וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילדים שלומדים בסמוך לטבע סובלים פחות מהפרעת קשב וריכוז

מדענים בדקו את הסביבה של בתי ספר בסין שבהם לומדים כ-60 אלף תלמידים, וזיהו שתסמינים של הפרעות קשב וריכוז היו נפוצים יותר באזורים עירוניים בהשוואה לירוקים. ההערכה היא שהטבע מעורר את מוחם של הילדים ומגביר את ההתפתחות שלו

הפרעת קשב וריכוז. ShutterStock
כמעט 5 אחוזים מבין כלל הילדים שנכללו בסקר סבלו מ-ADHD. ילד משועמם בכיתה/ShutterStock

רובנו מרגישים רגועים ונינוחים יותר כשאנחנו מוקפים בטבע ובגוונים של חום, אפור והרבה ירוק (לא סתם אנחנו מוכנים להשקיע הרבה זמן וכסף בחופשות שמבוססות על נופים מדהימים או לינה כפרית "באמצע היער"). אקדמאים במכון למדעי הסביבה בדרום סין במזרח גואנגזו מאמינים כי בילוי בטבע לא רק מרגיע, אלא גם מעורר את המוח שלנו. התיאוריות טוענות כי בני האדם "נמשכים מבפנים" לטבע, וזקוקים לו כשהם צעירים להתפתחות מבנים מוחיים מכריעים.

צוות חוקרים מהמכון, בראשותו של ד"ר בו-יי-יאנג, ניתחו את סביבת בתי ספר של כמעט 60 אלף ילדים בסין, והגיעו למסקנה שלילדים יש פחות סיכויים להפרעת קשב וריכוז ADHD (היפראקטיביות) אם בית הספר שלהם קרוב ל"ריאה ירוקה". רמת (הטבע סביב בתי הספר נמדדה על ידי בסיסי נתונים שמקורם בתמונות לוויין ועל פי קנה מידה קבוע.

המחקר, שפורסם ב- JAMA Network Open, ביקש מהורים ל-59,745 ילדים בגילאי שנתיים עד 17 להשלים סקר למדידת תסמיני הפרעות קשב וריכוז. ההורים נשאלו באיזו תדירות ילדיהם הראו 18 תסמינים שונים של הפרעות קשב וריכוז במהלך ששת החודשים שקדמו למחקר: לעולם לא, לפעמים, לעיתים קרובות או לעיתים קרובות מאוד. מבין כלל הילדים שנכללו בסקר, 2,566 (4.3 אחוזים) זוהו כבעלי ADHD לאחר שענו על לפחות שישה תסמינים שנקבעו כקריטריונים. רוב הילדים שאובחנו עם ADHD היו בנים מעל גיל שבע, שנולדו בטרם עת, או שאמא שלהם עישנה סיגריות או שתתה אלכוהול בקביעות. המגבלה של המחקר, כפי שהודו גם החוקרים, היא שהדבר לא אושר באופן קליני.

במהלך המחקר מצאו המדענים שילדים עם ADHD למדו בבתי ספר עם קרבה נמוכה יותר לירק (Greenery). הירק נמדד לפי סולם של המספרים (1-) עד (1): הספרה (1-) מייצגת מים, הספרה אפס מייצגת סלע, והספרה (1) מייצגת עלים וצמחייה צפופים. כל עלייה של 0.1 יחידות במדד הירק בתוך 500 מטר מבית הספר הורידה את הסיכוי לתסמיני ADHD בעד 20 אחוזים. זה נשמע כמו נוסחה מתמטית מאתגרת, אבל השורה התחתונה פשוטה - ככל שהיה יותר "ירוק בעיניים" של הילדים הם סבלו פחות מתסמיני הפרעת קשב וריכוז, או כפי שניסחו זאת החוקרים: "ראינו שחשיפה גבוהה יותר לירוק של הטבע נקשרה באופן משמעותי לסיכויים נמוכים יותר לתסמיני ADHD".

נדרשת תשומת לב לסביבת הלימודים

הפרעת ADHD גורמת לילדים להיות גורם מפריע בכיתה כיוון שבין התסמינים שלה נכללים זלזול מתמיד, חוסר יכולת להקשיב, ריכוז לקוי ודיבור מוגזם. החוקרים הוסיפו במאמרם המדעי: תשומת לב לסביבת הלימודים היא תנאי הכרחי ללימוד, ולרמת הירק עשויה להיות משמעות רבה לבריאות הציבור. הממצאים שלנו, אם כן, רלוונטיים למקבלי מדיניות ורשויות בתחום הבריאות". הצוות קרא לבדיקות נוספות כדי לחקור מדוע הטבע יכול להדוף ADHD, ובמקביל קראו לנטוע עצים נוספים מחוץ לבתי ספר.

אילוסטרציה. ShutterStock
הנוסחה פשוטה: ככל שהיה יותר "ירוק בעיניים", הילדים סבלו פחות מ-ADHD. צמרות עצים/ShutterStock

עדיין לא ניתן לבסס קשר בין שטח ירוק ל- ADHD, אך מספר מנגנונים עשויים להסביר אותו: עצים וצמחים יכולים להפחית את רמות זיהום האוויר, שהוכח כמזיק להתפתחות המוח. התפתחותו של המוח אמורה למלא תפקיד בהתפתחות ADHD, בשילוב גורמים נוספים, כמו גנטיקה. מחקרים קודמים זיהו מספר הבדלים במוחם של אנשים עם ADHD. לדוגמה, מחקרים שעסקו בסריקות מוח העלו כי אזורים מסוימים במוח עשויים להיות קטנים יותר בקרב אנשים עם ADHD, בעוד שאזורים אחרים עשויים להיות גדולים יותר.

על פי תיאוריה פסיכולוגית הנקראת "תיאוריית הביופיליה", לבני האדם יש נטייה מולדת לחפש קשרים עם הטבע וצורות חיים אחרות. אם אכן כך, חשיפה אליהם מועילה להתפתחות מוחו של הילד. מחקר בקרב תלמידי בית ספר שנערך בברצלונה והתפרסם בשנת 2018 בכתב העת Environmental Health Perspectives סיפק ראיות חזקות לכך, ומצא שרמות חשיפה גבוהות לשטח ירוק (וכחול) קשורות לנפח טוב יותר של אזורי מוח מסוימים המעורבים בקשב ובזיכרון עבודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully