וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניקוטין גורם לסרטן ריאות להתפשט למוח

שיעור גבוה של מקרי המוות בקרב חולי סרטן ריאות נגרמים בגלל התפשטות גרורות למוח. חוקרים זיהו את החומר שאחראי לכך - ניקוטין, שנצמד לתאי חיסון וגורם להם להגן על הגידול, במקום לתקוף אותו

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

בסרטון: צעיר בריטי טוען שסיגריות אלקטרוניות גרמו לו להתמכרות

ניקוטין עשוי להיות מזיק הרבה יותר ממה שחשבו עד כה - כך עולה ממחקר חדש, שגילה שהחומר מסייע לסרטן להתפשט מהריאות אל המוח. אף על פי שניקוטין אינו חומר מסרטן בפני עצמו (זה כל השיט האחר שיש בסיגריות שמסרטן אתכם), הוא כן ממכר, והוא זה שגורם לאנשים לפתח תלות בסיגריות. זאת גם הסיבה שהוא כלול בתכשירים ועזרים שמטרתם לסייע לאנשים להיגמל מסיגריות - כמו מדבקות ניקוטין, למשל.

על פי הערכות, כ-40 אחוזים מהחולים בסרטן ריאות מפתחים גרורות - מצב שבו תאים סרטניים נפרדים מהגידול העיקרי ונודדים דרך מערכת הדם לאיברים אחרים. רוב מוחלט של כ-90 אחוזים ממקרי התמותה עקב סרטן ריאות קשורים בגרורות, כאשר מוות עקב גרורות במוח הוא אחד התרחישים הנפוצים.

לצורך מחקרם, בדקו החוקרים 281 חולים בסרטן הריאות. הם הבחינו מיד שהשכיחות של גידולים במוח היתה גבוהה יותר בקרב החולים שעישנו סיגריות. מכיוון שניקוטין ידוע כחומר שיש ביכולתו לעבור את מחסום הדם-מוח, החוקרים שיערו שייתכן שהוא מעורב בהיווצרות של סרטן מוח גרורתי.

עוד בוואלה!

האם גברים קירחים נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות בקורונה?

לכתבה המלאה
מדבקת ניקוטין. shuterstock, ShutterStock
הוא לא מסרטן כלשעצמו, אבל הוא ממכר ויש לו גם עוד תכונה מסוכנת. מדבקת ניקוטין/ShutterStock, shuterstock

כדי לבחון את התיאוריה שלהם, החוקרים השתמשו בעכברי מעבדה שעברו הנדסה גנטית שגרמה להם לחלות בסרטן ריאות. כאשר העכברים טופלו בניקוטין, הסיכוי שלהם לפתח גידולים גם במוח עלה משמעותית. מסקנות החוקרים פורסמו במאמר בכתב העת Journal of Experimental Medicine .

ניתוח נוסף של הממצאים גילה שניקוטין נקשר לקולטנים שמצויים על פני השטח של תאי מיקרוגליה - סוג של תא של מערכת החיסון שמצוי גם במוח, וגורמים להם להפוך מצורת ה-M1 שלהם - צורה שתוקפת תאי סרטן, לצורה המכונה M2 - שעוזרת לגידולים להתפתח, בכך שהיא מונעת תגובות חיסוניות שונות.

כשהחוקרים בדקו את גידולי המוח של עכברי המעבדה, הם גילו שהם הכילו כמות גבוהה של תאי מיקרוגליה M2 וכמות קטנה יחסית של תאי מיקרוגליה M1. ולנוכח הראיות הללו, הסיקו החוקרים שניקוטין אכן מסייע לסרטן הריאות להתפשט אל המוח, בשל ההשפעה הייחודית שלו על תאי מיקרוגליה.

פרופ' אברהם קוטן, יו"ר האגודה למלחמה בסרטן, אמר בתגובה לממצאי המחקר כי "הממצאים מחזקים את החשיבות שבמניעת עישון והסכנה שבהתמכרות לניקוטין. המחקר תומך בעובדה שעישון בקרב חולי סרטן הריאה מפחית את סיכויי ההצלחה של הטיפול בהם, ולכן חשוב ביותר להימנע מעישון ולהיגמל ממנו בכל שלב".

רופאה מביטה בסריקות מוח. ShutterStock
על פי הערכות, כ-40 אחוזים מחולי סרטן הריאות מפתחים גרורות במוח. רופאה מביטה בסריקות מוח/ShutterStock

עם זאת, החוקרים גילו גם חדשות טובות בדמות חומר בשם פרתנוליד (parthenolide) שמונע מתאי מיקרוגליה להשתנות מסוג M1 לסוג M2, וכך מפחית את הסיכון להיווצרות גרורות במוח. כאשר העכברים טופלו בפרתנוליד, הם הפסיקו לפתח גידולים במוח - מה שמצביע על כך שהחומר הצליח לחסום את ההשפעות השליליות של הניקוטין.

חדשות טובות נוספות הן שפרתנוליד הוא חומר שנחשב בטוח לשימוש והוא אפילו מצוי בטבע בצמח בן חרצית ריחני, דבר שהופך אותו לאופציה טובה כתוסף שיכול להגן על מעשנים מפני סיכון מוגבר לגרורות סרטניות במוח.

"תרופות כימותרפיות מסורתיות אינן מסוגלות לחצות את מחסום הדם-מוח, אבל פרתנוליד כן יכול, ולכן גלומה בו הבטחה גדולה כאמצעי למניעת גרורות סרטניות במוח", אמר קונסוקה וואטאבה, שעמד בראש המחקר, בהצהרה שמסר לעיתונות בעקבות פרסום המסקנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully