איך עוזרים לילדים עם הפרעות קשב ליהנות מהחופש הגדול?

הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז נוטים להתמקד בקשיים שההפרעה הנוירולוגית הזו מביאה לחייהם, אבל האמת היא שיש לה גם יתרונות, ובחופש הגדול הזה תוכלו להיעזר בהם כדי ליהנות באמת

ד"ר היידי פלביאן, מאמר אורח
זו לא חייבת להיות "תקופת הישרדות". ילדות רצות בחוף הים (אילוסטרציה: shutterstock)

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירולוגית שמקשה על האדם להתרכז למשך זמן במשימה חד-גונית. לכן, אנו מזהים את ההפרעה בעיקר בתקופת הלימודים בבית הספר, תקופה בה מחייבים את הילדים להתרכז במשך 45 דקות לפחות בנושא אחד וללמוד על ידי ערוץ חושי אחד (הקשבה, קריאה, או כתיבה). מחוץ לכותלי בית הספר אנו מבחינים בילדים עם הפרעות קשב וריכוז שמתקשים לקרוא (או שיקריאו להם סיפור ארוך), מתקשים לשחק משחק קופסא למשך זמן או שנוטים לאבד את סבלנותם עם חבריהם ומגיבים ללא ויסות ומעוררים מריבות.

עוד בוואלה! NEWS

איך לזהות סימנים להפרעות קשב וריכוז כבר בגיל 3

לכתבה המלאה

אבל הפרעות קשב הן יותר מסך הבעיות שהן גורמות. כאשר מביטים על מהות הפרעת הקשב מנקודה אחרת, ניתן להתמקד בילדים יצירתיים, בעלי יוזמה לחולל שינויים, ילדים שאוהבים להוביל ולקבל אחריות על מטלות שחשובות להם ומוכנים להשתתף בפעילויות מגוונות ככל שניתן. רק לא להשתעמם. המשותף לשתי נקודות המבט הוא הצורך ליצור סדר יום ברור תוך גיוס המוטיבציה הפנימית של הילד לשיתוף פעולה.

בשנים האחרונות עולה המודעות לכך שיש לתכנן מראש עם ילדים ומתבגרים עם הפרעות קשב וריכוז את תקופת הקיץ, על מנת שתהיה חופשה נעימה ולא כזו שמרגישה כמו "תקופת הישרדות". חשוב להכין את הילדים והמתבגרים לתקופה הממושכת בבית במשך חודשי הקיץ; להכין אותם לשינוי הפתאומי בין מסגרת בית הספר לבין מסגרת פחות נוקשה בבית; לתכנן איך לשמור על תכנית מבוססת שעות ברורות ועוד. בקיץ הנוכחי ההכנה הזו מורכבת אפילו יותר, שכן תלמידים רבים שוהים בביתם כבר שלושה חודשים, והמעבר לחופשת הקיץ אינו כה חד. אבל עדיין, צריך להכין ולהתארגן. הנה כמה דרכים לעשות את זה:

תיאום ציפיות: מתוך הבנה כי לילדים ובמתבגרים עם הפרעות קשב יש יכולת חשיבה תקינה, יש לכבד את הצורך שלהם לקבל החלטות. קבלת ההחלטות הינה חלק מגיוס המוטיבציה הפנימית שלהם להצלחה ולשיתוף פעולה. נהלו עימם שיחה מקדימה שבה תבררו בגלוי מה היו רוצים לעשות במהלך הקיץ. לפני השיחה החליטו בעצמכם מה הייתם רוצים שיקרה בתקופה זו ומה לא הייתם רוצים. הצבת גבולות ברורה מהווה בסיס חשוב לפיתוח אוירה מקבלת ופתוחה. זיכרו שמתן אפשרות הבחירה לאחר אינה באה כוויתור על עקרונות חשובים בחיי המשפחה או החברה של הסובבים.

אי אפשר להתעלם מהעובדה שהם היו המון בבית בחודשי הקורונה. אב וילדיו מביטים מהחלון (צילום: shutterstock)

בנו תכנית כללית לקיץ: מומלץ להתחיל את שיחת ההכנה לחופש בסיכום משותף של כל מה שעשיתם ולא עשיתם בתקופת הקורונה האחרונה, ואפילו לברר מה הייתם עושים אחרת אם הייתם יודעים שמעתה תהיו שוב בסיטואציה דומה. שקיפות הלמידה של המבוגר מן הניסיון מהווה דוגמא חשובה עבור ילדים עם הפרעות קשב וריכוז שנוטים בגלל לקותם לטעות לא פעם. הדגישו את הצורך לתכנן את החודשיים הקרובים בדרך שתאפשר בניית אוירה משפחתית טובה והדגישו את המטרה לשמר את הקיץ הקרוב כזיכרון נעים.

שתפו את הילדים במטרות שלכם: אפשרו להם להציע רעיונות לקידום והגשמת מטרותיכם (כך גם תיעזרו ביצירתיות הרבה שיש לילדים עם הפרעות הקשב). לדוגמא, רבים מדברים היום על כך שבתקופת הבידוד בבית לא שמרו על תזונה נכונה. אפשרו לילדים ללמוד באופן עצמאי מהי תזונה נכונה (כן, פעילויות חקר באינטרנט שהם כל כך אוהבים לעשות וכל כך טובים בזה), ובקשו הצעות פרקטיות ליישום (חיזוק היוזמה והיצירתיות).

בקשו מהילדים עזרה: לדוגמה, בקשו מהם לתכנן פעילויות משפחיות שתורמות לשיפור הכושר הגופני. כך תרוויחו גם פעילות משפחתית, גם עידוד האחריות של הילדים וגם שמירה על כושר גופני. עם זאת, זכרו שהפרעת קשב וריכוז מעייפת גם את הילד עצמו ולא רק את הסובבים אותו. לכן, בררו מהן הפעילויות שהיה רוצה לעשות לבד, בשקט ולכמה זמן הוא זקוק.

הגבילו את שעות המסך. נערה על סמארטפון (צילום: ShutterStock)

תכננו את הפעילות היומית מראש: כשמתארגנים לצאת לטיול בפארק, לפיקניק או לחוף הים, חשוב לתכנן מראש מה עושים ומה לא עושים, מי יהיה איתנו, מה נאכל ומה ניקח עמנו. בנוסף, חשוב לאפשר לילדים לתכנן את הפעילות החברתית כיוון שהם אנשים חברתיים אך עם זאת גם להציב להם גבולות שגם הם יוגדרו מראש לפני היציאה.

אל תוותרו על למידה: אנחנו אמנם בחופשת קיץ, אבל בואו נלמד דברים חדשים. אפשר לתת לילד נושא שהוא רוצה ללמוד במהלך החופשה ולבקש ממנו לשתף את בני הבית במה שלמד. אפשרו לילד לבחור כיצד לשתף אתכם במה שלמד- אם באמצעות משחק, בשיתוף בארוחת הערב, ביצירת חידון וכו'. על ידי השיתוף הילד גם יעבד את המידע בצורה טובה יותר.

מה לא לעשות? לא לאפשר יותר מידי שעות מסך, למנן כמה שאפשר ואף להגדיר מראש שעות מסך יומיות, על מנת כדי שיהיו זמינים לילד גירויים נוספים מלבד גיריים חזותיים אל מול העיניים. ותמיד - ארגנו במסגרת הלו"ז המשפחתי גם את הזמן השקט והאישי של כל אחד.

ד"ר היידי פלביאן היא מרצה בכירה וראש המחלקה לחינוך מיוחד במכללה האקדמית אחוה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

בשליחת תגובה אני מסכים/הלתנאי שימוש
    לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

    התרעות פיקוד העורף

      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully