וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקווה היתה מתחת לאף? התרופה הנפוצה שמצילה חולי קורונה

מחקר בריטי גילה שתרופה סטרואידית זולה ונפוצה מפחיתה את סיכון התמותה של חולי קורונה קשים ביותר משליש. אבל ניסיון העבר (הלא רחוק) כבר לימד אותנו לא לחגוג מוקדם מדי

בווידאו: הדקסמטזון נמצאה יעילה לטיפול בחולי קורונה קשים/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

תרופה סטרואידית נפוצה ואפילו זולה הפיחה תקווה בימים האחרונים לגבי המאבק בקורונה, לאחר שמחקר הראה כי היא עשויה להיות מצילת חיים עבור חולי Covid-19 במצב קשה. יש אפילו מי שהגדירו את המחקר הזה כ"התפתחות פורצת דרך", אך כפי שניסיון העבר הקרוב עם תרופות כמו הידרוקסיכלורוקין ועוד לימד אותנו, כדאי כנראה לקחת את הדיווחים הללו בזהירות.

החדשות האחרונות נוגעות לתרופה בשם דקסמטזון, תרופה סטרואידית מוכרת ונפוצה שעלות ייצורה נמוכה. במחקר שנערך בבריטניה מצאו החוקרים כי היא הצליחה להפחית את רמות הדלקת ולשפר את סיכויי הישרדותם של חולים קורונה במצב קשה.

במסגרת המחקר טופלו כ-2,100 חולי Covid-19 בעזרת דקסמטזון במשך 10 ימים. כשניתחו את הנתונים גילו החוקרים כי חולים שקיבלו את התרופה והיו מחוברים למכונות הנשמה היו בעלי סיכון תמותה נמוך ב-35 אחוזים, בהשוואה לחולים מונשמים שלא קיבלו את התרופה. בקרב חולים שנזקקו לסיוע נשימתי פולשני פחות, דקסמטזון הפחיתה את סיכון התמותה ב-20 אחוזים. ואילו בקרב חולים שלא נזקקו לסיוע נשימתי כלל, מצאו החוקרים כי לנטילת התרופה לא היתה תועלת של ממש.

איש רפואה בחליפה ממוגן במהלך טיפול בחולה קורונה ביחידה לטיפול נמרץ בבית החולים סן רפאלה במילאנו, איטליה. 27 במרץ 2020. רויטרס
הסטרואיד הפחית את תמותת המונשמים במחקר ב-35 אחוזים. רופא מטפל בחולי קורונה מונשמים בבי"ח איטלקי/רויטרס

אין ספק שמדובר בממצאים מעודדים ביותר ויש גם לא מעט היגיון בכך שתרופה סטרואידית - נוגדת דלקת במהותה, תועיל נגד מחלה שהסיכון הגדול ביותר בה נובע מהאפשרות שהיא תגרום לתגובה דלקתית מופרזת בגוף. אבל יש לא מעט נעלמים שעדיין חסרים בתמונה המדעית בהקשר של המחקר הזה. לעת עתה, החוקרים פרסמו רק סיכום של הנתונים, ולא את המחקר המלא. בנוסף, עבודתם עדיין לא עברה ביקורת עמיתים. בהצהרה שמסרו לתקשורת אמרו החוקרים כי "הם צפויים לפרסם את המחקר המלא בקרוב".

בהתחשב בעובדה שאם יש ממש בממצאים, דקסמטזון יכולה להציל חיים במיידי, אפשר להבין את חפזונם של החוקרים לפרסם את מסקנותיהם. אך מומחים מזהירים את הציבור להתייחס בזהירות לפרסומים אלה, במיוחד לאור האירועים האחרונים במסגרתם שני כתבי עת מדעיים מכובדים - ה-Lancet וה-New England Journal of Medicine, נאלצו למשוך פרסומים של מחקרים על טיפולים אפשריים לקורונה שזכו לתשומת לב ציבורית רבה, לאחר שהתעוררו ספקות באשר למהימנות הנתונים שעליהם התבססו.

"לא יעלה על הדעת לפרסם תוצאות ללא המחקר המלא"

"אם יתברר שדקסמטזון - סטרואיד זול - באמת מסוגל להפחית את תמותת החולים המונשמים בשליש, אלו יהיו חדשות מעולות. אבל אחרי כל ההכחשות ומשיכת הפרסומים שראינו בזמן האחרון, פשוט לא יעלה על הדעת לפרסם תוצאות של מחקר בהודעה לעיתונות מבלי לשחרר את המחקר במלואו", צייץ בטוויטר ד"ר אטול דוואנדה, כירורג וחוקר בריטי, בתגובה לכותרות על דקסמטזון.

הידרוקסיכלורוקין. ShutterStock
ה-FDA שלל את היתר החירום להשתמש בה לטיפול בחולי קורונה. הידרוקסיכלורוקין/ShutterStock

בראשם של רבים מהדהד מן הסתם הסיפור של תרופת המלריה הידרוקסיכלורוקין, שמחקר צרפתי קטן שהתפרסם במרץ האחרון גרם להתרגשות גדולה סביבה וסביב הפוטנציאל שלה לטפל בהצלחה בחולי קורונה. אלא שבמהרה החלו להגיע מחקרים נוספים, מקיפים יותר, שמהם עלה שבמקרה הטוב התרופה חסרת תועלת מול הנגיף החדש ובמקרה הרע אף עלולה להחמיר את מצבם של מטופלים ולהזיק להם. ובסופו של דבר, הראיות השליליות שהצטברו נגד השימוש בתרופה במקרי Covid-19 הובילו את ה-FDA לשלול את היתר החירום שניתן לרופאים להשתמש בה על חולי קורונה.

כמובן שהתקווה היא שהמקרה הזה לא יחזור על עצמו עם דקסמטזון. אם התרופה אכן יעילה כפי שהממצאים הראשוניים מצביעים, היא עשויה להיות מהפכה של ממש בטיפול בחולי קורונה קשים. אולם, ההתגלגלות המהירה של מגיפת הקורונה העולמית, שהאיצה במדענים להנפיק כמות בלתי נתפסת של מחקרים ועבודות בזמן שיא, גם חשפה את החסרונות שמתגלים כאשר מנסים להאיץ בתהליכי הבדיקה והביקורת המדעיים שהתאפיינו עד כה באיטיות וזהירות. טעויות קורות ומסקנות משתנות - במיוחד כשהעולם כולו מביט בדריכות ובציפייה חסרת סבלנות לתשובות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully