וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האנשים שנגיף הקורונה מציב בפניהם אתגר קשה במיוחד

מוגש כשירות לציבור בחסות נוברטיס, בחסות נוברטיס

26.4.2020 / 11:09

ודאי כבר קראתם לא מעט על "מחלות רקע" והסיכון שהן מציבות בימי הקורונה, אבל עבור אנשים שעברו השתלת איברים המצב מורכב אפילו יותר. פרופ' איתן מור מסביר מה מושתלי איברים חייבים לעשות כדי לעבור את התקופה המאתגרת הזו בשלום

אישה עם מסכה. ShutterStock
מושתלי איברים מקבלים טיפול תרופתי שמחליש את המערכת החיסונית. אישה במסיכה/ShutterStock

מגיפת הקורונה מציבה אתגרים בפני הרבה מאוד אנשים, אבל יש קבוצות סיכון שחייבות להישמר מפניה יותר כדי להישאר בריאים ובטוחים. אחת מקבוצות הסיכון הללו היא אנשים שעברו השתלת איברים. שוחחנו עם פרופ' איתן מור, מנהל מרכז ההשתלות בבית החולים שיבא בתל השומר, כדי להבין מה מושתלי איברים צריכים לעשות כדי לעבור את התקופה הזו בשלום.

אדם שהושתל בגופו איבר מקבל טיפול תרופתי כדי למנוע מגופו לדחות את האיבר המושתל. הטיפול הזה מדכא את המערכת החיסונית בצורה משמעותית. לכן, מושתלי איברים עלולים להיות פגיעים יותר לנגיף הקורונה. "מושתלי איברים נוטלים טיפול שמוריד את מנגנון החיסון, אז כבר בבסיס יש להם סיכון יותר גבוה לזיהומים", מסביר פרופ' מור. מסיבה זו אף נדחו בארץ השתלות איברים מתוכננות מראש מתורמים חיים.

"החשש מדחייה הרבה יותר גבוה מהחשש להידבק בקורונה"

העובדה הזו מעלה סכנה נוספת - מטופלים חוששים להידבק בקורונה ולכן עלולים לשקול להפסיק ליטול את התרופות שהכרחיות להם, או להפחית על דעת עצמם את מינוני התרופות מתוך מחשבה שכך יפחיתו את הסיכון להידבק. וזה מסוכן. מאוד. אם מושתלי איברים מפסיקים את הטיפול שהם מקבלים, הגוף עלול לדחות איברים מושתלים חיוניים, ואז הם יהיו בסכנת מוות. "חשוב מאוד שמושתלי איברים ייקחו את התרופות שלהם", אומר פרופ' מור, "אסור להזניח את הטיפול התרופתי. כל זמן שהם במצב טוב ומרגישים טוב - שימשיכו לקחת את התרופות ולא ישנו את הטיפול התרופתי, כי החשש מדחייה הרבה יותר גבוה מהחשש להידבק בקורונה".

תרופות וכוס מים. ShutterStock
אסור לזנוח את הטיפול התרופתי. יד אוחזת בכדורים ובכוס מים/ShutterStock

ומה כאשר מושתל איברים לא מרגיש טוב? במקרה הזה, מסביר פרופ' מור, יש ליצור קשר עם מתאמת ההשתלה, שמבצעת בירור טלפוני וממליצה על המשך הטיפול. "בכל הופעת סימפטומים או חשד הכי קטן, המטופלים מונחים ליצור קשר עם מתאמת ההשתלה ולקבל הדרכה", הוסיף, "משתדלים למנוע הגעה למיון אם זה לא הכרחי".

"הקורונה שינתה את עולם השתלות האיברים"

בעיה נוספת איתה מתמודדים מושתלי איברים היא המעקב הרפואי. בשגרה, מושתלים מגיעים אחת לתקופה לרופא שלהם לצורך בדיקת דם. מטרות הבדיקה הן לבדוק את מצב השתל, לקבוע את רמת התרופה בדם ולהבין את תמונת המצב החיסונית של המטופל, וגם לאתר זיהומים שמנסים לנצל את מערכת החיסון המוחלשת של המטופל.

בימים אלה, אנשים רבים, ובהם גם מושתלי איברים, חוששים להגיע לבתי החולים. הבשורה הטובה היא שבעולם הרפואי מבינים את הקושי הזה, ונערכו כדי לצמצם את החשיפה של מושתלי איברים לסביבה שעלולה לסכן אותם. "הקורונה השפיעה בצורה ניכרת על עולם השתלות האיברים, ונקטנו מהר מאוד אמצעי זהירות", מסביר פרופ' מור, עשינו ככל האפשר למנוע מהמטופלים להגיע לבית החולים, והוקמו בכל בית חולים יחידות מקוונות", מסביר פרופ' מור. גם את בדיקות הדם ניתן לעשות כעת בקהילה, ואת הביקור שבו הרופא מראיין את המטופל ומתאים לו את המשך הטיפול מנהלים בצורה מקוונת.

אישה משוחחת עם הרופא שלה בשיחת וידאו מהבית. ShutterStock
העולם הרפואי נערך לצמצם את החשיפה של מושתלי האיברים לסיכונים. מטופלת ורופא בשיחת וידאו מקוונת/ShutterStock

לדברי פרופ' מור, אף שאנחנו בשיאה של תקופה מאתגרת, השינוי הזה דווקא יטיב עם מושתלי איברים גם בעתיד. "העולם ישתנה אחרי העסק הזה, גם עולם ההשתלות. הרפואה המקוונת תחסוך הרבה טרטור לחולים, זה יקל על חולים מושתלים שנמצאים במעקב במשך שנים לא להגיע מקצה הארץ לקצהו לצורך בדיקה", הוא מוסיף, "הם יעשו את הבדיקות איפה שהם גרים, ישלחו אותן, וידברו איתם באופן מקוון".

אז איך שומרים על הבריאות בתקופה זו?

כאמור, מושתלי איברים חייבים להמשיך את הטיפול התרופתי שלהם וכל שינוי חייב להיעשות בהתייעצות עם הרופא המטפל. הגורמים המטפלים מצוידים בידע הרלוונטי על הקורונה ויודעים לשקול את הסיכונים ולעשות את ההתאמות.

בנוסף, על מושתלי איברים להקפיד הקפדה יתרה על הוראות משרד הבריאות לריחוק חברתי, ולנקוט באמצעי המיגון המקסימליים, מסיכה ושטיפת ידיים תכופות, ולהימנע ממקומות הומי אדם.

מוגש כשירות לציבור בחסות נוברטיס, בחסות נוברטיס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully