וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שביב של תקווה? תרופה לצהבת ריפאה את הנגיף בתוך יממה

מדובר במחקר קטן מאוד שעדיין לא עבר ביקורת עמיתים, אך רופאים בסין שטיפלו בחולי קורונה עם שילוב של תרופה לצהבת C ותרופה ל-HIV הצליחו להעלים מגופם את הנגיף בתוך ימים ספורים

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

תרופה שבדרך כלל משמשת לטיפול בחולים בצהבת C נמצאה בטוחה לשימוש על חולי COVID-19 ועשויה לסייע להם להחלים מהנגיף בזריזות, כך עולה ממחקר חדש. התרופה danoprevir (שנמכרת בשם המסחרי Ganovo), ניתנה ל-11 חולים עם תסמינים מתונים של נגיף הקורונה בשילוב תרופה נוספת בשם ritonavir שמשמשת לטיפול בחולי HIV.

החוקרים מצאו שהשימוש בתרופה על חולי קורונה היה בטוח ולא גרם לתופעות לוואי חמורות, מה שלטענתם הופך אותה ל"אפשרות טיפולית מבטיחה". אם רופאים יחליטו להתחיל לבדוק את התרופה בניסוי קליני, ייתכן שהיא תצטרף לשורה של תרופות קיימות שנבחנות כטיפול אפשרי עבור חולי קורונה.

בשבועות האחרונים התפרסמו ידיעות דומות על ניסיונות בדרגות הצלחה שונות לטפל בחולי קורונה בעזרת תרופות ל-HIV, זאבת, דלקת פרקים ואפילו תרופה לאבולה. במקביל, מתעורר חשש מצד חולים במחלות אלה, שהן ההתוויה העיקרית עבור אותן תרופות, מפני היווצרות מחסורים בתרופות שלהן הם זקוקים בשגרה. בארה"ב למשל כבר נוצר מחסור בחלק מהתרופות הללו וחולים כרוניים הזקוקים להן מתקשים להשיגן.

צוות רפואי עם חליפת מגן במהלך בדיקת סי-טי בבית חולים בווהאן שבסין מוקד התפרצוף נגיף הקורונה ב-24 בפברואר 2020. רויטרס
בית חולים בווהאן, סין/רויטרס

המחקר הנוכחי הוא שיתוף פעולה בין חברת ביוטכנולוגיה סינית ובין בית החולים בג'יאנגשי בסין, והוא פורסם טרם שזכה לעבור ביקורת עמיתים. כך שיש לקחת את ממצאיו בערבון מוגבל. כמו כן, הוא כלל מספר קטן של חולים בלבד - 11 מטופלים.

החולים קיבלו שילוב של danoprevir (תרופה לצהבת C) ושל ritonavir (תרופה לטיפול בחולי HIV) לתקופה של 4-12 ימים. כלל החולים במחקר החלימו מהנגיף. החולה שהגיב הכי מהר לטיפול קיבל תוצאה שלילית בבדיקה לאיתור הנגיף יום לאחר שהחל את הטיפול. למטופל ה"איטי" ביותר זה לקח 8 ימים. כל החולים שוחררו מבית החולים לאחר שחום הגוף שלהם חזר לרמה תקינה, יכולת הנשימה שלהם השתפרה, מצב הריאות שלהם נראה בריא יותר בסריקות שנערכו להם והם קיבלו תוצאה שלילית לנגיף בשתי בדיקות רצופות.

אחות ממוגנת לוקחת בדיקה לקורונה, 16 במרץ 2020. AP
הנגיף נעלם והבדיקות חזרו שליליות תוך 8 ימים לכל היותר. אחות נוטלת דגימה לבדיקת קורונה/AP

אולם מומחים ואנשי מקצוע מזהירים מפני תליית תקוות שווא במחקרים קטנים כמו זה, בתקופה שבה הקהילה המדעית נמצאת במירוץ נגד הזמן בניסיון להגיע לפריצת דרך ולמצוא תרופה או חיסון לנגיף, וטוענים כי מדובר במחקר לא מספיק אמין. המחקר הזה למעשה לא בדק את יעילות התרופה ולא השווה אותה לטיפולים אחרים, כי אם רק בחן האם היא בטוחה לשימוש בחולי קורונה.

ritonavir - התרופה השנייה שניתנה בניסוי יחד עם התרופה לצהבת, נבדקת כטיפול אפשרי לחולים ב-COVID-19 גם במקומות נוספים בעולם, ובכללם גם אוניברסיטת אוקספורד בבריטניה. זאת, לאחר שמספר רופאים סינים דיווחו כי היא סייעה להם בטיפול בחולים בנגיף. תרופות נוספות שנבחנות לצורך דומה הן favipiravir - תרופה יפנית לטיפול בשפעת, remdesivir - שפותחה במקור לטיפול באבולה ו- chloroquine - שמשמשת לטיפול בחולי מלריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully