פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      לילדים שמקבלים את הוויטמין הזה יש לב בריא יותר

      למרות השמש הישראלית המפנקת, הילדים שלכם (וכנראה גם אתם) צריכים לקבל בקביעות תוספת של ויטמין D לחיזוק העצמות, לאיזון המינרלים ולחיזוק המערכת החיסונית. מחקר חדש מצא עוד כמה כוחות-על לוויטמין הזה

      פעוט מקבל תרופה בכפית (ShutterStock)
      עוזר למערכת החיסון בייחוד אצל ילדים. ילד נוטל תרופה (צילום: shutterstock)

      ויטמין D זכה לכינוי "ויטמין השמש" כיוון שהוא מיוצר בעור שלנו כתגובה לאור השמש, ומסייע לספיגה של סידן ולשימוש בו. הוא אמנם מוכר בעיקר בזכות סיועו בבניית עצמות חזקות יותר בגוף, אך מחקר חדש מראה שהוא יכול גם לווסת את רמות הגלוקוז בדם ואת תפקוד מערכות החיסון וכלי הדם, במיוחד בקרב ילדים. במלים אחרות, אם ויטמין D היה דמות של גיבור-על, הוא בטח היה שרירי ושזוף, ביד אחת אוחז אשכול ענבים ובשנייה מגן אבירים גדול.

      ויטמין D הוא ויטמין מסיס בשומן. משמעות הדבר שהוא מאוחסן בתאי השומן שלנו לשימוש בעת הצורך. יש בגוף שתי צורות שלו: ויטמין D2 מגיע לגוף מהמזון, ומתפנה מהגוף במהירות גבוהה יותר. ויטמין D3 נוצר בחשיפת העור לקרינת אולטרה סגול של השמש, קרניUVB , ופעולתו ארוכה ויעילה יותר. רק מעט מזונות מכילים באופן טבעי כמויות קטנות של ויטמין D (למשל סלמון עם עצמות בקופסת שימורים, או חלמונים), ואפשר ללקט ממנו קצת גם ממזונות מועשרים למיניהם.

      ההקצבה היומית המומלצת של ויטמין D היא 400 יחידות בינלאומיות (IU) לתינוקות עד גיל שנה, 600 יחידות מגיל שנה עד 70, ו-800 יחידות למבוגרים יותר.

      הגוף שלנו זקוק לסידן כדי לבנות ולתחזק עצמות חזקות, אבל גם כדי שהלב, השרירים והעצבים שלנו יתפקדו כראוי. יש מחקרים שמראים ששילוב של סידן עם ויטמין D עשוי להגן עלינו מפני סרטן, סוכרת ולחץ דם גבוה. העדויות לגיבוי טענות אלו אינן מוחלטות, אך נראה כי מחקר חדש מגבה אותן.

      מדובר במחקר שנערך לאחרונה על ידי בית החולים לילדים UPMC בפיטסבורג, וחשף כי תוספת של ויטמין D יכולה לשפר את בריאות הלב אצל ילדים. החוקרים עקבו אחר 225 ילדים בגילאי 10-18, שהיו בריאים אך סבלו ממחסור בוויטמין D. הילדים חולקו לשלוש קבוצות, כאשר כל קבוצה קיבלה מינון שונה של ויטמין D: הקבוצה הראשונה נטלה 600 IU מדי יום, בהתאם להמלצות הנוכחיות. הקבוצה השנייה נטלה 1,000 IU מדי יום, והקבוצה השלישית נטלה 2,000. המעקב אחר המשתתפים נמשך שישה חודשים. לאחר חצי שנה גילו החוקרים שהילדים בקבוצה השלישית, שנוטלים 2,000 IU ויטמין D בכל יום, שיפרו את הרגישות לאינסולין והראו ירידה ברמת הגלוקוז בדם. גם הילדים שנטלו 1,000 יחידות סבלו מלחץ דם נמוך יותר.

      ילדה בשדה נושפת בסביון (ShutterStock)
      שמש היא אחת הדרכים לספוג ויטמין D, אבל הקרינה שלה מסוכנת. ילדה בשדה נושפת בסביון (צילום: ShutterStock)

      "ההמלצות עכשוויות לגבי נטילת ויטמין D קשורות לבריאות מיטבית של העצם, אבל אנחנו יודעים שוויטמין D מעורב ביותר מרק בניית עצמות בריאות", אמר קומאראבל רג'אקומאר, מחבר המחקר הראשי. "הוא יכול להפעיל ולכבות גנים שמכוונים את התאים שלנו, לווסת את רמות הגלוקוז בדם ואת מערכות החיסון וכלי הדם". צוות המחקר הבחין ששיפור ברגישות לאינסולין, הפחתה ברמת הגלוקוז בדם וצמצום רמות לחץ הדם כתוצאה מתוספי ויטמין D, יכולים לסייע בהפחתת הסיכון לסוכרת וגם לשפר את בריאות הלב.

      במחקר קודם גילו חוקרים שילדים מגיל 6 עד 18 שנולדו עם רמות נמוכות של ויטמין D, היו בסיכון גבוה בכ-60 אחוזים ללחץ דם סיסטולי (בזמן התכווצות חדרי הלב) גבוה. ילדים שחוו בהתמדה במהלך ילדותם רמות נמוכות של הוויטמין נמצאו בסיכון כפול ללחץ דם סיסטולי מוגבר בין הגילאים 3-18. מחקרים הראו גם שמינונים גבוהים של תוסף ויטמין D יכולים לעזור לילדים לעלות במשקל ולפתח בריאות שרירים ועצמות, לצד מערכת חיסון בריאה.

      ומה קורה כשלוקחים יותר מדי ויטמין D?

      מחקר מ-2017 קבע שמינון גדול מדי מגיבור העל הזה, ויטמין השמש, עלול להוביל לשברים, נפילות, אבנים בכליות ואף לסרטן. ויטמין D מסייע לגוף להשתמש בסידן כדי לתמוך בבריאות העצם, אך נטילה מוגברת ממנו עלולה לגרום לספיגת יתר של סידן עודף סידן בדם יכול להוביל לפגיעה ברקמות רכות, כגון הלב והכליות.

      מחקרים קודמים קושרים בין מינונים גבוהים של תוספי ויטמין D לסיכון מוגבר לתופעות לוואי חמורות, במיוחד כאשר משתמשים בו בשילוב עם תוספי סידן, ציינו החוקרים. מחקרים אחרים מצביעים על קשר בין מינונים גבוהים לבין סיכון מוגבר לסרטן הערמונית והלבלב ומוות מוקדם.