקרם, עקבו המדענים האוסטרליים אחרי 1,500 תינוקות במהלך שנת חייהם הראשונה. האמהות של התינוקות שהשתתפו במחקר התבקשו למלא שאלונים אודות דפוסי השינה של ילדיהן בגיל 3 חודשים, חצי שנה, 9 חודשים ושנה. לכל תינוק ניתן ציון בהתאם לטיב השינה שלו, ובתום השנה הראשונה, התינוקות סווגו לשלוש קטגוריות. כ-19 אחוזים מהם סווגו כסובלים מ"קשיי שינה חמורים ועקביים" שכללו התעוררויות מרובות במהלך הלילה וקושי להרדם באופן עצמאי ללא עזרת הוריהם. ל-56 אחוזים מהתינוקות היו "קשיי שינה מתונים ומשתנים" ו-25 אחוזים מהתינוקות הוגדרו כבעלי "שינה מבוססת".

אמא מלווה ילד עצוב לבית הספר. ShutterStock
סיכוי של כמעט פי 2.5 לדיכאון, חרדה ו-OCD עד גיל 10. אמא וילד אוחזים ידיים בדרך לבי"ס/ShutterStock

החוקרים המשיכו לעקוב אחר התינוקות גם לאחר גיל שנה וביצעו הערכות של בריאותם הנפשית בגיל 4 ושוב, בגיל 10. הם מצאו שלילדים שהשתייכו בינקותם לקטגוריה של בעיות השינה החמורות היה סיכוי גדול פי 2.7 להציג תסמינים של בעיות רגשיות בגיל 4. בנוסף, היה להם סיכוי גבוה פי 2.4 לעמוד בקריטריונים הנחוצים לאבחנה של הפרעה נפשית עד הגיעם לגיל 10. בין הפרעות הנפשיות שהסיכוי ללקות בהן היה גבוה יותר עבור אותם ילדים ניתן למנות דיכאון, חרדת נטישה, הפרעה טורדנית-כפייתית (OCD), הפרעה דו קוטבית ו-ADHD.

"בעיות שינה קבועות בינקות עשויות להיות סימן מוקדם לרגישות גבוהה יותר לבעיות נפשיות בילדות, ובמיוחד להפרעות חרדה", כתבו החוקרים במסקנותיהם והוסיפו כי ייתכן שיש מקום לספק תמיכה מערכתית מוגברת למשפחות שמדווחות על בעיות שינה מבוססות בתינוקות. לדבריהם: "תינוקות עם בעיות שינה חמורות ומתמשכות צריכים להיות במעקב לצורך זיהויים של ניצנים של בעיות נפשיות כבר בילדות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully