וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם שמירה על שני מטרים באמת תמנע מכם להידבק בקורונה?

7.4.2020 / 8:53

מי היה מאמין שפה בישראל, מדינת הסחבק, שמירה על מרחק של שני מטרים תהיה צו השעה. אבל חשבתם למה דווקא שני מטרים ולא יותר? מה ההגיון בעצם מאחורי המספר הזה, אם בכלל יש כזה?

חוקרים מאוניברסיטת MIT צילמו אנשים מתעטשים במצלמות במהירות גבוהה כדי להבין איך מחלות מתפזרות ועוברות באוויר/Massachusetts Institute of Technology

בווידאו: ככה נראה עיטוש בקלוז אפ

נכון לעכשיו, בטח שמעתם, או ככה אנחנו מקווים, על המושג ריחוק חברתי שמטרתו האטת התפשטות מגפת ה- COVID-19. המשמעות של ריחוק חברתי, אם רוצים לנסות לתת למושג מספרים מוחלטים, הוא שמירה על כשני מטרים בין אחד לשני כשאתם נפגשים עם אנשים מחוץ למשפחה הגרעינית שלכם. לאחרונה הורו לנו גם לשים מסכות כשאנחנו יוצאים מפתח ביתנו, אבל חשבתם מאיפה מגיע המספר הזה? למה דווקא שני מטרים?

הסיבה שאנחנו צריכים לשמור על מרחק כזה אחד מהשני היא העובדה שנגיף הSARS-CoV-2, החיידק האחראי למחלה, מתפשט בקלות רבה ונחשב מדבק מאוד. לאחרונה אומנם ארגון הבריאות העולמי הודיע כי הנגיף לא מעובר באוויר, אבל הוא בהחלט מדבק מאוד דרך שיעול או עיטוש ואפילו נשאר זמן לא מבוטל על משטחים.

מרחק של שני מטרים נועד להציב מחסום מפני הידבקות טיפתית המגיעה כאמור משיעול או התעטשות. אבל המרחק הזה הוא הסטנדרט, ולא קו שמעליו אתם מוגנים לחלוטין. מומחים מעריכים כי ככל הנראה המרחק הזה לא מספיק כדי להיות מוגנים לחלוטין מפני הנגיף, ולכן אולי התווספה לאחרונה ההוראה לעטות מסיכות על הפה והאף כשיוצאים החוצה.

קניות בבני ברק, 30 במרץ 2020. ראובן קסטרו
שני מטר זה מספיק? אנשים עומדים בתור לקניות בעיר בני ברק/ראובן קסטרו

מומחים מעריכים כי שני מטרים הם מרחק המינימום כאשר מדובר במפגשים בין אנשים מחוץ לסביבה הבטוחה של הבית, שכן זה המרחק הממוצע שבו טיפות הנשימה מהתעטשות או שיעול נעות לפני שהן מתמקמות וכבר לא סביר שיישאפו על ידי אנשים אחרים.

פרופסור ריינה מקינטייר, מומחית לביטחון עולמי וראש תוכנית אבטחה מפני נזקים של נשק ביולוגי במכון קירבי באוסטרליה, אמרה ל- Live Science כי. "כלל השני מטרים מבוסס על כמה מחקרים משנות השלושים והארבעים של המאה ה-20, שהוכחו מאז כשגויים - טיפות יכולות לנוע רחוק יותר מ-2 מטרים. עם זאת, מומחים לבקרת זיהומים בבתי חולים ממשיכים להאמין לכלל זה".

חוקרים מאוניברסיטת MIT בארה"ב ערכו מחקר בשנת 2015 בנוגע להתפשטות של התעטשות, והם גילו כי בעוד הטיפות הגדולות של העיטוש נופלות אל הקרקע מיד אחרי שהן יוצאות מהפה, הטיפות הקטנות מובלות על "ענן עיטוש" למרחק רב יותר וממשיכות להתפרק בזמן שהן נעות בחדר - כשהן עדיין נושאות עליהן נגיפים.

"בעת ההתעטשות אנחנו מבחינים רק בטיפות הגדולות שיוצאות מהפה. אנחנו לא מסוגלים לראות את ענן הגז שמתפשט בחדר", אמרו החוקרים, "הטיפות הקטנות ביותר יכולות להינשא על גבי הענן למרחק גדול מאוד. הניחוש הראשון שלנו היה שהטיפות הגדולות מגיעות רחוק יותר מהקטנות - ושמדובר במרחק שמגיע רק לכמה מטרים מהמתעטש".

אז מה הכלל הכי בטוח? הדרך הטובה ביותר להבטיח את ביטחונכם היא פשוט להישאר בתוך הבית כמה שיותר. צאו רק לפי הצורך לקניית מזון ותרופות, עטו מסכות כשאתם עושים זאת, וכמובן, שטפו ידיים. אלה צעדים פשוטים ואחראיים שיעזרו בהפחתת סיכון ההידבקות בנגיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully