וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט הקורונה: יותר ויותר גברים נפצעים, במטבח

בתקופת הסגר חלה עלייה מדאיגה במספר הגברים שהגיעו לקבל טיפול בעקבות כוויות, חתכים ופציעות נוספות שאירעו במטבח. "מסתבר שהחיים זה לא תוכנית בישול, ובמציאות מפגש עם סכין ועגבנייה סוררת עלולים להסתיים בחתך עמוק", הסביר רופא

חבישה של כוויה. ShutterStock
לקורונה יש גם תופעות לוואי עקיפות, וגברים בסיכון גבוה יותר. טיפול וחבישה של כוויה/ShutterStock

נ', בן 36 ואב לשלושה ילדים מפרבר במרכז, הארץ עמד במטבח ביתו וטיגן קציצות לארוחת הצהריים של משפחתו. זה היה בתחילת תקופת הסגר, הוא הוצא לחל"ת מעבודתו ומצא עצמו מבלה יותר זמן מהרגיל במטבח, בין השאר גם בשל הצורך להאכיל את ילדיו ששהו בבית ולא הלכו למסגרות. אלא שאז קפץ עליו שמן מהמחבת. נ' נרתע לאחור ובטעות משך איתו את סיר השמן ואת צלחת הקציצות המוכנות. השמן מהסיר נשפך על ידו והקציצות סיימו את חייהן על רצפת המטבח. זה נגמר בכמה ימים של חבישה על היד ובארוחת צהריים חלופית לילדי המשפחה.

הסיפור של נ' (הפרטים האמיתיים שמורים במערכת) הוא אחד מני רבים, מסתבר. האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית בהסתדרות הרפואית, מדווח כי נרשמה עליה ממשית, בעיקר בקרב גברים בתאונות ביתיות שנגרמו במהלך בישול ואפיה כמו פציעות, חתכים וכוויות קלות ממים רותחים, שמן חם, מחבתות ותנורים, בתקופה האחרונה בעקבות הסגר.

כמו כן, מומחי האיגוד מדווחים כי נרשמה עליה ממשית בפציעות כתוצאה מעבודות בית כמו תיקונים וצביעה או כוויות קלות ממדללי צבע וחומרי המסה. וגם העלייה הזאת נרשמה בעיקר בקרב גברים, אשר בעקבות משבר הקורונה והסגר בילו שעות רבות יותר בבית.

אצבע עם חתך מדמם על רקע של קרש חיתוך. ShutterStock
חתכים עמוקים מסכיני מטבח ופומפיות - בין הפציעות הנפוצות. חתך מסכין מטבח/ShutterStock

מומחי האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית, מסבירים כי מדובר בין היתר בחתכים עמוקים בכפות הידיים מסכיני מטבח, שיפשופי פומפייה עמוקים, חתכים מכלי נגרות וגינון ועוד. הטיפול באותן פציעות נעשה בהתאם לחומרת הפציעה, במרפאת קופת החולים או בבית חולים על ידי רופא מומחה לכירורגיה פלסטית שתפר או הדביק את החתך.

"מסתבר שהחיים זה לא תוכנית בישול, בטלוויזיה זה תמיד נראה קל וכייף אבל במציאות מפגש עם סכין ועגבנייה סוררת עלולים להסתיים בחתך עמוק. אני ממליץ למי שרוצה לבשל לשים לב, להתמקד בבישול ולא בכמה דברים במקביל", אמר ד"ר מאיר כהן, יו"ר האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית בהסתדרות הרפואית.

אישה שוטפת את היד תחת מים זורמים בכיור. ShutterStock
נכוויתם? קודם כל לשטוף במים פושרים במשך כמה דקות/ShutterStock

"אנו רואים עליה ממשית בתאונות ביתיות שנגרמו כתוצאה מבישול או אפיה, כמו כוויות קלות מתנור או מחבת ואף פגיעה בגידים כתוצאה מחתך עמוק של סכין מטבח גדולה", סיפר ד"ר אודי מאור, רופא מומחה בכיר בכירורגיה פלסטית מהמרכז הרפואי סורוקה ומנהל אתר האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית. אז מה כדאי לעשות במקרה של פציעה ביתית כזאת?

המלצות מומחי האיגוד לכירורגיה פלסטית:

• במקרה של כוויה יש לשטוף במים פושרים את המקום במשך מספר דקות, במקרה של חתך שמדמם יש ללחוץ על המקום, מספר דקות בעזרת פד גזה סטרילי או מגבת נקיה עד לעצירת הדימום.

• בהתאם לחומרת הפציעה יש להתקשר למוקד הטלפוני של קופת החולים לקבלת הנחיות להמשך טיפול.

• במידת הצורך תופנו למרפאת הקופה בקהילה או לבית חולים, שם יטופלו הנפגעים על ידי רופא מומחה לכירורגיה פלסטית שיתפור או ידביק את החתך כדי למנוע זיהום ולעודד החלמה.

• רופאי האיגוד מדגישים כי אין צורך לחשוש להגיע לבית חולים במקרה של צורך ממשי.

• באיגוד מזכירים כי בישול הוא תחביב נפלא, אך גם יכול להיות מסוכן ולכן יש להקפיד על כללי זהירות, בשימוש בסכינים ובשמן רותח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully