פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      לפני, אחרי ותוך כדי: חשיבות נטילת ברזל בגיל הפוריות

      תזונה, אובדן דם בלידות ובזמן הווסת, היריונות מתישים, הנקות ולילות ללא שינה – כולם מדלדלים את מאגרי הברזל בגוף ומותירים אותנו תשושות, חלשות ולעתים גם מדוכדכות. כל הסיבות להמשיך לקחת ברזל, גם לאחר הלידה

      תינוק נולד (ShutterStock)
      כיום לא ממהרים לנתק את חבל הטבור, והדם ממשיך לזרום אל העובר (אילוסטרציה: shutterstock)

      חשיבות נטילת הברזל במהלך הריון ולאחריו מאוגדת בהמלצות משרד הבריאות מזה זמן רב ובצדק. מחקרים חדשים ועובדות רבות שנאספים בשטח ממשיכים לחזק לנו, הרופאים הגניקולוגים, את הצורך להתמיד בהמלצה ואף להרחיבה, הן לאור התזונה המערבית המשתנה ומעבר של יותר אנשים לתזונה טבעונית או צמחונית, ובמיוחד כאשר נוספות עוד נשים למעגל ההריונות מדי שנה.

      כבר בחדר הלידה, חשיבתו של הברזל מתחדדת מעצם העובדה שכיום לא ממהרים לנתק את חבל הטבור מהשיליה, ומאפשרים מעבר של יותר דם לעובר שזה עתה הגיח לאוויר העולם. חבל הטבור המחבר בעת ההיריון בין השיליה לעובר ומשמש להעברת המזון מהאם, הינו צינור חשוב גם להעברת ברזל - אבן היסוד של ההמוגלבין.

      אך לפני שנגיע לחדר הלידה, עלינו להבין את הרציונל הבסיסי. הברזל דרוש לנו מכמה סיבות חשובות: האחת: העברת חמצן לכל חלקי הגוף, השנייה: חיזוק המערכת החיסונית שלנו והשלישית: כדי לייצר אנרגיה. כאשר מאגרי הברזל נמוכים, מואט הייצור התקין של ההמוגלובין אצלנו בגוף וכתוצאה מכך רמת החמצן בגוף יורדת. מחסור בהמוגלובין (אנמיה) יוביל לתסמינים כגון תשישות, סחרחורת ומערכת חיסונית חלשה. מאחר שגופנו אינו מסוגל לייצר ברזל בכוחות עצמו, עלינו לוודא שאנו מספקים לגוף כמויות מספיקות של ברזל. בזמן היריון, מינרל זה דרוש עוד יותר מאחר והתינוק המתפתח תלוי באופן בלעדי במאגרים של אמו.

      שעועית שחורה, ברזל, וואלה בריאות (ShutterStock)
      מתכננת היריון? המלצה היא להעשיר את התזונה במזונות המכילים הרבה ברזל (אילוסטרציה: shutterstock)

      על פי ההמלצות, אישה בוגרת צריכה לספוג 1.5-2 מ"ג ברזל ליום. עבור אישה הרה הצריכה יכולה לעלות ל-2 עד 4 מ"ג בטרימסטר השני, ו-3 עד 6 מ"ג בטרימסטר השלישי. כמעט פי 3 מהכמות הנדרשת באופן רגיל! חוסר ברזל שכיח במיוחד בנשים הנושאות תאומים, צמחוניות או נשים הרות שנכנסו להריון בהפרשי זמן קצרים.

      כאשר מדובר בכניסה מתוכננת להיריון ההמלצה היא להעשיר את התפריט התזונתי במזונות המכילים יותר ברזל (במיוחד קטניות ובשר) ואף לנטול תוספי ברזל נוחים יותר, למשל תוספים נוזליים לשתייה עם יכולת ספיגה גבוהה בגוף, שיעשירו את המאגרים מבעוד מועד. המלצה זו נשענת גם על העובדה כי נשים רבות מאבדות כמויות גדולות של דם בעת המחזור החודשי. איבוד דם שכזה מדלל את המאגרים באופן קבוע. ולכן המטרה הנכונה כיום למרבית הנשים היא להגיע ללידה מוכנה – קרי, עם מאגרי ברזל מלאים. אלו יעזרו גם בהמשך, בהתמודדות עם תופעות הלוואי של ההיריון: התשישות, נשירת השיער, העייפות ומצבי הרוח. מאגרי הברזל אותם העובר בונה מאמו במהלך ההיריון ישמשו לו לתפקוד תקין והתפתחות עד גיל חצי שנה. ככל שיצליח לבנות מאגרים גדולים יותר כך התפתחותו תהיה טובה יותר.

      כמה דם מאבדים בלידה?

      במהלך הלידה עצמה, האישה ההרה עשויה לאבד לא מעט דם (600 סמ"ק בעת לידה רגילה וכליטר במהלך לידה קיסרית). במידה מתרחש סיבוך אז שיעור איבוד הדם גבוה יותר. שיעור הלידות הקיסריות בעולם ובארץ עולה בהתמדה, על אף המלצות ארגון הבריאות הבינלאומי לצמצם הליך זה. בישראל שיעור הלידות הקיסריות מגיע כיום ליותר מ-20%, עובדה המחייבת התייחסות לאיבוד דם.

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      ככל שיהיה יותר ברזל בגוף כך היולדת תרגיש יותר טוב ויותר אנרגטית (אילוסטרציה: shutterstock)

      לאחר הלידה, עומס ההתמודדויות של האם הינו רב, אם זה בשל הנקות תכופות או לילות חסרי שינה. אלו מחייבים גיבוי של ברזל, וחשוב שרמתו בגוף תהיה גבוהה. ככל שיהיה יותר ברזל בגוף כך גם ההתאוששות תהיה יותר מהירה והכי חשוב, היולדת תרגיש יותר טוב ויותר אנרגטית.

      חשיבות שמירת מערך ברזל תקין בנשים לפני ההיריון, במהלכו ובתקופת ההנקה אינה מוטלת בספק ומעוגנת גם בהמלצות משרד הבריאות. גם אם תוספי ברזל מסוימים גורמים לך להרים ידיים בשל תופעות לוואי במערכת העיכול, אל תעצרי שם, בדקי מהו התוסף המתאים לך ביותר והתמידי.

      הכותב הוא רופא נשים בכיר במרכז הרפואי "דניאלי"