וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם בקרוב יפסיקו לערוך בדיקות וגינליות בחדר הלידה?

ד"ר אלון שרים ופרופ' ינון גלבוע

27.2.2020 / 6:19

מדובר בחוויה לא קלה עבור יולדות, שמלווה לא פעם בכאב ותחושת אי נוחות. בכנס בינלאומי שהתקיים לאחרונה הציגו רופאים דרך חכמה לוותר על הבדיקה הזו. הנה כל הפרטים

אישה בהריון בבית חולים. ShutterStock
כאב אחד פחות? אישה בחדר לידה/ShutterStock

נשים רבות חוששות מהבדיקה הווגינלית בחדר הלידה, ובצדק כי בהרבה מקרים היא מלווה בכאב ובאי נוחות. כעת נראה כי בעתיד לא יהיה בה צורך יותר. בחודש ינואר האחרון השתתפנו במפגש חוקרים בתחום שהתקיים בציריך, שוויץ, בו הוצגה שיטה חדשה המאפשרת להעריך את הסיכוי להצלחת של לידה וגינלית ללא צורך בבדיקה גינקולוגית פולשנית.

בדיקה וגינלית בחדר לידה היא בדיקה מקובלת בכדי לבדוק את מצג העובר (האם הראש מקדים או שמא העכוז), לאמוד את הפתיחה של צוואר הרחם, מידת ירידת הראש באגן ועוד. הבדיקה הגינקולוגית בעת לידה מאפשרת ברוב המקרים, להעריך את סיכויי ההצלחה של לידה וגינלית.

כל יולדת עוברת מספר בדיקות אולטרסאונד בהריון, כגון שקיפות עורפית, סקירת מערכות, הערכת משקל ועוד. השימוש הסטנדרטי במכשיר האולטרסאונד עד כה היה שמור למעקב ההריון טרם הלידה ולא לשימוש בתוך חדר הלידה. ואולם, באחרונה, עם התקדמות האולטרסאונד במסגרת הריון ולידה, מתרבים הפרסומים על שימוש באולטרסאונד גם בחדר הלידה עצמו, כלומר בזמן הלידה.

איך עובדת השיטה החדשה?

השיטה החדשה אמורה להעריך את הצלחת הלידה הווגינלית על ידי שימוש באולטרסאונד, והיא נקראת "זווית ההתקדמות". בשיטה זו המתמר הבטני של מכשיר האולטרסאונד מונח על הפרינאום, ללא החדרתו לנרתיק. לאחר הנחת המתמר מבוצע חישוב הזווית בין עצם החיק (הפוביס), הנמצאת וניתנת למישוש מעל הנרתיק, לבין ראש היילוד בתעלת הלידה. זווית רחבה מרמזת כי ראש העובר כבר מתקדם בדרכו בלידה, דבר המגביר את הסיכוי ללידה וגינלית מוצלחת, ואילו זווית חדה יותר מרמזת על כך שראש העובר עדיין נמצא בבטן היולדת (טרם ירד דיו לאגן), דבר שיכול לרמוז על סיכוי נמוך יותר ללידה וגינלית (כמובן כתלות בעוד גורמים נוספים).

אולטרסאונד הריון. ShutterStock
בקרוב הוא ישמש לא רק במהלך ההריון, אלא גם בלידה עצמה. אולטרסאונד/ShutterStock

מדובר בשיטה חדשנית, שנוסתה והשוותה לבדיקה הווגינלית הסטנדרטית בעת הלידה ובמחקרים רבים נמצאה יעילה ומדויקת בניבוי הסיכוי ללידה וגינלית. שיטה זו אמורה להיטיב עם היולדת ולחסוך את הבדיקות הפולשניות הכואבות ואת תחושת אי הנוחות. השיטה כבר נמצאת בשימוש חלקי במספר חדרי לידה בארץ ומהווה כלי נוסף המסייע לצוות הרפואי לאפשר לידה בטוחה. עם זאת, יש לזכור כי השיטה עדיין אינה בשימוש רוטיני בכל חדרי הלידה ונדרשים מחקרים השוואתיים נוספים על מנת לקדם אותה ולרכוש מיומנות מספקת כדי לבצעה בצורה נכונה ומדויקת, כך שייקח זמן עד שתהווה תחליף ממשי לבדיקה הווגינלית.

ד"ר אלון שרים הוא מנהל יחידת האולטרסאונד באגף נשים ויולדות במרכז הרפואי הלל יפה. פרופ' ינון גלבוע הוא מנהל יחידת האולטרסאונד במחלקת נשים ויולדות במרכז הרפואי רבין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully