וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הקורונה: זה מה שהסטרס עושה לעור שלנו

ד"ר סיון מרסר, מאמר אורח

19.4.2020 / 10:34

עונת המעבר תמיד עושה שמות בעור שלנו, אבל כשמוסיפים על זה גם את הסטרס והחרדה של משבר הקורונה, זה יכול להוביל להתפרצות של מחלות עור שונות. רופאת עור מסבירה איך לטפל ולמנוע

חררה. ShutterStock
יש קשר חזק ומוכח בין סטרס והתפרצויות של מחלות עור. פריחה אדומה בעור/ShutterStock

לצד הסערה והשינויים שהעולם חווה, אנו גם נמצאים בשיאו של האביב - עונה שבה מזג האוויר לא יציב, וחוסר האיזון ניכר גם בעור, החל מיובש חריג וסדקים קשים וכלה בהתלקחות או התפרצות של מחלות דלקתיות בעור כמו אטופיק דרמטיטיס, סבוריאה ופסוריאזיס.

המשבר העולמי סביב נגיף הקורונה והקריסה הטוטאלית שהוא מביא עמו בכל תחומי החיים, הלחץ והחרדה סביב אי הוודאות לגבי מה שעלול להיות מחר או ביום שאחריו, משפיע באופן ישיר על התלקחות מחלות עור. כיום, במצב בו הציבור נמצא בסטרס קולקטיבי ועל כן כולנו חשופים להתפרצויות והתלקחויות קשות של מחלות עור. והקשר בין לחץ נפשי וחרדה להתפרצות של מחלות כמו אטופיק, סבוריאה, פסוראזיס - הוא ישיר, חזק ומוכח.

לאילו מחלות עור הציבור חשוף בימים של לחץ נפשי?

פסוריאזיס: מחלת עור דלקתית כרונית בין השכיחות ביותר בקרב האוכלוסייה, אם כי בדרגות חומרה משתנות. היא עד כדי כך שכיחה, עד שרבים מהחולים בה אינם מאובחנים כלל ולא יודעים שהם חולים בה. למחלה יש רקע גנטי והיא קשורה גם לשיבוש במערכת החיסון. היא מתבטאת ברבדים יבשים ואדומים של עור המכוסים בקשקשת בגוון לבן-כסוף. הנגעים שכיחים בעיקר בקרקפת, במרפקים, בברכיים, בגב, בחזה, בבטן, בציפורניים ובאיברי המין.

גבר מגרד את היד. ShutterStock
רבים מהחולים בפסוריאזיס כלל אינם מאובחנים. גבר מגרד את היד/ShutterStock

אטופיק דרמטיטיס: מחלה הידועה בשם אסתמה של העור, מחלה דלקתית כרונית בעלת רקע גנטי, הנפוצה בתינוקות ובילדים בעיקר אך פוגעת גם באוכלוסיית המבוגרים. המחלה מאופיינת בגרד ויובש משמעותיים בפריחה אדמדמה על העור הגורמת לגרד עז וליובש משמעותי ומתפרצת בעונת החורף ובמצבי לחץ.

סבוריאה: מחלת עור דלקתית המופיעה בעיקר בשטחי עור עשירים בבלוטות חלב: קרקפת, פנים, אוזניים, קדמת בית החזה העליון וקיפולי הגוף (בית השחי, מפשעות, מתחת לשדיים ובטבור. עלולה להחמיר בעקבות שינויים הורמונליים או מתח נפשי.

איך מקלים על התסמינים ומטפלים בעור?

העור הוא האיבר הגדול ביותר בגופנו - הקשיבו לו, זהו את השינויים בו וטפלו בו. כמו שכשאנו סובלים מכאבי ראש חזקים אנו נוטלים משכך כאבים, גם פה במקרה של התפרצויות בעור יש לטפל ולשכך את הדלקת ככל הניתן.

- בשגרה, מומלץ להקפיד על שתיית מים מרובה מן הרגיל, לשמירת איזון הלחות בעור ובכדי להפחית את היובש והתפרצות הדלקת בעור. לצד ליחוח העור ומניעת ההתייבשות הצפויה לו, מומלץ לעשות שימוש בתכשירים דרמו-קוסמטיים מבוססי גליצרין, עשירים בלחות, אשר יכולים לכלול גם מינרלים הידועים כיעילים שנועדו ללחח את העור ולאזן את הלחות בו. טיפול זה יכול להתאים למקרים קלים של התפרצויות או כמניעה, בזמן הפוגות.

מריחת קרם על הידיים. ShutterStock
מומלץ ללחח את העור עם תכשירים דרמו-קוסמטיים מבוססי גליצרין. אישה מורחת קרם/ShutterStock

- במקרה של התפרצות חריגה של כתמים אדומים על העור, יבשים מן הרגיל שגורמים לגרד ומחמירים - יש לפנות לרופא עור ולקבל מרשם לטיפולים מקומיים תרופתיים. קיים מבחר עשיר של תרופות מקומיות לטיפול בנגעים העוריים, אשר כולל נוזלים, ג'לים, קרמים, משחות. הטיפול נקבע על ידי רופא עור מומחה בהתאם למאפייני המחלה והמטופל.

- הקפידו על מקלחות קצרות במים פושרים, שיקלו על העור ולא יגרו אותו, לא במים חמים מדי וגם לא קרים מדי, והשתמשו באל-סבון, שהוא נטול דטרגנטים והכי פחות מגרה את העור. ניתן לעשות שימוש בשמני אמבט שמרככים את העור. כשאתם מגיעים לשלב ייבוש העור, אל תנגבו אלא יבשו בטפיחות והספגה עדינה.

- פוטותרפיה - טיפול המבוסס על קרינה על סגולה הדומה לקרינת השמש, רק באורכי גל מסוימים כדי למנוע את ההשפעה השלילית של הקרינה תוך שמירת היעילות. לקטגוריה הזאת שייך גם הטיפול בים המלח.

חלק ממחלות העור הן מחלות כרוניות ועדיין אין דרך שתעלים אותן ואת התסמינים שלהן לצמיתות. עם זאת, כיום יש בידי רופאי עור את כל הכלים לשלוט במחלות ובתסמיניהן, גם במצבים קשים. המחקרים הרבים המתנהלים ברחבי העולם ממשיכים לספק לנו שיטות טיפול ותרופות חדשות.

בימים אלו, שבהם מומלץ שלא להגיע למרפאות אלא במקרים דחופים, קיימים למזלנו אמצעים דיגיטליים כמו שיחות וידאו, שמאפשרים יחס אישי שאינו פוגע בטיפול השוטף והחיוני לכלל הציבור. וכמובן שבמקרים חריגים ניתן להגיע למרפאות לקבלת אבחנה וטיפול.

ד"ר סיון מרסר היא מומחית לרפואת עור אסתטיקה ולייזר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully