וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תפסיקו לומר לילדים שלכם "תסתכל עלי כשאני מדבר איתך"

4.3.2020 / 7:14

כל הורה אמר את המשפט הזה, או לפחות נמלא תסכול כאשר בזמן שהוא נושא נאום חינוכי הילד שלו בהה בחלל במבט אטום. ובכן, לפי מחקר חדש הילדים שלכם ממש בסדר, והם לא אמורים לשמור על קשר עין כשנוזפים בהם. הנה כל הפרטים

ילד יושב על דשא ומחזיק ספינר. ShutterStock
לאן אתה בורח? ילד מסתכל הצידה/ShutterStock

בפעם הבאה שאתם צועקים על הילדים שלכם "תסתכל עלי כשאני מדבר איתך", או כשאתם מודאגים שגידלתם יצורים גסי רוח כי הם לא יוצרים קשר עין עם מבוגרים מהם, אנחנו מקווים שתיזכרו במחקר הזה, שגילה כי הסטת המבט של ילדכם עוזרת להם להתרכז במה שנאמר, לעבד מידע ולהפחית את רמות הסטרס שלהם.

מספר מחקרים הראו כי קשר עין עשוי להיות עניין לא פשוט בכלל. מבט ישיר הוא כה עוצמתי, שהוא עלול להסיח את דעתנו, לגרום לנו להיות מודעים לעצמנו ולהתרכז בעצם המבט במקום במשימה שעומדת לפנינו. לכן, הסטת המבט היא סוג של מנגנון התמודדות יעיל המאפשר לילדים - וגם למבוגרים - לעקוב אחר מחשבותיהם ולהתמקד בתגובה הנכונה.

אחד המחקרים הללו, שפורסם בכתב העת Memory & Cognition, בחן את התגובות של ילדים בני 8 שנתבקשו לענות במהלך שיחה על שאלות ברמות קושי שונות. החוקרים גילו כי ככל שהשאלה הייתה קשה יותר, היה סיכוי גדול יותר שהילד יפנה את מבטו מהאיש ששאל אותו את השאלה. החוקרים הסיקו מכך כי התפקיד העיקרי של הסטת המבט הוא "לנהל את העומס הקוגניטיבי הכרוך בעיבוד מידע סביבתי".

ילדה כועסת. ShutterStock
לפעמים עדיף שהם יסיטו את המבט. ילדה כועסת/ShutterStock

במחקר אחר, שפורסם בכתב העת הבריטי לפסיכולוגיה התפתחותית, החוקרים לימדו ילדים בני חמש להשתמש בהתחמקות ממבט כאסטרטגיית למידה. חצי מהילדים בקבוצת המחקר עודדו להסתכל לאחור כשניסו לענות על סדרת שאלות, וחצי מהילדים לא קיבלו הנחיות להסיט את המבט. גם כאן החוקרים גילו כי הילדים שלא שמרו על קשר עין ענו בצורה נכונה יותר על השאלות הקשות, מאשר הקבוצה שלא אומנה להסיט את מבטה. החוקרים הסיקו מכך כי הסטת מבט במהלך פעילות קוגניטיבית מאתגרת היא חשובה במיוחד בקידום למידה, בעקר בשנות הלימוד הראשונות.

המחקרים הללו יכולים להיות תזכורת חשובה להורים, וגם למורים למען האמת, שכאשר הם מנסים לגרום לילדים לקלוט מידע מורכב או ליישם ההנחיות כלשהן, הם עשויים לבהות באוויר ולא להישיר מבט. אם אתם נקלעים למצב כזה, תנו לילדים שלכם את הזמן שהם צריכים כדי לעבד את המידע, וקחו בחשבון שהמבט המרוחק לא מעיד על זלזול, אלא להיפך - על ריכוז אמיתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully