וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: איבופרופן מוריד את הסכנה של מעשנים למות מסרטן

12.12.2016 / 15:00

חוקרים גילו ששימוש קבוע בתרופות נפוצות להקלה על חום וכאבים עשוי להפחית את הסיכון למות מסרטן ריאות ב-48 אחוזים, וזה נכון גם למעשנים וגם למעשנים לשעבר. עם זאת, לתרופות האלה יש גם תופעות לוואי

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

בסרטון: האם משככי כאבים מסוג איבופרופן מזיקים לבריאות?

מדי יום מתפרסמים מחקרים על הסכנות הבריאותיות הטמונות בעישון סיגריות, אך הפעם מצפה למעשנים שבינינו, בעבר ובהווה, בדל של חדשות טובות: חוקרים אמריקאים טוענים כי שימוש קבוע באיבופרופן, תרופה נפוצה להקלה על חום וכאבים, עשוי להפחית את הסיכון למות מסרטן ריאות בקרב מעשנים.

עוד בנושא:
נזקי הסיגריות ישארו בדנ"א שלכם גם 30 שנה אחרי שתפסיקו לעשן
מעשנים? זו הסיבה שאתם צריכים לקבוע תור לרופא השיניים, עוד היום
אני רק שאלה: מה קורה לגוף כשמפסיקים לעשן?

לפי תוצאות המחקר, שימוש קבוע באיבופרופן הוריד את הסיכון למוות מסרטן ריאות בקרב מעשנים בעבר ובהווה ב-48 אחוזים. החוקרים, מאוניברסיטת אוהיו שבארה"ב, הציגו את ממצאיהם השבוע בוועידה הבינלאומית בנושא סרטן ריאות (WCLC) שאירחה האגודה הבינלאומית לחקר סרטן הריאות (IASLC) בעיר וינה שבאוסטריה. מדובר בכנס שנתי שבו משתתפים מעל 6,000 מומחים מ-100 מדינות שונות.

איבופרופן (Ibuprofen) היא תרופה נפוצה המשתייכת לקבוצת תרופות נוגדות דלקות שאינן סטרואידים (NSAIDs) ומוכרת לנו בעיקר בשמות נורופן, אדוויל ואדקס. היא משמשת לשיכוך כאבים והורדת חום וכנוגדת דלקת, ודומה בעקרון פעולתה לאספירין.

נורופן. AP
תופעת לוואי ברוכה. נורופן/AP

מחקרים קודמים מצאו קשר בין מצב של דלקת כרונית לבין סיכון מוגבר לחלות בסרטן הריאות, ולכן החליטו החוקרים לבדוק כיצד שימוש בתרופה האנטי-דלקתית עשוי להועיל לאנשים עם עבר של עישון. החוקרים ניתחו את נתוניהם של 10,735 מבוגרים שלקחו חלק בסקר הבריאות הלאומי השלישי בארה"ב, שהתנהל בין השנים 1988 ו-1994. הם אספו נתונים, בין היתר, על הרגלי העישון, נטילת תרופות ומשתנים אחרים הנוגעים לאורח חיים.

לאחר מכן, אספו החוקרים נתונים על מקרי מוות שהגורמים להם ידועים באמצעות אינדקס הפטירה הלאומי האמריקאי נכון לשנת 2006, 18 שנה לאחר שהסתיים סקר הבריאות. הם השתמשו במודלים סטטיסטיים מיוחדים כדי להעריך את מידת הסיכון והקשר האפשרי בין נטילת התרופה איבופרופן ומוות כתוצאה מסרטן הריאות.

במהלך 18 השנים של המעקב, 269 בני אדם מתו מסרטן ריאות, מתוכם 252 (93.6 אחוזים) דיווחו על היסטוריה של עישון. מאחר ומרבית מקרי סרטן הריאות היו בקרב מעשנים בעבר או בהווה, הצוות חישב את ההשפעות של התרופות במדגם נוסף של 5,882 מבוגרים עם עבר של עישון, כדי להרחיב את המדגם.

החוקרים מצאו כי בקרב מבוגרים עם עבר של עישון או שעישנו בהווה, צריכה קבועה של איבופרופן הפחיתה את הסיכון למות מסרטן ריאות בכ-48 אחוזים, בהשוואה למעשנים שלא נטלו את התרופה.

גבר מעשן. ShutterStock
כמובן שעדיף להפסיק לעשן/ShutterStock

ד"ר מריסה ביטוני, מצוות המחקר, אמרה בכנס כי הפסקת עישון ואימוץ אורח חיים בריא הם כמובן הדרכים הטובות ביותר להפחית את הסיכון לחלות בסרטן הריאות, אך ציינה כי היא ועמיתיה מאמינים כי שימוש קבוע בתרופה עשוי להיות בעל ערך לאנשים מסוימים. "התוצאות הללו מראות כי שימוש קבוע בסוג מסוים של NSAIDs עשוי להועיל לקבוצות הנמצאות בסיכון גבוה לסרטן ריאות כמעשנים כאסטרטגיה מניעתית", היא אמרה.

סרטן הריאות הוא סוג הסרטן השכיח ביותר בעולם והשלישי בשכיחותו בישראל, כאשר בשנת 2013 אובחנו 2,468 חולים בישראל, עלייה של כ-5 אחוזים ממספר החולים בשנת 2012. לפי המרכז האמריקאי למניעת מחלות ובקרתן (CDC), הסיכון של מעשנים לחלות בסרטן ריאות גדול פי 15 עד 30 מלא-מעשנים.

בעוד שאיבופרופן עשוי להפחית את הסיכון לתמותה מסרטן ריאות, בקהילה הרפואית והמדעית מזהירים מהשלכות שליליות אפשריות של שימוש בו. בשנה שעברה הודיע מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) כי משככי הכאבים מסוג האיבופרופן עלולות להגביר באופן משמעותי את הסיכון להתקפי לב ושבץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully