וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אני רק שאלה: מה קורה לגוף אחרי שהוא מקבל תרופה?

28.7.2015 / 7:30

מדור חדש הולך לחסוך לכם את החיפוש המיותר (והמלחיץ) בגוגל. ד"ר עידן גורן, המומחה שלנו, עונה לכם על כל השאלות. אלה שהתביישתם לשאול ואלה שפחות. והפעם, איך התרופות בעצם משפיעות לנו על הגוף?

כדורים. ShutterStock
כדורים, גלולות או כמוסות?/ShutterStock

שאלה: "למה יש תרופות שאפשר לקבל דרך הפה אבל תרופות מסויימות אפשר לקבל רק בזריקה?"

תשובה: נתחיל מהשורה האחרונה. כדי שתרופה תוכל לבצע את פעולתה היא צריכה להגיע לאיבר עליו היא צריכה לפעול. הטכניקה שבה אפשר לקחת תרופה נחלקת לשתי קבוצות גדולות: טיפול מקומי וטיפול סיסטמי.

תרופות רבות ניתנות באופן מקומי, מה שקרוי בשפה הרפואית "טופיקלי". דוגמאות לכך הן משחות שמורחים ישירות על איזור הנגוע במחלה, תרסיס אף להקלה על גודש או טיפות עיניים שניתנות כאשר יש דלקת עיניים. במקרה זה הבאת התרופה למקום היעד שלה היא קלה, כי הוא פשוט נגיש מבחוץ.

כדור, זריקה, מדבקה או שאיפה

יחד עם זאת, ברוב המקרים נדרשת ספיגה של תרופה לתוך הגוף ומשם למחזור הדם כדי שיגיעו בסופו של דבר לאיבר המטרה. הדרך הזו נקראת מתן סיסטמי - מערכתי. לרוב מה שמכתיב את אופן מתן התרופה הוא המאפיינים הכימיים שלה, תכונות פיזיולוגיות של הגוף שלנו והדרך שבה היא יכולה להיספג בגוף.

ישנן כמה דרכים שונות בהן תרופה יכולה לעשות את דרכה אל זרם הדם במתן סיסטמי:

כדורים, סירופים, גלולות וכמוסות. העיקרון המנחה בדרך מתן זו, שהיא גם הדרך השכיחה ביותר למתן תרופות, היא שהתרופה נספגת על ידי רירית הקיבה והמעי הדק ומהם נכנסת לתוך מחזור הדם. בדומה לעיקרון זה פתילה ("נר") שמוחדר דרך החלחולת (פי הטבעת) נספג דרך הרירית של המעי הגס.

שאיפה. תרופות מסויימות, חלקן משמשות רופאים מרדימים בניתוחים וחלקן מוכרות מאוד, כמו חמצן, ניתנות באמצעות שאיפה דרך הריאות , ומשם הן נספגות לתוך מחזור הדם.

אילוסטרציה. ShutterStock
ישר לווריד/ShutterStock

זריקה לתוך השריר או ישירות לתוך הוריד. בשני המקרים התרופה מגיעה למחזור הדם או באמצעות שחרור הדרגתי מהשריר למחזור הדם או ישירות לתוך מחזור הדם. זריקה תת עורית היא דרך נוספת שבה התרופה נספגת דרך השומן התת עורי ומשם לדם.

ספיגה עורית. קיימות תרופות שניתנות באמצעות מדבקות לספיגה מושהית דרך העור. באופן דומה ישנן תרופות שניתן לקחת מתחת ללשון משם הן נספגות דרך הריריות ישירות למחזור הדם מבלי לעבור דרך מערכת העיכול.

כדי להסביר את העיקרון של מדוע תרופה מסויימת ניתנת באופן בו היא ניתנת ניקח לדוגמא שתי תרופות מוכרות, האחת היא אקמול והשנייה היא אינסולין.

כאשר אנו בולעים כדור אקמול הוא נספג בקלות דרך מערכת העיכול לתוך מחזור הדם, מתפזר בגוף ופועל להפחתת כאבים. המשמעות היא שדרך המתן האידיאלית של אקמול זה באמצעות כדורים שנבלעים דרך הפה. בניגוד לאקמול, אינסולין הוא סוג של הורמון שבמקור מיוצר על ידי הלבלב ומופרש ישירות לדם. מולקולת האינסולין היא גדולה ורגישה לחומצה, כך שבליעה של "כמוסת אינסולין" הייתה בתיאוריה מנוטרלת כבר בעת הגעתה לקיבה. לכן, כאשר היא ניתנת בזריקה תחת העור היא נספגת ישירות למחזור הדם ולא עוברת דרך המכשולים שמציבה לה מערכת העיכול.


רוצים גם כן לשאול את ד"ר גורן שאלה? כיתבו לנו למייל או לעמוד הפייסבוק שלנו

  • עוד באותו נושא:
  • תרופות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully