וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסרטון שמדגים עד כמה אתם יותר מדבקים כשאתם רצים

בזמן פעילות גופנית טיפות של רסס שנפלטות מאדם שמשתעל או מתעטש נעות ומתפזרות בצורה שונה. אם אתם עדיין מקפידים על שגרת ריצה, הליכה או רכיבה על אופניים - אתם חייבים לראות את זה

בסרטון - הדמיה של הפצת נגיף קורונה בריצה/אתר רשמי ANSYS

ההנחיה המוכרת שכולנו כבר אימצנו של שמירה על מרחק של 2 מטר בין אדם לאדם כדי להפחית את הסיכון להדבקה בנגיף הקורונה, היא ככל הנראה ממש לא מספיקה בזמן פעילות גופנית כמו ריצה, הליכה ורכיבה על אופניים - כך עולה ממחקר שנערך בהולנד ובלגיה. וסרטון ההדמיה שנוצר כדי להדגים זאת ממחיש את הסכנה בצורה ברורה להחריד. אם אתם עדיין מקפידים לצאת להליכה או ריצה יומית (במגבלות ה-100 מטרים מהבית שלכם, בהתאם להנחיות) - אתם חייבים לראות את זה ולהפנים.

הסרטון נוצר בשיתוף פעולה של פרופ' ברט בלוקן מאוניברסיטת לוון בבלגיה ופביו מליציה מהאוניברסיטה הטכנולוגית באיינדהובן, הולנד, יחד עם חברת ההדמיה ANSYS והוא מראה כיצד רסס טיפתי שעלול להכיל את נגיף הקורונה יכול להתפזר למרחק גדול הרבה יותר משני מטרים מאחורי אדם בזמן שהוא רץ, הולך או רוכב על אופניים. לדברי החוקרים, זו הסיבה שריצה לצד מישהו היא בחירה בטוחה משמעותית מאשר לרוץ מאחוריו.

בסרטון נראה רסס טיפתי שנפלט מפיו של אדם שמשתעל או מתעטש בזמן ריצה, וכיצד הוא מתפזר על שטח נרחב למדי מאחוריו. "כשאנחנו רואים דולפין או לוויתן משפריצים מחור הנשימה של גבם, אנחנו רואים בבירור את זרם המים והטיפות. אבל כשאדם משתעל או מתעטש זה קורה כל כך מהר והטיפות כל כך זעירות. ההדמיה שיצרנו מצליחה לייצר את התמונה המנטלית של זה וממחישה איזה מרחק עדיף לשמור כדי שלכוח הכבידה יהיה מספיק זמן למשוך את הרסס מטה והרחק מהפנים שלכם", הסביר מארק הורנר, מהנדס ראשי לענייני בריאות בחברת ההדמיה הטכנולוגית שיצרה את הסרטון.

חוף ת"א, 21 במרץ 2020. אבשלום ששוני, פלאש 90
רוכבי אופניים בטיילת נמל ת"א בחודש מרץ 2020/פלאש 90, אבשלום ששוני

הסיבה שגורמי הבריאות ממליצים על שמירת מרחק של שני מטרים בין אדם לאדם היא משום שזה המרחק הממוצע שטיפות שנפלטות בשיעול או עיטוש מסוגלות לנוע לפני שכוח הכבידה מושך אותן למטה. אולם כשהאדם שפולט את הרסס נמצא בתנועה, הנתונים הללו משתנים. בסרטון ההדמיה נראים שני תרחישים - באחד מהם שני אנשים רצים זה מאחורי זה ובשני הם רצים זה לצד זה, ונראה שכשאחד הרצים משתעל עיקר הרסס נע מאחורי גבו, ולא לצדו. לדברי הורנר, זה מה שגורם לריצה מאחורי אדם אחר, גם אם שומרים על מרחק של שני מטר, להיות כל כך מסוכנת.

המהנדס הסביר עוד כי הוא ועמיתיו בחרו להגדיל את מימדי הטיפות שנראות בסרטון כדי שיהיה קל יותר לאנשים להבין באיזו מהירות הן נעות באוויר. "ברגע שיש לך את התמונה הזאת בראש אתה אומר לעצמך: 'אוקיי, לרוץ מאחורי מישהו גם במרחק של 2 או אפילו 3 מטרים זה לא מספיק בטוח. כדאי לשמור על מרחק הרבה יותר גדול'", אמר הורנר בראיון לאתר הדיילי מייל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully