וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו הסיבה שאתם צריכים לבדוק את הברזל שלכם ממש עכשיו

יגאל קוטין, מאמר אורח

4.6.2020 / 7:34

בתקופה האחרונה המון אנשים מתלוננים על כאבי ראש, עייפות וכבדות. זה יכול להיות לחץ מתקופת הקורונה המשוגעת הזו, אבל זה גם יכול להיות חוסר איזון שנגרם בגללה. כך תתקנו את זה

אישה עושה בדיקת דם. ShutterStock
זה בדיוק הזמן לבדיקת דם. אישה מבצעת בדיקת דם/ShutterStock

הקורונה שפרצה אל חיינו כרוח סערה הכניסה את רובנו לסטרס ומתח ממושך, ומלבד ההשפעה הנפשית הברורה מאליה - מצב הקצה הזה עלול להשפיע גם על מאזן הברזל בגוף. מצבי המתח גורמים לגוף לנצל את מאגרי הברזל שברשותו על מנת לספק את האנרגיה הדרושה לניהול המשבר. גם יכולת הספיגה של הברזל פוחתת, מה שמקשה לשמור על ערכי ברזל תקינים בגוף. במקביל, גם שינוי ההרגלים שחווינו בחודשים בבית - החוסר בפעילות גופנית ושינוי בהרגלי התזונה - עלולים להביא למצב של חוסר ברזל.

תפקיד הברזל: הברזל משתתף בתהליכים רבים בגוף, אך לפני הכול הוא המרכיב העיקרי בחלבון ההמוגלובין ועל כן הוא נושא בתפקיד מהותי ביצירת כדוריות דם אדומות וקליטת חמצן מהריאות אל כדוריות הדם. למעשה, ללא ברזל התאים לא יקבלו מספיק חמצן ולא יוכלו לייצר אנרגיה.

הסימנים למחסור בברזל: אם אתם מרגישים עייפות, כאב ראש או אי מיקוד מחשבתי, זה יכול להעיד על מחסור בברזל. מחסור כזה עלול להוביל לפגיעה בתהליכי חשיבה ולקשיים בזיכרון שכן הוא פוגע במעבר החמצן למוח. כעת, עם החזרה לשגרה, מומלץ לקיים בדיקת דם שגרתית בכדי לוודא שרמות הברזל בדם תקינות.

איך מתקנים מחסור בברזל? בתקופה זו מומלץ להקפיד על אכילת תזונה עשירה בברזל. את הברזל אנחנו יכולים לקבל דרך התזונה שלנו משני מקורות: ברזל מן החי שהוא בעל ספיגה טובה יותר וברזל מן הצומח. ישנם למעשה מקורות רבים לברזל מן הצומח לרבות עלים ירוקים כמו חסה ופטרוזיליה וגם הסלק העשיר מאוד בברזל. את הברזל אפשר למצוא גם בקטניות ועדשים, בטחינה ואפילו בפירות יבשים ובאצות. במידת הצורך, ניתן ליטול גם תוסף ברזל.

גיף סטייק. Giphy
לברזל מן החי יש ספיגה טובה יותר. סטייק/Giphy

הדברים שפוגעים במאזן הברזל: מחסור בברזל עלול לנבוע מספיגה לקויה או מאיבוד ברזל דרך הגוף. ספיגה לקויה נגרמת מסיבות שונות: מזונות ומשקאות שונים מונעים את ספיגת הברזל, למשל יין, קפה, קקאו, תרד וסובין חיטה מקשים על ספיגת הברזל. מזונות אלו מכילים חומרים שונים לרבות אוקסלטים, טנטים ופיטאטים הקושרים את הברזל ומפריעים לספיגה שלו. גם צריכה מוגברת של סידן עשויה לפגוע בספיגת הברזל בגוף. חלק מהאנשים סובלים מתנגודת לספיגת הברזל ועל כן לא סופגים היטב את הברזל, תופעה זו הולכת ועולה עם הגיל.

כמה ברזל צריך ליטול? הצריכה היומית המומלצת של ברזל ביום על פי ה-RDA היא כ-11 מיליגרם לגברים וכ-15 מיליגרם לנשים, וישנם גם מצבים המחייבים צריכה גבוהה יותר כמו אצל ספורטאים או נשים בהיריון.

מה צריך לדעת לפני שקונים תוסף ברזל? אם נמצא בבדיקות שחסר לכם ברזל, לצד אכילת תזונה עשירה בברזל, תוכלו לגשת לרשתות השיווק ובתי הטבע ולרכוש תוסף ברזל. כדאי לבדוק שעל אריזת התוסף מצוין ברזל ביסגליצינט, זן הנודע בספיגה גבוהה וקל לעיכול, לאלה החווים רגישויות בטן. בנוסף, צרכו תוסף המשלב מינרליים חיוניים המקיימים יחסי גומלין עם הברזל, כמו נחושת.

מחקרים רבים בדקו את התרומה של נחושת לכושר ספיגת הברזל. נמצא כי לנחושת תפקיד חשוב בשיפור ספיגת הברזל במעיים ובכניסה לתאים. הברזל נאגר בחומר הנקרא פריטין הגורם לשחרור מבוקר של הברזל, ואילו הנחושת מסייעת לברזל להקשר לפריטין ולחדור טוב יותר למחסנים שלו. הנחושת מהווה גם פקטור בהיקשרות הברזל להורמון ההפסידין המווסת את השימוש בברזל בגוף. כמו כן הנחושת מהווה חלק חיוני במטבוליזם של הברזל בגוף והיא מסייעת לברזל לשנות את צורתו על פי הצורך כך שיוכל להפוך לאקטיבי יותר בהתאם לצורך של כל רקמה ורקמה.

יגאל קוטין הוא נטורופת והרבליסט קליני ב'ברא צמחים'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully