וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההרגל המגונה שנדמה לכם שרק אתם עושים ויכול להפוך להפרעה

11.11.2018 / 15:34

אף אחד לא מדבר על זה אבל להרגלים קטנים כמו חיטוט והתעסקות יתר במצב העור יש גם צד אפל יותר. איפה עובר הגבול בין כסיסת ציפורניים תמימה ודאגה למצב הפנים להפרעה שמחייבת טיפול של ממש?

אישה כוססת ציפורניים. ShutterStock
יכול להיות שאתם מחבלים בגוף שלכם מבלי לשים לב. אישה כוססת ציפורניים/ShutterStock

נהנים לפוצץ חצ'קונים, לקלף גלדי פצעים או לכסוס ציפורן סוררת? כולם מחבלים מדי פעם בשלמות הגוף, אבל אם אתם לא יכולים להפסיק לחטט בעור שלכם וזה גורם לכם לנזק או לתחושת מצוקה, הגיע הזמן לבקש עזרה.

כמעט שני אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מההפרעה שמכונה דרמטילומאניה (dermatillomania) שגורמת לרצון עז בחיטוט כרוני וכפייתי בעור. מי שסובלים מההפרעה חשים צורך לקלף שכבות של העור מכפות הרגליים, לשפשף שוב ושוב פצעים, לגרד בלי הפסקה את הידיים או לפגום בצלקות בפנים או בקרקפת.

עוד בנושא:
חולה נקיון: כשהקפדה על פרטים הופכת לטורדנות כפייתית
כוססים ציפורניים? כך אתם הורסים לעצמכם את הבריאות
נפלאות הגוף: תסמונת רפונזל - האנשים שאוכלים שיער

אישה צעירה עם "שפם" מזוייף משיער. ShutterStock
גם מריטת שיער אובססיבית היא אחד הביטויים של הפרעה אישיותית מסוכנת. אישה נוגעת בשיערה/ShutterStock

"אנשים חושבים שהם המוזרים היחידים שסובלים מההפרעה", אומרת הפסיכולוגית ד"ר סוזאן מוטון-אודום. למעשה, מדובר במצב שניתן לטפל בו והוא שכיח הרבה יותר משאתם חושבים. יש גם מי שסובל מתופעות כמו תלישת שיער (trichotillomania) או כרסום ציפורניים בגלל עצבנות או מתח (onychophagia). כל שלוש התופעות נחשבות לפעולות חוזרות שפוגמות ופוצעות ללא צורך את הגוף. "הפרעת החיטוט והקילוף של העור לא בהכרח אומרת שיש לך אישיות טורדנית כפייתית, זה יותר כמו 'בן דוד רחוק'", אומרת ד"ר מוטון-אודום.

נשים נוטות יותר ללקות בדרמטילומאניה לעומת גברים, אבל כל אחד יכול לסבול מההפרעה בגלל דיכאון או חרדה. בנוסף, מחקרים מראים שהנטייה להפרעה יכולה לעבור בתורשה, כך שאם יש לכם קרובי משפחה מדרגה ראשונה שסובלים מהפרעה דומה, גם אתם תסבלו ממנה.

עוד באותו נושא

"דמיינתי שבני הקטן הוא שד": לגדל 6 ילדים בצל מחלות נפש

לכתבה המלאה
גבר מגרד את היד. ShutterStock
רוב מי שסובל מהבעיה הן נשים, אבל גם גברים אינם חסינים. גבר מגרד את הזרוע/ShutterStock

הגבול בין הרגל מגונה להפרעה נפשית לא בריאה ברור: אם החיטוט משאיר פצעים בעור, אם ניסיונות חוזרים לעצור לא צלחו, אם ההרגל גורם למצוקה נפשית - כנראה שכדאי שתפנו לעזרה מקצועית. התסמינים עשויים להשתנות מאדם לאדם. פצעים כואבים או מדממים בעור יכולים לחשוף את מי שסובל מהבעיה לזיהומים ולהיווצרותן של צלקות ורצוי לעצור לפני שמגיעים לשם.

ההשפעה של ההתמכרות הבעייתית יכולה להתבטא לא רק במישור הפיזי אלא גם במישור החברתי. מי שסובל ממנה יכול להימנע משהיה במקומות ציבוריים, כמו בריכה או חדר כושר בגלל בושה מהמראה הלא נעים וילבש תמיד שרוולים ארוכים כדי לכסות את הפצעים בידיים.

למה אנשים בוחרים לפגום בעור שלהם?

אין תשובה חד משמעית. מחקרים כאמור מצביעים על סיבות גנטיות. אבל גם סיבות אחרות משחקות תפקיד. לחץ, שעמום וחרדה ישפיעו גם הם על מראה העור שלכם. קילוף גבשושיות נותן למי שסובל מהתופעה אשליה שהוא "מחליק" את חוסר השלמות שלו אבל בעצם יוצר "מעגל קסמים" שמעודד שוב ושוב את התחושה הזו.

נערה עם פצעון על הפנים. ShutterStock
תוציאו את המראה המגדילה מחדר האמבטיה. אישה בוחנת את פניה במראה/ShutterStock

יכול להיות שהביטוי של התופעה קורה מבלי לשים לב, בזמן צפייה בטלוויזיה או תוך כדי קריאה. יש אנשים שנכנסים למעין "מצב של טראנס, שבו הם לא מרגישים שהם בשליטה", מסבירה ד"ר מוטון-אודום. "אנשים אוהבים לפוצץ פצעונים ולהוציא שחורים כי הם אוהבים לראות מה יוצא מהגוף שלהם או כי הם מרגישים צורך עז לא מוסבר".

הפתרון להפרעה לא יוצא דופן, הוא מורכב בדרך כלל מטיפול בדיבור, שמשלב לפעמים תרופות נגד חרדה ודיכאון על בסיס סרוטונין ומצריך גם הרחקת אמצעים שמעודדים אותה כמו הסרת המראה המגדילה בחדר האמבטיה, שליפת הפינצטה מתיק האיפור והבנה שאף אחד כנראה לא מושלם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully