וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם לאמות מחזיקות בסוד שיכול לנצח את כל סוגי השפעת?

3.12.2018 / 12:36

זה נשמע הזוי, אבל מסתבר שלאמות הן המפתח לחיסון שפעת ארוך טווח. מחקר חדש מצא שנוגדנים זעירים שמקורם בחיה הפרוותית עשויים לחסוך לנו את הצורך להתחסן כל שנה מחדש

צילום: אבי כהן, עריכה: אביב אירגז

בסרטון: עד שזה יקרה - חברי מערכת וואלה! עושים את הדבר הנכון ומתחסנים נגד שפעת

אם כבר חליתם החורף בשפעת והתבאסתם שלא הצלחתם לחמוק ממנה, יש לנו חדשות משמחות. מחקר חדש קובע שהדרך לפיתוח חיסון ארוך טווח לכל סוגי השפעת תהיה צמרירית במיוחד. מסתבר שלאמות (כן, החיה החביבה שמקורה בדרום אמריקה) יסייעו לייצר פתרון שיידכא את כל סוגי השפעת.

עד עכשיו, ידה של האנושות הייתה על התחתונה במאבק בשפעת. המחלה משנה צורה והמערכת החיסונית שלנו לא תמיד מצליחה להתגונן כל פעם מחדש מפני המוטציות שלה. זאת הסיבה שבגללה אנחנו נדרשים להתחסן כל שנה מחדש נגד שפעת, ולפעמים הרכב החיסון השנתי לא מונע גלי תחלואה נרחבים.

עוד בנושא:
6 מיתוסים על מחלות חורף שהגיע הזמן להפריך
אחת ולתמיד: איך בדיוק אפשר להבדיל בין שפעת לצינון?
מאכלים (ומשקאות) שמומלץ לכם לאכול בזמן שפעת

לוואקום הזה נכנסת הלאמה, שבדרכה הצמרירית יכולה לייצר נוגדנים זעירים יותר מאלה שאנחנו מייצרים. בזכות גודלם, נוגדני הלאמה יכולים לתקוף בצורה טובה יותר מוטציות שונות של שפעת ולא רק לזמן קצר.

לאמה חוצה את הדרך במדבר במחוז סלטה, ארגנטינה, אוקטובר 2012. רויטרס
צמרירית, חביבה ומסתבר שגם בריאה יותר מאיתנו. לאמה במדבריות ארגנטינה/רויטרס

צוות חוקרים ממכון סקריפס בסן דייגו שבקליפורניה בחן כיצד סוגים שונים של שפעת מפעילים תגובה חיסונית בלאמות. אחד הסוגים שנבדקו למשל היה הנגיף H1N1 שגרם למגפת השפעת ספרדית שהרגה כמעט 5 אחוזים מאוכלוסיית העולם בתחילת המאה ה-20.

לאחר מכן, אספו החוקרים מהלאמות ארבעה נוגדנים כדי ליצור "חלבון משופר". כשחלבון זה הועבר לעכברים, הם נטו לשרוד טוב יותר שפעת מסוג A ו-B, לעומת עכברים שלא קיבלו אותו. שפעת A, כוללת גם את שפעת העופות, המשפיעה על בעלי חיים וגם על בני אדם. הווירוס משתנה כל הזמן והוא אחראי בדרך כלל לשפעת הנפוצה. שפעת B תוקפת רק בני אדם והיא נוטה להיות פחות חמורה אך ארגוני בריאות הסבירו שבחורף האחרון היא הפכה לשכיחה יותר.

חיסון נגד שפעת. ShutterStock
בינתיים תצטרכו להמשיך להתחסן כל שנה מחדש. חיסון שפעת/ShutterStock

"היה קשה למצוא נוגדן שמנטרל את A ו-B", אומר פרופ' איאן וילסון, ביולוג שהשתתף במחקר ונחשב למומחה שפרסם יותר מ-50 מחקרים קודמים על נוגדני שפעת. החלבון שפותח מנוגדני הלאמות יהיה יעיל נגד סוגים שונים של שפעת. זאת, בשל העובדה שהם מסוגלים לחדור עמוק יותר לתוך תאי הווירוס ולהגיע לכל הסדקים שנוגדנים גדולים כמו אלה שמייצרת המערכת החיסונית האנושית לא יכולים לחדור אליהם.

המחקר, שמצוי בשלב מוקדם מאוד, אמור לעבור בדיקות נוספות לפני תחילת הניסויים בבני אדם. ואם יצלח, הוא עשוי לשכנע את כל מי שמסרבים להתחסן מדי שנה נגד שפעת ולאוכלוסיות שמצויות בסיכון מוגבר לחלות בה כמו ילדים, קשישים ונשים הרות שסובלים בגללה גם מסיבוכי המשך כמו דלקת ריאות, זיהומים ודלקת קרום המוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully