וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הגבר הזה הדביק חצי מחולי הקורונה במדינה שלו?

פרסאד דינש היה נהג ריקשה אלמוני לפני שמגיפת הקרונה פגעה במדינתו סרי לנקה. אחרי שנתפס בשוד על ידי המשטרה, התגלה שהוא חיובי לנגיף, ואז החלה מסכת לא מאוד ברורה שבמרכזה אישומים על הדבקה של למעלה מ-1,000 אנשים במדינת האי

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

בווידאו: כך נראו הבחירות האחרונות בסרי לנקה

במשך חודשים הוא היה אנונימי, אולם כעת פרסאד דינש, המואשם על ידי הרשויות בסרי לנקה כזה שהדביק כמחצית מ-2,600 חולים בקורונה במדינה, מנסה לנקות את שמו בראיון לסוכנות הידיעות AP.

לאחר שדינש, 33, התגלה בחולה קורונה באפריל, הגיעו חיילים מיחידת הבריאות שהוקמה אחרי התפרצות נגיף הקורונה, לכפר שלו, ואילצו את בני משפחתו וחבריו להיכנס לבידוד. הרשויות האשימו את דינש שבגללו נמצאו לפחות עוד 1,100 הדבקות בנגיף ברחבי המדינה. מקרים אלה, כך הצהירו בפומבי, קשורים כולם לחולה יחיד.

הרשויות התייחסו לדינש כחולה 206 וגורמים רשמיים בממשלה תקפו אותו בטלוויזיה ובמדיה החברתית, והאשימו אותו בלפחות שלושה אשכולות של מקרים, כולל זה של 900 מלחים של חיל הים שנדבקו לאחר פעולה בג'אלה (Ja-Ela), עיר קטנה צפונית לבירה קולומבו. עם זאת, דינש אומר שהתמכרותו לסמים, שנחשבת לפשע בסרי לנקה, הופכת אותו לשעיר לעזאזל נוח לממשלה.

"אני לא יכול לקבל את זה שאני אחראי להדביק כל כך הרבה, כולל המלחים של חיל הים", אמר דינש לסוכנות הידיעות AP, לאחר ששוחרר הביתה משהייה של חודש בבית חולים. לפני שהמגיפה הגיעה לסרי לנקה, וגרמה לסגר, עבד דינש כנהג ריקשה. אבל עכשיו הוא לא מצליח למצוא עבודה. "אף אחד לא נותן עבודה כשהם מבינים שאני חולה 206", הוא אמר.

עוד בוואלה!

גבר בן 30 מת מקורונה אחרי שהשתתף ב"מסיבת הדבקה"

לכתבה המלאה

דובר המשטרה, אג'יטה רוחאנה אמר כי דינש "הוא נקודת המפנה בהתפשטות הקורונה במדינה והוא גרם לה נזק אדיר". הרשויות אומרות כי ב-5 באפריל נתפס דינש על ידי תושבי הכפר בגין שוד ונמסר למשטרה. בתחנה היה לדינש חום כמו גם פציעה ברגליים שנגרמה ככל הנראה במהלך השוד, ולכן הרשויות העבירו אותו לבית חולים סמוך, שם נמצא חיובי לנגיף ונשאר בבידוד למשך 31 יום.

פרסאד דינש, החולה מסרי לנקה שמואשם במרבית מקרי הקורונה במדינה. ranga Jayawardena, AP
פרסאד דינש, "חולה 206", שמואשם במחצית ממקרי ההדבקה בסרי לנקה/AP, ranga Jayawardena

דינש לא ערער על האישומים שהוא ואחרים פרצו לבית בכפר סמוך כדי לגנוב קוקוסים שיוכלו למכור ובתמורתם יקנו הרואין. לאחר שנמצא חיובי, המשטרה עצרה את חבריו של דינש ולמעלה מ-100 איש בשכונה שלו נצטוו להסגר בבתיהם. אבל לא כולם נענו להוראות.

בשל החשש שהנגיף יתפשט במהירות באזור הצפוף, חיל הים של סרי לנקה שלח צוות מלחים כדי לעזור לעובדי הבריאות. עם התקרבות החיילים, כמה ממקורביו של דינש נבהלו. "הם טיפסו על עצים, הם ניסו לקפוץ מעל גדר וניסו לקפוץ לתעלה", אמר בראיון טלוויזיה מפקד חיל הים לשעבר וחבר בכוח המשימה הארצי למלחמה בנגיף.

הסעות שארגנה ממשלת סרי לנקה לתושבים במהלך עוצר הקורונה. רויטרס
תושבים בסרי לנקה עוטים מסיכות באוטובוס/רויטרס

מבין 28 האנשים שנתפסו מהקהילה הזו והושמו בהסגר, 16 נמצאו חיוביים. שבועיים אחר כך גם מלחים שהיו מעורבים במבצע התגלו כנשאים, מה שהניע את גורמי הבריאות במחוז לבודד 12 כפרים סמוכים.

כשהנגיף התפשט לאזורים שונים במדינה, שבה היו מלחים בחופשה, הורו הרשויות על חיילים מכל האגפים בצבא להתייצב בחזרה למחנותיהם. כ-4,000 מלחים בחיל הים הושמו בהסגר בתוך מחנה אחד, בעוד למעלה מ-200 קרובי משפחה שלהם נלקחו למרכזי הסגר שמנוהלים על ידי חיל הים. לפחות 15 כפרים היו מבודדים באזורים שונים בסרי לנקה במשך כשבועיים, וכ-1,300 אנשים נוספים עברו הסגר עצמי.

בסופו של דבר, כ-900 מלחים של חיל הים נמצאו חיוביים, והאשמה כאמור הוטלה על דינש.

"ויתרתי לחלוטין על הסמים"

סרי לנקה אישרה לפחות 2,665 מקרים של קורונה, כולל 11 מקרי מוות, כלומר כמעט במחצית מהם מואשם גבר אחד - דינש.

דינש אמר ל-AP שהוא משתמש בהרואין מאז 2002, אך מעולם לא הפך להיות "מכור". עם זאת, במהלך סגר הקורונה הוא השתמש בסם באופן קבוע יותר, והצטרף לשלושה משתמשים אחרים בשוד בכדי להשיג כסף לקנות יותר הרואין. גורמים רשמיים אומרים כי כ-300 אלף איש - בערך 1.5 אחוזים מכלל הסרי לנקים - מכורים לסמים.

עם זאת, דינש אמר שהוא כבר לא חלק מאותה אוכלוסייה סטיגמטית. לדבריו, אחד הדברים החיוביים בזה שהוא נדבק בנגיף הקורונה הוא שאשפוזו עזר לו להיפטר מההתמכרות להירואין. "ויתרתי לחלוטין על סמים", הוא אמר, "אני אפילו לא מעשן סיגריה. אני נמצא כל הזמן עם שני הילדים שלי עכשיו ומשחק איתם. אני מרגיש טוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully