החברים של הקורונה דופקים בדלת, אל תתנו להם להיכנס הביתה

לנגיף ה-Covid-19 אין טיפול תרופתי או חיסון ידוע, ומערכת החיסון היא כל מה שיש לנו עכשיו (וגם לעתיד). לכן כל כך חשוב לשמור על אורח חיים בריא שכולל תזונה נכונה והפגת לחצים

פרופ' אורן תירוש ופרופ' שירה זלבר-שגיא
צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

בסרטון: אחרי חודש של סגר ילדי ספרד יוכלו "לנשום אוויר"

לפני כחודש פורסם מאמר מדעי ב-Scientific Reports, בו טענו חוקרים מארצות הברית, בריטניה ופולין כי לחץ פסיכו-סוציאלי עלול להוות גורם סיכון משמעותי להגברת התחלואה בנגיף הקורונה החדש. באופן ספציפי, מצבים של בידוד ושינוי דרסטי של השגרה הם גורמי סיכון משמעותיים לתחלואה מועברת וכרונית.

במאמר הוצג מחקר שבדק כיצד השפיעו 28 ימי בידוד על קופים, מבחינת ביטוי גנים וסמנים המעידים על פעילות מערכת החיסון, והתגלה כי חלה ירידה ברורה בתשעה סמנים של מערכת החיסון בדם, עליה בקרישיות הדם והגברה משמעותית ברגישות למחלות כרוניות ודלקות. כמו כן, מחקרים הקשורים להזדקנות שפורסמו לאחרונה הראו קשר ברור בין סטרס נפשי וירידת יכולתה של מערכת החיסון לתפקד כמערכת הגנה (בעיקר בקשישים).

טיפות קטנות? טיפות גדולות? 2 מטר?

המחקרים השגויים שהפכו את ישראל

לכתבה המלאה

Covid-19 הוא נגיף מדבק חדש ללא טיפול תרופתי וללא חיסון ידוע, ובעל תקופת דגירה והדבקה ממושכות. בשל כך, נוצר אפקט של חרדה נרחבת ופאניקה מדבקת בקרב הציבור במיוחד כאשר הנהגת המדינה אינה תורמת להפחתתו. באותה נשימה עלינו לזכור שבמצב זה מערכת החיסון היא כל מה שיש לנו (נכון לעכשיו וגם לעתיד) על מנת להתמודד עם המחלה המתפשטת הזאת. בנוסף, יש לזכור שהסטטיסטיקה מראה שחולים רבים הסובלים ממחלות רקע אכן מתים, בזמן שישנו מיעוט מתים שאינם מעשנים ואינם סובלים ממחלות רקע. עניין זה לא מוסיף לשקט הנפשי אצל אף אחד מאיתנו, וכך גם העובדה שרוב החולים מתים עקב חוסר יכולת להתמודד עם המצב הפיזיולוגי המידרדר באופן כללי לצד הכשל החיסוני.

דווקא במצב של סטרס כרוני, שנגרם לעיתים כתוצאה מבידוד ללא כל תמיכה חברתית, וכאשר אנשים ממשיכים למות בסביבה הקרובה של האוכלוסייה המבודדת, יש חשיבות גדולה לאורח חיים בריא. ספורט או כל פעילות גופנית מתונה, תזונה מאוזנת ובריאה כמו התזונה הים-תיכונית רבת הוויטמינים והמינרלים, הימנעות ממזון מעובד עתיר סוכר, שומן ומלח חשובים לשמירה על הבריאות הכללית ולחיזוק מערכת החיסון.

מחלות כרוניות אינן נעלמות בעתות משבר. אימון ביתי בצל הקורונה (תצלום: GettyImages)

הרבה אנשים מתייחסים לתקופת המשבר הזאת כמצב של הסרת אחריות אישית לשמירה על הבריאות, ומציינים כי המוטיבציה שלהם לשמור על אורח חיים בריא נמוכה. הם קמים מאוחר מאוד, חלקם עובדים מהבית ובנוסף שומרים על הילדים, ובשל כך ממעטים בפעילות ספורטיבית. בנוסף, אכילה רגשית של מזון עתיר קלוריות וסוכר נפוצה בתקופות כאלה ופוגעת בבריאות הכללית. לא מעט אנשים שוכחים שמחלות כרוניות אינן נעלמות בעתות משבר, אלא רק מחמירות ואף מהוות סיכון לתמותה מוגברת בקרב החולים בקורונה. לכן, שמירה על משקל גוף, איזון סוכרת, יתר לחץ דם, בריאות הלב, מערכת העיכול והכבד חשובה אף יותר בימים אלה. אין כל סיבה לשים את חשיבות השמירה עליהם מתחת לחשיבות של ההתמודדות עם קורונה.

דווקא עכשיו חשוב לא להכניס הביתה "אויבים", כלומר לקנות מזון בריא וטרי במידת האפשר, להימנע מקניית חטיפים מלוחים ומתוקים ובוודאי שלא להכניס הביתה שתייה מתוקה. כדאי לנצל את הזמן לבישול ביתי, לארוחות משפחתיות שלא תמיד הספקנו לעשות בימים כתקנם, שמעודדות גם אכילה בריאה של כל בני הבית וגם מהוות אמצעי להפחתת סטרס. במילים אחרות, הבריאות שלכם נמצאת בידיים שלכם.

פרופסור אורן תירוש הוא חבר המכון לביוכימיה מדעי המזון והתזונה, האוניברסיטה העברית בירושלים. פרופסור שירה זלבר-שגיא היא ראש בית הספר לבריאות הציבור, אוניברסיטת חיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

    התרעות פיקוד העורף

      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully