איך להישאר הורים טובים גם אחרי 4 שבועות בהסגר

בימים אלה שתובעים מאיתנו התכנסות לתוך המשפחה הגרעינית וצמצום המרחב האישי, המשפחה יכולה להיות מקור תמיכה וחיזוק או תובענית וחונקת. מטפלת משפחתית מסבירה איך למלא את המצברים ולתווך את המצב לילדים

  • הורות
  • קורונה
ד"ר גלית לזר, מאמר אורח
המרחב האישי, הזוגי והמשפחתי הצטמצם מאוד. אבא וילדים מביטים החוצה דרך החלון (צילום: ShutterStock)

משבר הקורונה חייב את כולנו להתכנס לתוך המשפחה הגרעינית, תוך צמצום המרחב האישי הזוגי והמשפחתי. כולנו חווים אי וודאות באשר למשך המשבר והסכנה, לעתיד הכלכלי, התעסוקתי, הבידוד החברתי, ופחד ממשי מפני אפשרות של פגיעה.

בימים אלו המשפחה יכולה לשמש משאב חשוב וקריטי לעידוד, תמיכה וחיזוק בהתמודדות עם האתגרים שמציב המשבר בפנינו, ומנגד הביחד שנכפה עלינו, עלול להחוות כמעיק, תובעני וחונק, ולהעצים את התחושות והרגשות השליליים. איך נוכל להפוך את הקשרים המשפחתיים שלנו לכאלו שמטעינים אותנו ומהווים תחנת תדלוק, ואיך ניתן להימנע מיחסים ששואבים מאיתנו את הכוחות והמשאבים שיש ברשותנו?

עוד בוואלה!

כולם מדברים על ילדים, אבל גם לתינוקות קשה בבידוד

לכתבה המלאה

הורה מותש הוא הורה חלש - ולכן עלינו כהורים להיות ערים לצרכים הרגשיים שלנו, ולדאוג עד כמה שניתן למלא אותם, על מנת שנוכל לשמש משאב עבור ילדינו ובני הזוג. כדאי לחלק את המשימות והתפקידים בצורה שוויונית, כך שיתאפשר לכל אחד מההורים זמן לעצמו: לשינה, מנוחה, עיסוק בתחום שמעניין אותו או לכל דרך בה הוא יכול למלא את המצברים.

לחלק את המטלות בין בני הזוג ולהשאיר לכל אחד זמן למלא מצברים. אבא וילדים (צילום: ShutterStock)

בעת משבר, תפקידנו כמחנכים וכמי שמאפשרים לילדינו להתמודד עם המציאות המורכבת הופך להיות מאד דומיננטי. השתדלו לשמור על איזון כדי שתוכלו לתווך לילד את המציאות שבחוץ. הרשתות ואמצעי התקשורת מציפים בתכנים מאיימים, שבחלקם הגדול כלל אינם מתאימים למידת ההתפתחות הרגשית והשכלית של ילדיכם. נסו להסביר, להרגיע, ולאפשר לילדים (בהתאם לגילם) להבין את הסכנות מחד, אך גם לחוש מוגנים ובטוחים (למשל להסביר להם שכאשר שומרים על ההנחיות, אנחנו בטוחים).
נסו למתן ולהדגיש את ההיבטים החיוביים והתקווה לשינוי: הידיעה שמדובר במצב זמני שיסתיים בעוד זמן לא רב.

העבירו את המסר שאיננו לבד בתוך המשבר, בעולם ובארץ כולם כאחד מתגייסים על מנת להילחם במגפה, ולשמור על בריאותנו: צוותים של רופאים, מדענים, כוחות משטרה וצבא עובדים יום ולילה לשם כך. לכך אפשר להוסיף גם את העולם הערכי של כל אחד מאיתנו - האמונה שהמדע יצליח להביס את הווירוס, האמונה הדתית שיש מי שדואג ושומר עלינו, ההבנה שהאדם הצליח להתמודד עם קשיים ואסונות טבע ויכול להם. כל אלו יכולים לחזק את חווית הכוח ולהפיח תקווה, שעדיפים על פני הייאוש וחוסר האונים.

היו שם מבחינה רגשית עבור ילדיכם תנו מקום לשאלות, לרגשות הפחד, חוסר הוודאות, האיום והבלבול, אך דאגו לא להישאב לפסימיות ולדכדוך. שדרו ביטחון שבסופו של דבר ימצא פתרון, שייתכן שהולך ומתקרב ככל שאנו יודעים יותר על המחלה וההתמודדות עמה.

תנו מקום לשאלות ולפחד שלהם, אבל שדרו להם ביטחון. אבא וילד משוחחים (צילום: ShutterStock)

הנוכחות ההורית קריטית גם סביב החוויות הרגשיות שעלולות להיות מועצמות בימים אלו. אבדן החירות, החופש, המפגשים החברתיים - בעיקר אצל מתבגרים אך לא רק, השינויים שנכפו עלינו, התכניות שהתבטלו - כל אלו עלולים ליצור מצוקה, או להחריף מצבי מצוקה שקדמו למשבר. ניתן לצפות לבעיות התנהגות שעלולות להחריף ככל שחולפים הימים: מריבות והתפרצויות זעם ובכי, הפרעות שינה, אכילת יתר וכדומה. ככל שתגלו אכפתיות, הקשבה, תשומת לב ותתעניינו ברגשותיהם, תסייעו להקטין ולצמצם את הרגשות השליליים. עם זאת, במידה שהמצוקה מחריפה והביטויים ההתנהגותיים שלה מוקצנים, אל תהססו ופנו להתייעצות מקצועית.

סדר יום ושגרת חיים - ימי הקורונה שינו סדרי עולם: זמני שינה, ארוחות, פנאי ועוד. עם זאת, שמירה מסויימת על שגרה מותאמת למצב הנוכחי, שבה נשמרות מספר פעולות קבועות במהלך היום (כמו: זמני ארוחות, מקלחות, הכנת שיעורים), תסייע לתהליכי ארגון, איזון וויסות ותחזק את תחושת הביטחון בהמשך הקבוע והמוכר, בעיקר עבור ילדים, אך לא רק. עם זאת, גלו גמישות. אנחנו במצב חריג ושונה, ולכן זה לא הזמן ל"סדרות חינוך" ולגישה נוקשה שרק תוסיף למתח הקיים, תשאב אנרגיה, ותצמצם את השיח למותר ואסור.

מצאו פעילויות משותפות יצירתיות שימלאו לכולכם את המצברים. אפייה משותפת (צילום: ShutterStock)

התמקדו בפעילות שממלאת מצברים: בדקו מה משפר את הרגשתכם, וכוונו לשם:

תנו דרור לדימיון וליצירתיות - צלמו סרטונים מצחיקים, שחקו בדמויות, ארגנו פעילות בישול משותפת, יצירה, סדר בתמונות, בחפצים, אפילו צפייה ושיח בסרט או תכנית, פעילות גופנית, חידונים, למידה וכל מה שיכול לאפשר לכם להפוך את האווירה והתחושה למקלה מחזקת ומעצימה.

סייעו לילדים ולעצמכם לשמור על קשרים מחוץ למשפחה - עם חברים קרובי משפחה, עזרו במידת הצורך לילדיכם לשמור על קשר עם חבריהם, ובררו האם קשר כזה מתקיים גם אם מרחוק. שמרו עמם על קשר גם עם הקרובים, ועודדו ואתם לשתף, לחלוק ולהרגיש שכולנו חלק ממעגלים חברתיים נוספים. בדרך זו תפחת חווית הבדידות, וההשלכות השליליות שלה.

דברו על היום שאחרי - העלו רעיונות, תכננו פעילויות ועודדו שיח על סיום המשבר והחזרה לחיים שהכרנו. בדרך זו העבירו את המסר כי ימי הקורונה בדומה למצבי חירום אחרים, דינם לחלוף. ככל שתיטיבו להעביר את המסר כי מדובר בקושי זמני, ותביעו ביטחון באפשרות לשוב לחיים מלאים, כך תחזקו את חווית הביטחון והיציבות של בני המשפחה, ותסייעו להם לפתח יכולות להתמודדות עם מצבים לא צפויים ולא רצויים שבהם הם עלולים להתקל גם בהמשך החיים.

ד"ר גלית לזר היא מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, פסיכותרפטיסטית פסיכואנליטית.

מרגישים לחץ, חרדה, קושי או מתח בזוגיות או במשפחה? פנו למוקד המטפלים המתנדבים של האגודה לטיפול זוגי ומשפחתי (ע"ר), עשרות מטפלים מוסמכים ממתינים לסייע לכם לצלוח את המשבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully