כך תשמרו על הערך התזונתי של המזון שאתם מבשלים

לא צריך לוותר על הערכים התזונתיים של המזון שאתם אוכלים, רק בשביל הטעם. אז מה הדרך הכי טובה לבשל ירקות ועל מה חשוב להקפיד כשמחממים חלב?

24/06/2020
דוחה! אישה מבשלת עם הפה - לועסת ופולטת את מרכיבי המנה - ובטוחה שזה הדבר הבא (עריכה: שניר דבוש)

בוודיאו: זו כנראה טכניקת הבישול הכי דוחה שנתקלנו בה

ישנם סוגים רבים של בישול שאנו משתמשים בהם בהכנת הארוחות שלנו, כמו טיגון, הקפצה, אידוי ובישול. אבל הכנת אוכל היא דבר אחד, ושמירה על הערכים התזונתיים של המרכיבים שלו היא דבר אחר.

מכיוון שהאוכל שאנחנו אוכלים מכיל רכיבים תזונתיים שונים שכל אחד מהם ממלא תפקיד חשוב בבריאות הכללית שלנו, שמירה על רובם תסייע לנו לעמוד בצריכה היומית המומלצת של מרכיבים אלה. לרוע המזל, אופן הבישול והכנת חלק מהמאכלים היומיומיים יכול להשפיע לרעה על ערכם התזונתי, אם לא נעשה כראוי.

הנה כמה עצות שיעזרו לכם לשמור גם על הטעם וגם על הערכים התזונתיים:

עוד בוואלה!

מבושלים או טריים: איך כדאי לאכול את הירקות האלה?

לכתבה המלאה
יש שיטה לבשל אותם ולשמור על הערכים שלהם(צילום: ShutterStock)

ירקות
בישול עם כמות קטנה של מים ושמירה על סיר הבישול מכוסה מסייע בהכנת הירקות שלכם לכל ארוחה. שיטות אלה גורמות לכך שתהליך הבישול יהפוך לאידוי, שהוא המפתח לשמירת החומרים התזונתיים. כמו כן, ירקות מאבדים יותר חומרים מזינים כאשר הם מחוממים שוב ושוב. אל תבשלו יותר מדי את הירקות שלכם מכיוון שאת רובם ניתן לאכול טריים ולא מבושלים.

אגב, אחד הירקות היוצאים מהכלל היא העגבנייה, שבישולה הופך את נוגדי החמצון בה, ובראשם את הליקופן, לזמינים יותר.

מוצרי חלב
מוצרי חלב כמו חלב ויוגורט מתקלקלים מהר יותר ומאבדים חומרים מזינים חיוניים רבים, כמו סידן המחזק את העצמות וחלבון המסייע בבניית שרירים. ברגע שאתם מרתיחים את החלב, אם לקינוח או לדייסה, חשוב להקפיד לא לחשוף אותו לאור, כיוון שהריבופלאבין (ויטמין B2), המצוי בחלב, נחשף לאור, הוא נשבר ותוצרי הפירוק שלו משפיעים גם על הטעם הסופי של החלב.

ירקות שורש
בישול ירקות שורש כמו תפוחי אדמה ובטטות, הוא מעט שונה מהדרך בה מכינים ירקות אחרים. מומלץ להרתיח אותם קודם יחד עם הקליפה שלהם ולקלף אותם רק כשהם מוכנים. בשיטה זו אתם גורמים לחומרים המזינים לעבור למרכז הירקות.

אם תחליטו להסיר את הקליפה נסו לקלף אותה דק ככל האפשר. החומרים המזינים בירקות ובפירות נמצאים לרוב מתחת לקליפה. קילוף לפני הרתיחה מגביר את האובדן של ויטמין C, ויטמין B9 (חומצה פולית) וויטמינים חשובים אחרים.

לבשל עם הקליפה(צילום: ShutterStock)

אורז
אורז הוא אחד המזונות הבסיסיים הנפוצים ביותר ברחבי בעולם, אבל יש לו גם צד אפל. חוקרים מאוניברסיטת בלפסט מזהירים כי מצויות באורז כמויות מזיקות של ארסן, שעלול לגרום לסרטן בשלפוחית השתן, לסרטן הריאות ולנזק למערכת העצבים. למרבה המזל יש להם גם פתרון - בישולו בדרך שונה. איך בדיוק? בפרקולטור. ממש כמו שמכינים קפה פילטר.

על פי החוקרים השיטה של בישול האורז בפרקולטור (חלחלן בעברית), הצליחה להסיר 85 אחוזים מהארסן. אם בשיטת בישול רגילה, הארסן נשטף מהאורז במהלך הבישול, אך חוזר אליו חזרה דרך מי הבישול, בפרקולטור, מי הבישול מחלחלים דרך הפילטר ונשטפים.

ביצים
אפשר לאכול אותן שלוקות, מבושלות או מטוגנות, אבל יש כנראה שיטה אחת שהיא הכי בריאה - בישול במים. בישול ביצים במים, פעולה שאורכת בין 6 ל-10 דקות במים חמים, תלוי בהעדפות הקולינריות שלכם, אינה דורשת תוספות של חמאה או שמן זית, מה שהופך אותה לטבעית ובריאה יותר. בנוסף לכך, הבישול הופך את הביצים לבטוחות יותר לאכילה ומונע הרעלות וזיהומים מחיידקים כמו סלמונלה.

בנוסף, בישול מקל על חלק מהמרכיבים התזונתיים של הביצים להתעכל בגוף. דוגמא אחת לכך היא החלבון בביצים. מחקרים הראו שהוא הופך יותר קל לעיכול כשהוא חם. נראה כי שינוי זה בעיכול מתרחש מכיוון שחום גורם לשינויים מבניים בחלבוני הביצה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully