וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תני לו מרפק: אבות שישנים פחות נקשרים טוב יותר לתינוקות

מחקר חדש שנערך בארה"ב ובדק כיצד משפיעה שינה ובעיקר היעדרה, על הורים טריים גילה שאבות שישנים יותר שעות מדוכאים יותר ומנהלים מערכות יחסים פחות טובות הן עם התינוק ועם בת הזוג שלהם

זוג ישן עם תינוק. ShutterStock
שינה משפיעה בצורה מאוד שונה על אמהות טריות ועל אבות טריים. הורים עייפים/ShutterStock

טיפול בתינוק שזה עתה נולד מביא עמו הרבה מאוד לילות לבנים ללא שינה. מחקרים מראים שאימהות טריות סובלות מאוד מההשלכות של חוסר השינה על מצבן הבריאותי והנפשי, וכי מי שמצליחה לגנוב לעצמה כמה שעות של שינה איכותית יכולה להפיק מכך יתרונות רבים. אבל לא כך המצב במקרה של אבות, במקרה של הגברים דווקא אלה שישנים יותר נמצאים בסבירות גבוהה יותר לקשר לקוי עם ילדיהם הרכים.

במחקר חדש מצאו מדענים כי אבות טריים שזכו לפחות שעות שינה נהנה בתמורה מאיכות חיים כללית טובה יותר ובאופן ספציפי, מקשרים טובים יותר הן עם התינוקות שלהם והן עם בת הזוג. "אבות שזוכים להרבה שעות שינה עלולים להתקשות לקום מהמיטה ואף לשקוע בדיכאון, בעוד לאמהות יש פחות גמישות בשעות השינה שלהן", אמרו החוקרים.

עוד בנושא:
שליש מהאבות שסובלים מדיכאון אחרי לידה חשבו לפגוע בעצמם או בתינוק
ערה? אימהות צפויות לסבול מחוסר שינה בשש השנים הראשונות לחייו של הילד
ילדים שנשארים במיטת תינוק עד גיל 3 ישנים טוב יותר. גם ההורים שלהם

המחקר נערך באוניברסיטת פן סטייט ובראשו עמד ד"ר מארק פיינברג, מרצה לבריאות ולהתפתחות. "יש הורים שהם פשוט מאושרים יותר או ישנים טוב יותר מהורים אחרים, אבל עבור רוב ההורים החיים מורכבים מימים טובים יותר וטובים פחות", הוא אמר.

אבא ותינוק צוחקים. ShutterStock
התקופה הראשונית של ההורות רווית סטרס. אבא ותינוק/ShutterStock

התקופה הראשונית של ההורות נמצאה כרווית סטרס עבור המערכת הזוגית, הסיכוי לחוות דיכאון עולה כמו גם תדירות הוויכוחים בין בני הזוג, ובמקביל תדירות יחסי המין, שעות השינה ומידת הסיפוק במערכת היחסים כולן נמצאות בצניחה. "באופן אירוני, התקופה עמוסת הסטרס הזאת עבור ההורים חופפת לתקופה שבה התינוק שלהם הוא במצב הכי פגיע ותובעני", כתבו החוקרים.

כדי להבין טוב יותר כיצד ניתן לתמוך ולעזור להורים טריים, החוקרים ניתחו את חודשי ההורות הראשונים של 143 נשים ו-140 גברים במשך 10 החודשים שלאחר לידת ילדיהם. במשך שמונה ימים רצופים ההורים הטריים תושאלו מדי לילה אודות מה שעשו ביממה החולפת: מתי וכמה ישנו, עבדו, התעמלו או ביצעו מטלות בבית.

בנוסף, המשתתפים נשאלו שאלות שמטרתן להעריך עד כמה הם נתונים בסטרס ואת איכות חייהם הכללית, ונשאלו גם על מערכות היחסים שלהם עם העולל ועם בן/בת הזוג.

עוד באותו נושא

דיכאון לאחר לידה אצל אבות - איך זה נראה ואיך מטפלים?

לכתבה המלאה

אבות מדוכאים ישנים יותר

התוצאות הצביעו על כך ששינה משפיעה בצורה מאוד שונה על אמהות טריות ואבות טריים. "הניתוח שעשינו בדיעבד לנתונים שנאספו במחקר מראה שייתכן שאלה אבות מדוכאים בעיקר שמבלים יותר שעות בממוצע בשינה", כתבו החוקרים. עם זאת, הם ציינו גם שנשים לרוב נושאות בעיקר הנטל של הטיפול בתינוק ולכן ייתכן שנשים שסובלות מדיכאון פשוט לא נהנות מאותה גמישות שמאפשרת לגברים מדוכאים לישון יותר, ומכאן ההבדל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully