וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה? ההשפעה המפתיעה של ריח הגוף של בן הזוג שלכם

מחקרים מראים שבני אדם מעבירים מסרים כימיים מאוד ספציפיים באמצעות ריחות הגוף שהם מדיפים, באופן לגמרי לא מודע. אם חשבתם עד עכשיו שריח הגוף של הפרטנר הרומנטי שלכם אמור לעורר אתכם, כנראה תופתעו מהמחקר החדש הזה

עידו שחם

בסרטון: סקר קצר שעשינו בנושא ריחות

חוש הריח שלנו הוא הרבה יותר משמעותי לחיינו ממה שאנחנו חושבים - הוא לא רק מסב לנו הנאה מניחוחות נעימים אלא גם שותף ביצירת הטעמים שלנו, משפיע באופן משמעותי על הזיכרון שלנו ואפילו עוזר להתריע מפני מחלות, מזון מקולקל וסכנות שונות.

מחקרים קודמים הראו כיצד משפיע ריח על היכולת שלנו ללמוד טוב יותר או להירגע: מחקר שפורסם לאחרונה ב- Scientific Reports גילה שקטורת בניחוח ורדים יכולה להועיל בשיפור הזיכרון בלמידה כאשר היא נשרפת - הן במהלך הלימודים והן לאורך השינה; מחקר משנת 2018 הראה שרמות הסטרס של נשים שהריחו חולצה שנלבשה על ידי בני הזוג שלהן היו נמוכות יותר באופן משמעותי, גם כאשר הן הועמדו במצבים שנועדו להגביר את רמות המתח והחרדה שלהן.

עוד בוואלה!

למה אתם ממש חייבים להריח לימון עכשיו

לכתבה המלאה

מחקר חדש, בהובלת הצוות שערך את המחקר מ-2018 על ריחה של חולצה משומשת, מצא שהניחוח של בן או בת הזוג הרומנטיים שלנו עשוי לגרום לנו גם להירדם מהר יותר ולישון טוב יותר.

שתי חולצות, שני ניחוחות

הצוות ניתח את נתוני השינה של 155 משתתפים, הנמצאים במערכות יחסים רומנטיות יציבות וממושכות. לכל אחד מהם ניתנו שתי חולצות טריקו לשימוש כציפוי כריות. שתי החולצות היו זהות במראן, אך אחת מהן נלבשה בעבר על ידי אדם זר או שהייתה נקייה, והשנייה נלבשה בעבר על ידי בן או בת הזוג של הנבדקים (כדי ללכוד את ריח גופם בחולצות התבקשו בני ובנות הזוג ללבוש את החולצה למשך 24 שעות ולהימנע משימוש בדאורדורנט ובמוצרי גוף ריחניים, עישון, פעילות גופנית ואכילה של מזונות מסוימים. לאחר מכן החולצות הוקפאו כדי לשמור על ניחוחן).

כל משתתף קיבל את שתי החולצות מבלי שנאמר לו איזו מהן היא מה, והתבקש לישון שני לילות רצופים עם כל אחת מהן ככיסוי על הכרית. בכל בוקר הם השלימו סקר על התחושות שהיו להם בשנתם. איכות השינה שלהם נמדדה גם באופן אובייקטיבי באמצעות שעון שינה מיוחד שפיקח על תנועותיהם לאורך הלילה. בסוף המחקר, המשתתפים ניחשו איזה מהחולצות נלבשו בעבר על ידי הפרטנרים שלהם.

אישה מריחה עורף של גבר שהיא מחבקת. ShutterStock
ריח הגוף של בן הזוג יכול לעורר, אבל מסתבר שגם להרדים. אישה מריחה גבר/ShutterStock

המשתתפים דיווחו על תחושת מנוחה רבה יותר בלילות שבהם האמינו שהם ישנים בליווי הניחוח של בן או בת הזוג. יותר מכך - ללא קשר לאמונה שלהם לגבי מקור הריח, הנתונים האובייקטיבים שהתקבלו משעוני השינה הראו שהשינה של המשתתפים השתפרה כאשר הם נחשפו לניחוח של בני ובנות זוגם. התוצאות הראו שהם נרדמו מהר יותר ונהנו משינה איכותית יותר. לדברי החוקרת הראשית, ד"ר מרליז הופר מאוניברסיטת קולמביה הבריטית (UBC), "הממצאים שלנו מספקים עדויות חדשות לכך שעצם השינה עם ניחוח של בן זוג מספיקה כדי לשפר את יעילות השינה. יעילות השינה המשתתפים שלנו השתפרה ביותר משני אחוזים. ההשפעה שראינו הייתה דומה בעוצמתה לזו שדווחה עבור תוספי מלטונין".

"אחד הממצאים המפתיעים ביותר במחקר שלנו הוא כיצד ניחוח של בן זוג רומנטי יכול לשפר את איכות השינה גם מחוץ למודעות שלנו", הוסיפה פרנסס צ'ן, הכותבת הבכירה של המחקר ופרופסור במחלקה לפסיכולוגיה של UBC. "הנתונים משעוני השינה הראו שהמשתתפים זזו והתהפכו פחות בשנתם כשהם נחשפו לניחוח של בני ובנות זוגם, גם אם הם לא היו מודעים לכך שמדובר בריח שלהם".

סולל דרך למחקרים נוספים

על פי צוות החוקרות והחוקרים, הנוכחות הגופנית של בן זוג רומנטי ארוך טווח כבר נקשרה בעבר לתוצאות בריאותיות חיוביות כמו תחושת בטיחות, הפחתת כאב, רוגע ורגיעה, מה שמסייע בעצם לשינה טובה יותר. באמצעות "סימון" של קרבה פיזית, עצם הריח של בן זוג עשוי להעלות יתרונות דומים. לדברי הופר, המחקר יכול לסלול את הדרך לעבודת מחקר עתידית לפיתוח פשוט ויעיל של שיטות לשיפור השינה (למשל, בפעם הבאה שתעשו דרככם לבד לטיול או לנסיעת עבודה, אל תשכחו לארוז אתכם חולצה של בן או בת הזוג, למניעת נדודי שינה).

בימים אלה מגייסים החוקרים את המשתתפים למחקר פיילוט כדי לבדוק אם ריחם של הורים יכול לשפר את איכות השינה של התינוק שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully