אל תעמיסו: כך תבנו סדר יום יעיל לילדים גם אחרי חודש בבית

עברו כבר יותר מ-5 שבועות של סגר בבית, ואצל רוב ההורים סדר היום היצירתי של הימים הראשונים התמוסס לו. זה בדיוק הזמן לחשב מסלול מחדש ולתכנן לו"ז שאפשרי גם לילדים, וגם להורים

רונית גילת ומיטל סביליה
כדי שזה לא ייראה ככה. אימא מנסה לעבוד מהבית (צילום: ShutterStock)

לאור הנחיות משרד הבריאות והמשך תכנית הלמידה מרחוק, אנחנו ככל הנראה צפויים להמשיך ולבלות עוד ימים רבים בבית עם הילדים. בשלב הזה, אחרי למעלה מ-5 שבועות של סגר, הרבה הורים מייצרים סדר יום בסיסי ומשלבים בתוכו פעילויות רבות על מנת שילדיהם לא ישתעממו. אולם, ריבוי תכנים ופעילויות שלא קשורות האחת לשנייה, לא בהכרח טוב לילדים ואף עלול להכביד ולבלבל. אז הנה 6 טיפים כיצד להפוך את שגרת היום לאפקטיבית, חווייתית והרמונית יותר.

עוד בוואלה!

ההשפעה החיובית המפתיעה של הקורונה על בריאות הילדים שלכם

לכתבה המלאה

1. בחרו נושא יומי והתנהלו בתוכו

בתקופה זו אנו מנסים להיות יצירתיים ולמלא את יומם של הילדים בעוד ועוד פעילויות אטרקטיביות ומגוונות. אבל חשוב להבין כי עבור הילדים שלנו השפע הוא לא בהכרח טוב, ואף עלול לגרום להצפה. כשהילדים עוברים מפעילות לפעילות, הם צוברים חוויות רבות, אך הן תלושות אחת מהשנייה וללא שום רצף והיגיון. באופן הזה הילדים גם אינם יכולים לצפות את אופי הפעילות הבאה, דבר שעלול לגרום לאי וודאות ולמתח בזמן המעברים בין הפעילויות.

כדי לסייע לילדים לחוות את התקופה באופן יותר שלם והרמוני, מומלץ לבחור בכל יום כשלעצמו נושא מרכזי ולקשר את הפעילויות לנושא זה. כך לדוגמא, אפשר להחליט על יום בנושא אביב, יום העצמאות, פרחים, גיבורי על, חידות, צבע ירוק, יום מסעדה ועוד. ביום מסעדה אפשר להכין יחד תפריט, לחלק תפקידים (מי הטבח, מלצר וכדומה), לשחק משחק דמיוני של הכנת ארוחה, להכין יחד ממש את אחת המנות, לסדר ולנקות יחד את ה"מסעדה" בסוף הארוחה ועוד. ביום בנושא פרחים ניתן לצבוע דפי צביעה עם פרחים, ליצור פרחים בפלסטלינה, להרכיב פאזל שמופיעים בו פרחים, לשזור זר או כתר מפרחים ועוד.

2. השתמשו באביזרים ויזואליים בתכנון סדר היום

בתקופה זו אנו וילדינו נמצאים בחוסר ודאות, שעלול לגרום לחרדה ואי שקט. תכנון וחשיבה מראש על סדר הפעילויות יקל על אי הוודאות ויהפוך את היום ליותר מאורגן וצפוי. ניתן להיעזר בעזרים מוחשיים, כמו תמונות או ציורים המתארים את הפעילות, לדוגמא תמונה של ילד/ה עם סיר לזמן בישול, תמונה של ילד/ה עם משפך לזמן גינון, תמונה של ילד/ה עם חוברת וכלי כתיבה לזמן יצירה, ותמונה של ילד/ה עם מסך לזמן למידה מקוונת.

בזמן שילדכם הבוגר לומד מרחוק, אתם יכולים להעסיק במקביל את הילדים הקטנים בפעילויות שקטות יותר, לא מלכלכות, שלא דורשות השגחה מלאה כמו בצק, מגה בלוקס (קוביות לגו גדולות), השחלות, פאזלים, מגנטים, בנייה בקוביות. חשוב לשתף את הילדים בבחירת הנושאים והפעילויות ובארגון סדר היום.

כשהאח הגדול לומד, רצוי להעסיק את הקטנים בפעילויות שקטות. ילד מול המחשב (צילום: ShutterStock)

3. נסו לשמור על סדר יום קבוע

מומלץ להשתמש בסדר יום שכולל פעילויות קבועות, כמו קימה, צחצוח שיניים, ארוחת בוקר, ארוחת צהריים, ארוחת ערב, מקלחות והתארגנות לשינה. בין פעילויות אלה ניתן לשלב את הפעילויות הנוספות כמו יצירה, זמן למידה, עזרה בניקיונות, התעמלות. שימוש בסדר יום פחות או יותר קבוע יתרום ליכולת שלנו ושל ילדינו להפנים את השגרה שנוצרה ולהפחית את האירועים הלא צפויים בתקופה ייחודית זו.

4. אל תעמיסו

בין כל ארוחה (בוקר/צהריים/ערב) שבצו 2-3 פעילויות בלבד. צרו שגרה שאתם יכולים לעמוד בה ואל תעמיסו, כך שלא תיווצר ציפייה ואכזבה אצל הילדים, ומבחינתכם - שלא תלחצו להספיק את כל התוכניות בזמן הקצוב.

5. הקצו גם זמן מנוחה וזמן לפעילות עצמאית חופשית

שבצו בסדר היום זמן לפעילות עצמאית חופשית. ילדים זקוקים לזמן להתנסויות במשחק חופשי בו הם מעבדים את חוויות היומיום. כמו כן היכולת להעסקה עצמית חשובה להתפתחות הילד ומונעת היווצרות של תלות בהורה בזמן הפנאי. הגדירו רגעים יקרים אלו כזמן מנוחה שלכם ונצלו אותו על מנת לחדש אנרגיות להמשך היום.

6. שתפו את הילדים בתחומי האחריות

תנו לילדים תחומי אחריות בהתאם לגילם וליכולתם הקשורים לארגון וסידור הבית, כמו טאטוא, ניגוב משטחים וסידור המדיח. פעילויות אלה מספקות תנועתיות, גרייה חושית ותורמות לתחושת המסוגלות של הילדים. לילדים גדולים יותר תנו אחריות גם על אחיהם הקטנים בשמירה, משחק משותף, למידה וכדומה. גייסו אותם כיד ימינכם והעצימו אותם. הקשיבו לרעיונותיהם ויישמו אותם גם אם לא כך תכננתם שיראה היום.

בסוף זה יעבור. אבא וילדיו מביטים בחלון (צילום: ShutterStock)

ניתן לתעד בסרטונים או בתמונות חלק מהפעילויות ולהכין ביחד אלבום משפחתי של ימי הקורונה.

זכרו, ככל שהימים יהיו יותר מובנים, צפויים וידועים מראש - הילדים וגם אתם, תהיו יותר ממוקדים ופחות במתח וחרדה. בנוסף, אם הפעילויות בתוך כל יום יהיו קשורות אחת לשנייה ולא תלושות ומקוטעות, הילדים יהיו יותר נינוחים ויחוו רצף, שטף והיגיון בריא יותר בתוך שגרת הקורונה.

רונית גילת ומיטל סביליה הן מרפאות בעיסוק במכון להתפתחות הילד במרכז הרפואי הלל יפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

    התרעות פיקוד העורף

      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully