וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה זה הדברים האלה ולמה הם צצים על העור שלנו ככה סתם?

יש כאלה שרואים את זה ומתעלמים, אחרים מיד נלחצים ורצים לחפש הסברים באינטרנט. אז הנה ההסבר המדעי לשלפוחיות, ציסטות, סרח עור ועוד כמה תופעות נפוצות שמופיעות בגוף שלכם ואין לכם מושג למה

תרגילי פנים לעור צעיר/מערכת וואלה!

בסרטון: תרגילי פנים לעור צעיר

רבים מאתנו נמצאים במרדף אחר מראה העור המושלם; רק מעטים מאתנו זוכים בו. השאר צריכים להתמודד עם פגעים ונגעים שונים ומשונים - חלקם מולדים, חלקם נרכשים עם השנים והמתסכלים מכולם הם אלה שפשוט מופיעים יום אחד, ללא התראה והסבר.

הדרך היחידה לדעת בוודאות מה צמח על העור שלכם זה התייעצות עם רופא עור. בינתיים, הנה ההסבר המרגיע לשש תופעות שכיחות מאוד, שאינן מסוכנות.

עוד בוואלה!

ההרגל המגונה שנדמה לכם שרק אתם עושים ויכול להפוך להפרעה

לכתבה המלאה

1. מה זה יבלת?

נגע בעור מסוג יבלת. ShutterStock
בין הנגעים העוריים השכיחים ביותר. יבלות בכף היד/ShutterStock

הנגע הנפוץ הזה הוא כנראה המוכר מכולם. היבלת הוויראלית קיימת בקרב כ-7-12 אחוזים מהאוכלוסייה ונפוצה יותר בילדים. בדרך כלל מדובר בגידולים קטנים בצבע העור, מחוספסים למגע, ולרוב על הידיים והרגליים. חלקם עשויים להיות מפוזרים בנקודות שחורות זעירות.

למה זה קורה? היבלת הוויראלית נגרמת על ידי וירוס הפפילומה (HPV- Human Papiloma Virus). שמופיע בתאי העור והריריות וגורם לשגשוגן, עד שמתקבל הנגע הבולט על פני העור. הווירוס מועבר במגע עם עור נגוע או עם משטחים נגועים, הוא מוגבל לעור ולריריות ואינו מתפשט בגוף לאיברים פנימיים. כיוון שיש מעל 100 סוגים של HPV, סוגים מסוימים יכולים להדביק את דרכי הרבייה, הגרון, פי הטבעת או אזור איברי המין ולהיות מועברים גם ביחסי מין.

איך מטפלים בזה? אפשר לנסות פתרונות ללא מרשם ליבלות, משחות כחומצה סליצילית, הקפאה בחנקן נוזלי, טיפול בלייזר או כריתה.

2. מה זה סרח עור?

נגע בעור מסוג סרח עור skin tag. ShutterStock
לא מזיק, אך החיכוך והשפשוף עלול לתלוש אותו וזה לא נעים. סרח עור/ShutterStock

נגע עורי בצורת גבשושית קטנה ורכה למגע, שתלויה על בסיס צר וניתנת להזזה בקלות נקרא skin tag ובעברית סרח עור (אבל מוכר בעיקר כפלולה). קוטר הגבשושית נע בין מילימטר לשני ס"מ, צורתה אליפטית והגוון שלה בדרך כלל זהה לשל העור. היא אינה מזיקה, אך החיכוך והשפשוף עלול לתלוש אותה וזה לא נעים.

למה זה קורה? הגבשושית מגיחה מעצמה ללא התראה, לרוב במקומות שבהם העור משתפשף - כמו בצוואר, בתי השחי, עפעפיים, מתחת לשדיים של נשים, ואף במפשעה ובפי הטבעת. היא נפוצה יותר בקרב הסובלים מעודף משקל.

איך מטפלים בזה? באמצעות הקפאה בחנקן נוזלי (שיטה יעילה וללא תופעות לוואי, אך עלולה להותיר כתם פיגמנטציה על העור), חיתוך כירורגי שאינו מותיר צלקת או צריבה של הבסיס במחט חשמלית או בלייזר - שיטה מדויקת אך עלולה להכאיב קצת וההגלדה נמשכת מספר ימים.

3. מה זה קלואיד?

נגע עורי מסוג קלואיד. ShutterStock
רקמה צלקתית שגדלה מעבר לגבולות של צלקת רגילה. קלואיד/ShutterStock

כאשר צומחת על העור צלקת מוגזמת בגוון אדמדם, יתכן שמדובר בקלואיד (keloid). מדובר ברקמה צלקתית שגדלה מעבר לגבולות של צלקת רגילה. היא קשה, מעובה ומורמת מעל העור ולרוב מתפתחת סביב פצע או פגיעה אחרת בעור (אפילו פירסינג באוזן או במקום אחר).

למה זה קורה? הסיבה להתפתחותה לא ברורה, וגם לא ברור מדוע התופעה נפוצה בעיקר בקרב שחורי עור.

איך מטפלים בזה? יש לא מעט טיפולים שעובדים לבד או ביחד לשיפר הצטלקות קלואידית, כולל זריקות סטרואידים להשטחתה, טיפולי הקפאה של רקמת הצלקת כדי שתיחלש, חידוש פני העור בלייזר וניתוח.

4. מה זה ציסטה?

נגע בעור מסוג ציסטה. ShutterStock
יכולה להימצא בכל איבר או רקמה בגוף. ציסטה/ShutterStock

המראה שלהן עלול להדאיג, אך אין מה להילחץ מציסטות. מדובר במעין שקים קטנים של רקמות מלאים בנוזל או בחומר אחר ולעתים זה נראה כמו מוגלה. ציסטה יכולה להימצא בכל איבר או רקמה בגוף והיא בלתי מזיקה כשלעצמה.

למה זה קורה? הסיבה להיווצרות ציסטה בעור היא עדיין סוג של תעלומה. לעתים היא נוצרת בעקבות חבלה קלה שנגרמה לעור, או באופן משני לקומדון ("ראש שחור" או "ראש לבן" - הנגע שאופייני לאקנה), אך לא ידוע מה גורם לחבלה מסוימת להפוך לציסטה ולאחרת לא.

איך מטפלים בזה? אין צורך לטפל בציסטה, אלא אם כן היא מזדהמת. הטיפול בזיהום הוא באנטיביוטיקה, אך היא אינה מעלימה את הציסטה. אם היא מפריעה מבחינה אסתטית, הטיפול בה הוא כריתה כירורגית הנעשית לרוב בהרדמה מקומית.

5. מה זה קרטוזיס פילאריס?

נגע בעור מסוג קרטוזיס פילאריס. ShutterStock
אתם אולי מכירים את התופעה הזו בתור "עור תרנגולת". קרטוזיס פילאריס/ShutterStock

אתם אולי מכירים את התופעה הזו בתור "עור תרנגולת", כי המחלה הנפוצה קרטוזיס פילאריס (keratosis pilaris) מתאפיינת בבליטות קטנות, קשות ומחוספסות על פני העור, בעיקר בזרועות, בירכיים ובלחיים. במקרים נדירים יותר יכולה המחלה להופיע גם בעכוז, בגב ובגבות. בכל מקרה היא אינה מסוכנת או מזיקה.

למה זה קורה? ה-KP נגרם מסתימה של זקיקי השערות כתוצאה מהצטברות של חומר קרני שנוצר בדפנות של זקיקי השיער. כשהזקיקים נסתמים מופיעות הגבשושיות האופייניות לחולי קרטוזיס פילאריס.

איך מטפלים בזה? בעיקר באמצעות קרם לחות או תכשירים שמכילים חומצה סליצילית בריכוז נמוך. חלק מהטיפול הוא הימנעות מפעולות מסוימות שעלולות להחריף את התסמינים של קרטוזיס פילאריס, למשל חיכוך של העור בבד עבה. יש להשתמש בסבון עדין בלבד, להימנע מאמבטיות או ממקלחות ממושכות וללבוש בגדים שעשויים מבדים קלים.

6. מה זה אנגיומה?

נגע בעור מסוג אנגיומה דובדבן Cherry angioma. ShutterStock
מתרבה עם הגיל וצבעה משתנה מאדום בוהק לבורדו. אנגיומה מסוג דובדבן/ShutterStock

יש שני סוגים של אנגיומה: Cherry angioma - בליטות על העור בצבע אדום דובדבן בוהק, ו- Spider angioma - טלנגיקטזה (התרחבות כלי דם מתחת לעור) עם נקודה מרכזית ומסביב כלי דם זעירים, המזכירה צורת עכביש. שני הסוגים הם גידולי דם שפירים ושכיחים מאוד. רק במקרים מסוימים האנגיומה העכבישית עשויה להעיד על מחלה הקשורה לכבד. אנגיומה מסוג זה שכיחה גם במצבי הריון, נטילת גלולות, חשיפה לשמש וצריכת אלכוהול.

למה זה קורה? נגעים אלה נוצרים מהתרבות לא תקינה של כלי דם בסמוך לשטח פני העור. האנגיומה מסוג דובדבן מתרבה עם הגיל וצבעה משתנה מאדום בוהק לבורדו. הגודל משתנה מ-1-2 מ"מ עד 2 ס"מ. במקרים קשים יש נגעים רבים שנוטים לדמם בפציעה קלה.

איך מטפלים בזה? טיפול חד פעמי פשוט וקצר, בלייזר מסוג PDL או IPL .

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully