וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שפעת עופות אפוקליפטית קטלנית יותר מהקורונה עלולה למחוק מחצית מהאנושות"

9.6.2020 / 0:02

רופא אמריקאי טוען כי זן חדש וקטלני של שפעת העופות עלול לפרוץ בכל רגע נתון, לחסל מחצית מהאנושות ולגרום לנגיף הקורונה להיראות כמו משחק ילדים - אלא אם כן נבצע שינויים מהפכניים בהקדם

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

ד"ר מייקל גרגר, חוקר טבעוני הדוגל בתועלת הבריאותית של תזונה מבוססת ירקות, השיק ספר חדש בשם "איך לשרוד מגפה" שכשמו כן הוא - עוסק במגיפות עתיקות ועתידיות והיכולת שלנו לשרוד אותן. לדבריו, האובססיה שלנו לבעלי חיים - החל משימוש בהם כחיות מחמד וכלה בציד כספורט והפיכתם להמבורגרים - הופכת את בני האדם לפגיעים להפליא למחלות זיהומיות.

מחלה זיהומית של בעלי חיים שעלולה לעבור לאדם נקראת "זואונוסיס". מרבית הנגיפים מסוג זה שפרצו עד כה לא היו מסוכנים לבני האדם, אך חלקם - כמו שחפת, סארס וכנראה שגם הקורונה - עברו מוטציה והפכו לקטלניים. כפי שאתם ודאי יודעים, תיאוריות מסוימות הצביעו על כך שההתפרצות הנוכחית של נגיף הקורונה הגיעה מחיות בשוק הרטוב של ווהאן. אז האם יש סיכוי שנגיף מסוכן יותר יפרוץ בעתיד? "בהחלט כן", כך טוען ד"ר גרגר. לדבריו המחלה ההרסנית ביותר בהיסטוריה עלולה לארוב לנו בתרנגולות, כש-24 מיליארד מהן מנוצלות לתעשייה ברחבי העולם - כפול מהכמות שהייתה כאן לפני 20 שנה.

תרנגולות מהוות חלק עצום מהתעשייה החקלאית העולמית, כשהבשר והביצים שלהן נצרכים בכמויות אדירות בכל מדינה. רבים מהעופות ברחבי העולם מוחזקים בכלובי סוללה אכזריים, דחוסים זה על זה וניזונים בכוח מכימיקלים. ד"ר גרגר טוען כי תנאים אלה מקלים מאוד על נגיף להתפשט לעדר שלם - ואז לבני האדם. הוא כותב: "ככל שבעלי חיים יותר צמודים זה לזה, כך הנגיף עשוי להיכנס בקלות לרולטת ההימורים שתביא לנו את המגיפה הבאה".

לול תרנגולות. ShutterStock
מומחה מזהיר מפני התפרצות מחודשת של שפעת העופות/ShutterStock

לצורך השוואה, השפעת הספרדית הדביקה שליש מאוכלוסיית העולם בין השנים 1917 ל-1920 והרגה 10% מהם - מה שהפך אותה למחלה הקטלנית ביותר ביותר במאה העשרים. היא קטלה בתוך כשנה כ-50 מיליון בני אדם ברחבי העולם. בתחילת אוקטובר 2005 התפרסם מחקר, שטען כי שפעת העופות דומה לאותה שפעת ספרדית. המחקר מתבסס על כך שבקוטב הצפוני נמצאו גופות של בני אדם, שלאחר בדיקה נמצא כי חלו בנגיף השפעת הספרדית. הואיל והגופות נקברו בשלג והוקפאו במשך השנים, הייתה אפשרות לדלות מהן את הנגיף. כיום טוענים מומחים כי בין השפעת הספרדית לנגיף שפעת העופות עומדת מוטציה אחת קטנה, אשר רוב הסיכויים שעם הזמן תתרחש מוטציה ובכך שפעת העופות תשתווה לשפעת הספרדית. אם כך יקרה תוכל השפעת לעבור גם מאדם לאדם. בשנת 1997 התגלה זן חדש של הנגיף הגורם לשפעת העופות, הידוע בשם H5N1, שהתפשט לבני האדם.

בהתפרצות בהונג קונג נקבע שיעור תמותה גבוה מאוד, כשהנגיף חיסל שליש מהנדבקים. למרבה המזל קצב ההכפלה היה איטי ורק 18 בני אדם נדבקו בשפעת (כלומר רק שישה מתו), אך מומחי בריאות הציבור חששו כי H5N1 עשוי לעבור שינוי נוסף ולהתחיל לשכפל את עצמו מהר יותר.

מומחה אמר אז: "הדבר היחיד שאני יכול לחשוב עליו שיכול להבטיח מספר גדול יותר של מקרי מוות אנושי הוא מלחמה תרמו-גרעינית". נגיף ה-H5N1 בעיקר השפיע על הריאות אך יכול היה גם להגיע לזרם הדם ולפגוע באיברים פנימיים. נהוג לחשוב שהוא יכול היה להיות מוטציה הרסנית יותר פי עשרה מהמגפה ב -1918, עם שיעור תמותה של עד 50% - מה שעלול היה למחוק מחצית מאוכלוסיית העולם.

עובדי רפואה מחזיקים מכל ובו תרבית של וירוס שפעת העופות החדש מסין, בטיוואן, אפריל 2013. רויטרס
עובדי רפואה מחזיקים מכל ובו תרבית של וירוס שפעת העופות החדש מסין, אפריל 2013/רויטרס

הצעד הבא ודאי יפתיע אתכם, אולם ד"ר גרגר מעריך כי הדרך היחידה להבטיח את ביטחונה של האנושות מהתפרצות שפעת עופות קטלנית היא - להרוג את כל התרנגולות בכדור הארץ ולאכלס מחדש את אוכלוסיית העופות העולמית. למרות שהוא תומך באורח חיים נטול בשר, הוא מקבל את העובדה שהכלכלה נשענת עליו ולכן טוען שעלינו לשפר את הדרך בה אנו מנהלים משק ולעבור מכלובי סוללות עמוסים ללהקות קטנות יותר במתחמים פתוחים - וכמובן לא להזין אותם באנטיביוטיקה. "באופן תיאורטי ניתן היה לחסל את מחזור המגפה לתמיד", הוא כותב, "ניתן היה למנוע את שפעת העופות... אבל כל עוד יש עופות - יהיו מגיפות. בסופו של דבר, זה יהיה אנחנו או הם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully