וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תינוקות קולטים את הקטע הזה שאתם עושים, והם אוהבים את זה

תינוקות יכולים לזהות שמישהו מחקה אותם כבר בגיל 6 חודשים, וזה גורם להם לייצר יותר אינטראקציות חיוביות עם מבוגרים, גם אם הם זרים. התגלית מספקת ראיות למה שחוקרים משערים כבר שנים

אבא משחק עם בנו. shutterstock, ShutterStock
הדרך הכי מהירה להתחבב על תינוקות. גבר משחק עם תינוק/ShutterStock, shutterstock

כשאתם פוגשים תינוק בן כמה חודשים, והוא בדיוק בגיל החמוד הזה שהוא עושה קולות מצחיקים ומדבר בג'יבריש ובודק כל דבר שמגיע לידיו, לפעמים הנטייה הטבעית בניסיון לתפוס את תשומת לבו של התינוק היא לחזור אחר הקולות שלו ולחקות את התנועות שלו. להתנהגות הזאת יש תועלת מסתבר, ואולי בגלל זה היא גם עובדת מצויין על תינוקות. וזה מה שגילה מחקר חדש, שמסקנותיו פורסמו בכתב העת לפסיכולוגיה PLOS One.

מה גילו החוקרים? תינוקות בני חצי שנה מזהים כשמבוגרים מחקים אותם וזה גורם להם לתפוס את החקיין כחברותי יותר - כך קובע מחקר שנערך באוניברסיטת לונד בשבדיה. התינוקות הביטו וחייכו במשך זמן רב יותר לעבר מבוגרים שחיקו אותם, מאשר למבוגרים שהגיבו אליהם בדרכים אחרות. התינוקות גם ניגשו למבוגרים אלה יותר ויזמו איתם "משחקי חיקוי" שכאלה.

איך הם בדקו את זה? במסגרת המחקר, החוקרים נפגשו עם תינוקות בני חצי שנה בבתיהם ושיחקו איתם בארבע דרכים שונות: 1. החוקרים חיקו את כל הפעולות, הקולות והמבעים של התינוק, ממש כמו מראה. 2. חיקו את התינוקות כמו מראה הפוכה. 3. חיקו רק את התנועות של התינוקות, תוך שהם שומרים על פנים חתומות. 4. הגיבו לפעולות של התינוק בפעולות שונות. הדרך הרביעית נקראת 'תגובה תלויה' והיא האופן שבו רוב ההורים מגיבים בדרך כלל לתינוקות שלהם - כשהתינוק צריך או עושה משהו, ההורה מגיב בהתאם.

אמא שרה לתינוק. ShutterStock
רוב ההורים מגיבים לתינוקות שלהם ב'תגובה תלויה' שמותאמת לצרכים שלהם. אמא ותינוק מחייכים זה לזו/ShutterStock

מה היו המסקנות שלהם? החוקרים גילו שהתינוקות הביטו וחייכו זמן רב יותר ואפילו ניגשו והתקרבו יותר למבוגרים בזמן שאלה הגיבו אליהם על ידי שיקוף וחזרה על הפעולות שלהם, כמו במראה. "חיקוי של תינוקות מסתמן כדרך אפקטיבית מאוד לתפוס את תשומת הלב שלהם ולהתחבר איתם. האימהות של התינוקות שהשתתפו במחקר הופתעו לראות באיזו קלות התינוקות שלהן נאותו לשחק במשחקי חיקוי עם זרים", אמרה גבריאלה אלינה סאוצ'וק, חוקרת באוניברסיטת לונד ומי שהובילה את המחקר הנוכחי.

החוקרים הבחינו גם שהתינוקות ניצלו את המשחק כדי לבחון תגובות וגבולות. כך למשל, אם אחד התינוקות היכה בידו בשולחן והחוקר ששיחק עמו חיקה זאת וחזר על כך, התינוק גם הוא חזר על הפעולה הזאת מספר פעמים, תוך שהוא בוחן בתשומת לב את תגובתו של החוקר לכך. גם כאשר החוקרים שמרו על פנים חתומות, ולא הביעו רגש כלל, התינוקות עדיין הבחינו שהחוקר מבצע חיקוי שלהם והגיבו בצורה דומה, על ידי התנהגות של בדיקה.

אמא ותינוק משחקים בגינת  משחקים. ShutterStock
התינוקות מנצלים את משחק החיקוי כדי לבחון התנהגויות וגבולות מקובלים. אמא ותינוק משחקים/ShutterStock

למה זה חשוב? "זה מעניין, כי כשמישהו בודק באופן מכוון את האדם שמחקה אותו, זאת אינדיקציה לכך שהוא מודע לזה שמחקים אותו ושיש התאמה בין ההתנהגות שלו להתנהגות של החקיין", הסבירה סאוצ'וק. מדענים משערים מזה זמן שבאמצעות חשיפה תכופה לחיקוי של ההתנהגות שלהם תינוקות לומדים נורמות תרבותיות ואינטראקציות וגם שפעולות משותפות כוללות גם שיתוף בתחושות ובכוונות. אולם, עד כה הראיות האמפיריות שיגבו את הסברה הזאת היו חסרות.

"בכך שהראינו שתינוקות בני 6 חודשים מזהים מתי מחקים אותם ושלחיקוי יש השפעה חיובית על האינטראקציות שלהם, אנחנו מתחילים למלא את החוסר הזה. אנחנו עדיין צריכים לגלות מתי בדיוק משחקי החיקוי מתחילים להשפיע כך ואיזה תפקיד בדיוק המשחקים הללו ממלאים בהתפתחותם של תינוקות", סיכמה סאוצ'וק וסימנה את יעדי המחקר הבאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully