וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל זה אתם חייבים עציץ על השולחן שלכם במשרד

ט"ו בשבט הותיר אתכם עם שפע של סוקולנטים שקיבלתם מהבוס או מהגן של הילד? הנה שימוש מוצלח עבורם: מחקר חדש טוען שבהייה בת שלוש דקות בעציץ קטן שמונח מולכם על השולחן תפחית את רמות הסטרס שלכם בעבודה

מערכת וואלה!

בסרטון: סיפור בדקה על הכנת עציץ אקולוגי שדורש מינימום טיפול

אמצע יום עבודה. אתם מרגישים פתאום לחץ בחזה, דופק מוגבר או סתם כאב ראש מפלח, ומחפשים משהו שיסיח את דעתכם מישיבת הצוות הקרובה או משיחת טלפון לא נעימה. בדרך כלל זה יסתיים בהפסקת קפה או נשנוש, אבל גם הם לא תמיד עוזרים להירגע, ולמי יש זמן (או מקום) לתרגל מדיטציה או יוגה? לצוות חוקרים מיפן יש אולי פתרון עבורכם.

החוקרים הרגישו שעובדים לא מעריכים מספיק את התועלת שמציעים צמחים בהתמודדות עם מתחים הקשורים לעבודה, או לא מודעים אליה, והחליטו לערוך ניסוי לבדיקת רמות הלחץ של עובדים בחברת חשמל ביפן עם ובלי מעורבות של צמחים.

בעבר כבר נעשו מחקרים רבים על ההשפעות הבריאותיות של צמחיה במקום מקורה, להבדיל מחיק הטבע, אך מרביתם בוצעו במעבדות או במערכות כביכול-משרדיות וכללו רק אינטראקציה פסיבית. מחקר זה, שפורסם בכתב העת HortTechnology, אישר את אפקט ההשפעה מפחיתת הלחץ של התבוננות מכוונת בצמח במשך מספר דקות, או בשותפות פעילה בטיפול בו, במסגרת משרדית אמיתית כאשר עובד חש עייפות.

עוד בוואלה!

ילדים שלומדים בסמוך לטבע סובלים פחות מהפרעת קשב וריכוז

לכתבה המלאה

המחקר בוצע עם 63 עובדים בגילאי 24-60, שעבדו על מסכי שולחן עבודה במסגרת שבועות עבודה של 40 שעות. כדי לאמוד את רמות הלחץ הרגילות של העובדים במהלך ימים שבהם הם חשו עייפות, החוקרים השתמשו בכלי מדידה משנת 1970 שנקרא שאלון חרדה תכונתית ומצבית (STAI), ורשמו את שיעורי הדופק שלהם בבוקר ובלילה. הניסוי החל בתקופת בקרה בת שבוע, ללא צמחים, במהלכה נמדד הדופק של המשתתפים ביד כשהם חשים עייפות, ואז בדקו שוב לאחר שלוש דקות של בהייה בשולחן העבודה שלהם. לאחר מכן כל אחד מהם בחר לעצמו צמח אהוב והוסבר לו כיצד להשקות את הצמח ולטפל בו. במהלך השבועיים הנותרים של המחקר נמדד הדופק של העובדים פעם ראשונה באותו מצב, ובפעם השנייה לאחר שלוש דקות של מבט מכוון בצמח שבחרו והונח על שולחנם.

לאחר תקופת ההתערבות מדדי החרדה ירדו מעט, ועלה מספר המשתתפים שקצב הדופק שלהם ירד לאחר מנוחה של שלוש דקות (ירידה בקצב הדופק מדגימה הרגעה של מערכת העצבים הסימפתטית, הידועה כתגובת "הילחם או ברח" של הגוף). אם לשפוט על פי משוב חיובי שנמסר על ידי כמחצית מהמשתתפים, החיבה לצמח משל עצמו מילאה תפקיד בהפחתת הלחץ.

גיף צמח צמחים. Giphy
אם אין לכם עציץ אפשר גם לבהות בזה - שלוש דקות, בלי לחשוב ובלי לדבר. גיף עציץ/Giphy

ד"ר מסאהירו טויודה, המחבר הראשי של המחקר והפרופסור באוניברסיטת היוגו, שם הוא מתמחה בטיפול באמצעות גינון, אמר ל-CNN שעל פי התוצאות - אם המעסיקים יעודדו באופן פעיל את העובדים לבצע "הפסקות טבע" של שלוש דקות, הבריאות הנפשית של עובדיהם תשתפר: "כדי להשיג השפעות טובות של הפחתת לחץ באמצעות צמח קטן, תיהנו מהזמן של התבוננות בצמח במשך שלוש דקות, מבלי לחשוב או לדבר. מצב דומה למצב של מיינדפולנס, שמקדיש תשומת לב לרגע הנוכחי".

מחקר זה הוא "העדכני מבין אלה שממשיכים להצביע על כך שצמחים מועילים לבני אדם", הגיב ד"ר צ'רלס הול, חוקר לגידול פרחים בינלאומי באוניברסיטת A&M בטקסס. "זה משהו שידענו והבנו באופן טבעי, אבל פתאום כימתו אותו וכך כעת אנו רואים את המספרים שמאחורי ההנמקה," הוא אמר.

מחברי המחקר הצביעו על תיאוריות שהודגשו במחקרים קודמים כבסיס להצלחת הניסוי שלהם: מנקודת המבט של תיאוריית "שיקום הקשב" - הטוענת שאנשים יכולים להתרכז טוב יותר לאחר בילוי בטבע, או בהסתכלותם בטבע - מחקרים קודמים מצאו את מה שכונה "הקסם הרך" של הצמחים החשוב להתאוששות ממתח. העציץ קטן על השולחן במחקר הנוכחי סיפק את ההזדמנות לקסם הרך בסביבת המשרדים, הסבירו המחברים.

השפעת הצמח לא עבדה על כולם, למה?

על פי הממצאים, העציץ על השולחן לא הקל על הלחץ של כל העובדים במחקר. אצל חלק מהעובדים, הדופק או את רמת החרדה אפילו עלו, אצל אחרים לא ראו שינוי משמעותי. למרות העובדה שהחוקרים הכינו צמחים נוספים לשימוש במקרה שאחד הצמחים ינבול וימות - כדי למנוע מהמשתתפים לחוש חרדה או עצב, לדברי ד"ר הול זה יתכן שזה לא עזר לאנשים שחווים חרדה על בסיס קבוע. "אני חושב שהחרדה שדווקא עלתה בקרב חלק מהמשתתפים נבעה מכך שפתאום הם מצאו עצמם אחראים לדאוג לצמח ואז פתאום הצמח לא מצליח, וזה עורר אצלם חרדות", הוא אמר.

ומה לגבי אלו שלא נראה שינוי ברמות החרדה שלהם? "יש ראיות שקשורות להפחתת לחץ אנושי עם צמחים או על ידי צמחים," אמר ד"ר טויודה. "עם זאת, כאשר אנו מתרגלים אליהם או משועממים מאותה סיטואציה, סביר שההשפעה על רמות הלחץ לא תימשך כל כך הרבה זמן ובאותה עוצמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully