וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שימוש ממושך במשככי כאבים עלול לגרום לאובדן שמיעה

19.12.2016 / 9:40

חוקרים מאוניברסיטת הרווארד מצאו כי שימוש ממושך למשך שנים, בתרופות משככות כאבים עלול לפגוע בחדות השמיעה. אבל האם זה אומר שצריך להפסיק להשתמש בתרופות האלה?

עמוד הפייסבוק של UMMC ENT and Communicative Sciences

בווידיאו: אישה שומעת לראשונה ומקבלת הצעת נישואים

נטילה קבועה וממושכת של משככי כאבים מסוג NSAIDs (נוגדי דלקות ללא סטרואידים) עלולה להגביר את הסיכון לאובדן שמיעה בקרב נשים מבוגרות, כך על פי ממצאים של מחקר חדש מאוניברסיטת הרווארד שפורסם בכתב העת האמריקאי לאפידמיולוגיה.

החוקרים עקבו אחר השימוש במשככי כאבים בקרב 55,850 נשים ואחרי דיווחיהן על מצב השמיעה שלהן במהלך שש שנים. הם מצאו כי בקרב נשים שנטלו תרופות, כגון איבופרופן, באופן קבוע וממושך, הסיכון לדווח על פגם בשמיעה עלה ב-10 אחוזים יחסית לנשים שלא נטלו אותן באופן ממושך וקבוע.

עוד בנושא:
תשמעו קטע: מבחן השמיעה שינחש את הגיל שלכם
מה קורה לגוף אחרי שהוא מקבל תרופה?

צוות המחקר בחן את נתוניהן של נשים בין הגילאים 48 ו-73, שהשתתפו בסקר בריאות לאומי. הם ניתחו נתונים לגבי השימוש שלהן באספירין, איבופרופן (המצוי בנורופן ואדוויל, למשל) ופרצטמול (תרופות כגון אקמול ודקסמול) ושיקללו את הנתונים עם דיווחים של הנשים עצמן לגבי מצב שמיעתן.

החוקרים מצאו כי עבור נשים שהשתמשו בפרצטמול וביאופרופן באופן קבוע במהלך שש שנים לפחות, עלה הסיכון לאובדן שמיעה ב-9 ו-10 אחוזים, בהתאמה, בהשוואה לנשים שנטלו משככבי כאבים פעמיים או יותר בשבוע והפסיקו ליטול אותן לאחר שנה. לא נראה שינוי מובהק בין שתי קבוצות הנשים בנוגע להשפעת האספירין על אובדן השמיעה.

איבופרופן. ShutterStock
"סיבוכים שיש לתת עליהם את הדעת"/ShutterStock

"מאחר וההיקף של השימוש במשככי כאבים כה גבוה, עלולים להיות סיבוכים לבריאות הציבור שיש לתת עליהם את הדעת", אמר החוקר המוביל, בריאן לין, מומחה אף אוזן גרון, בראיון לעיתון הניו יורק טיימס.

לין הדגיש כי אין צורך להורות לאנשים להפסיק להשתמש במשככי כאבים. "המחקר הזה לא תומך בהפסקת תרופות אם הן נחוצות, אבל אנשים לא תמיד מודעים לסיכון ועליהם לדבר עם הרופא שלהם לבדוק האם הם באמת צריכים להשתמש בהן", אמר.

כמו כן הדגישו החוקרי כי מדובר במחקר המבוסס על תצפית (כלומר, שמוצא קורלציה או מתאם בין שימוש במשככי כאבים והדיווחים על אובדן שמיעה) ואין במחקר הנוכחי הוכחה לתהליך של סיבה ותוצאה, או במילים אחרות, ששימוש קבוע במשככי כאבים הם אלה שגורמים לאובדן השמיעה.

אוזניים. ShutterStock
האם נמצא עוד גורם לאובדן השמיעה?/ShutterStock

לפי ההצהרה שהוציאה אוניברסיטת הרווארד עם פרסום המחקר, כשני שליש מהנשים האמריקאיות מעל גיל 60 סובלות מאובדן שמיעה ברמה זו או אחרת.

איבופרופן היא תרופה נפוצה המשתייכת לקבוצת תרופות המדכאות דלקות אך אינן סטרואידים (NSAIDs) המוכרת לנו בתרופות נורופן, אדוויל ואדקס ומשמשך לשיכוך כאבים והורדת חום וכנוגדת דלקת.

אנשים רבים משתמשים במשככי כאבים ומחקרים שונים בחנו את ההשפעות האפשריות של שימוש זה על הגוף, לטובה ולרעה. אחד המחקרים האחרונים שפורסמו טענו כי שימוש קבוע באיבופרופן עשוי להפחית את הסיכון למות מסרטן ריאות בקרב מעשנים.

יחד עם זאת, בשנה שעברה הזהיר מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) כי משככי כאבים מסום איבופרופן עשויים להגביר באופן משמעותי את הסיכון ללקות בהתקפי לב ובשבץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully