וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם איבופרופן באמת מחמיר את התסמינים של קורונה?

מה שהחל כטפטופי השערות בטוויטר על הקשר בין המגיפה ומשככי הכאבים הפופולריים, הפך עד מהרה להודעה רשמית של ארגון הבריאות העולמי, שהתחרט עליה כעבור כמה ימים. בואו נעשה לכם קצת סדר

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

בסרטון: האיחוד האירופי סוגר גבולות למשך חודש

המצב מבלבל אתכם, מתברר שגם את ארגוני הבריאות בעולם. ארגון הבריאות העולמי המליץ אמש לאנשים הסובלים מסימפטומים האופייניים לנגיף הקורונה לא לקחת משככי כאבים מסוג איבופרופן. מדובר באחת התרופות הנפוצות בעולם, המשתייכת ל-NSAIDs, קבוצת תרופות נוגדות דלקות שאינן סטרואידים, המוכרת לנו בעיקר משימוש בנורופן, אדוויל ואדקס, ומשמשת לשיכוך כאבים והורדת חום. כעבור יממה הוא שינה את דעתו ואמר כי אין מניעה להשתמש בתרופה.

הדיון בשאלה החל אחרי אזהרות של גורמים רשמיים במערכת הבריאות הצרפתית, שלוו באזהרה ישירה של שר הבריאות המקומי בעצמו, כי המשככים הפופולריים עלולים להחמיר את השלכות הנגיף על הגוף. הם נשענו על מאמר מוקדם בכתב העת הרפואי The Lancet, שבדק את הקשר בין המשככים, האנזימים שהם מעודדים לפעולה בגוף, ותסמיני המחלה הוויראלית שהתפשטה בעולם.

"המומחים שלנו בודקים כעת את הנושא ועתידים לספק בקרוב הנחיות נוספות", הבהיר לכתבים בז'נבה דובר הארגון, כריסטיאן לינדמאייר, "עד אז, אנחנו ממליצים להשתמש בפראצטמול ולא באיבופרופן. זה חשוב". עם זאת, סייג, שיקול הדעת הסופי מונח לפתחם של הרופאים המומחים.

עוד בוואלה!

מחקר גדול מצא שילדים לאו דווקא מוגנים מקורונה

לכתבה המלאה
אישה חובשת מסיכת הגנה בצל מגיפת הקורונה סמוך למגדל אייפל, פריז. GettyImages
מוקד הסערה. אישה חובשת מסיכת הגנה סמוך למגדל אייפל בפריז/GettyImages

נגיף הקורונה, שהדביק עד לשעת כתיבת שורות אלה כ-200 אלף בני אדם ברחבי העולם והרג כ-8,000 נוספים, גורם ברוב המקרים לסימפטומים מינוריים. עם זאת, במקרים מסוימים הוא עלול להוביל לדלקת ריאות חריפה, ולכשל איברים כללי.

הרשויות בצרפת הזהירו כבר בתחילת המשבר באשר לאיום הפוטנציאלי של משככים דוגמת נורופן ואדוויל, ולקשר שלהם לזיהום חמור וסיבוכים אחרים של המחלה. מוקדם יותר השבוע, צייץ שר הבריאות הצרפתי אזהרה נוספת בנושא, תוך שהוא מעריך ששימוש במשככי הכאבים האמורים מניע תגובת שרשרת שלילית בקרב חולים שכבר נדבקו בנגיף. גם הוא המליץ על מעבר לפראצטמול, והפציר בחולים רלבנטיים להתייעץ עם רופאיהם.

ציוצו של שר הבריאות הצרפתי

זמן קצר לאחר מכן, שוכנע ארגון הבריאות העולמי לתת דעתו לנושא, והודעתו שמה קץ לשורת הערכות ודיווחים מוקדמים לא מאומתים, שהותירו לא מעט מומחים וחוקרים בכירים מעט מבולבלים. וכדי להוסיף על הבלבול יממה לאחר מכן פרסם ארגון הבריאות העולמי כי אין מניעה להשתמש בתרופה.

"אין נתונים", הסבירה אז ד"ר מישל בארי, מנהלת מרכז החדשנות הרפואית באוניברסיטת סטנפורד האמריקאית, את הסתייגויותיה באשר לאזהרות. "אין סיבה למנוע שימוש באיבופרופן. הכול אנקדוטלי, ומתנפח באמצעות פייק-ניוז של אותן אנקדוטות", הוסיף ד"ר גארט פיצ'גארלד, עמיתה מאוניברסיטת פנסילבניה, "אין ברירה, זהו העולם שבו אנו חיים כיום".

גם הרופא של וואלה! בריאות, ד"ר עידן גורן, לא יכול לומר בוודאות כי ההנחיות הללו אכן מבוססות, אך הוא מסכים כי במחלה קשה שבה עשויה להיות פגיעה רב מערכתית, לרבות פגיעה כלייתית, יש עדיפות לאקמול על פני נוגדי דלקת לא סטרואידלים. "יש לאחרונה מספר מומחים שהמליצו להימנע מאיבופרופן, גם אם אין עדיין עדויות חד משמעיות", הוא אמר, "באופן תיאורטי NSAIDs עלולים להעלות רמות של הקולטן שדרכו הנגיף חודר לתאי הריאות, משם נובע חלק מהדאגה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully