פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      המחקר הזה שכנע אותנו שחייבים לגרום לילדים לאכול ברוקולי

      בטח כבר נמאס לכם לשמוע איך לשכנע את הילד לאכול ירקות. האמת, גם לנו. ובכל זאת, אם תקראו את המחקר הבא תבינו כמה זה חשוב להתפתחות המוחית של הקטנטנים, והאמת, גם של הגדולים יותר

      המחקר הזה שכנע אותנו שחייבים לגרום לילדים לאכול ברוקולי
      מערכת וואלה! News

      בווידיאו: צלחות ירקות מעוצבות שיגרמו לילדים לאכול

      כל הורה יודע כמה זה קשה לגדל ילדים שאוהבים ברוקולי או תרד. מחקר חדש מאוניברסיטת פנסילבניה נותן עוד סיבה ממש טובה להתעקש עם הילדים. במחקר נטען כי אכילת ירקות עליים עשירים בברזל עוזרים להגביר את עוצמת המוח של ילדים.

      חוקרים מדדו את רמת הברזל במוחם של 1,500 ילדים ומבוגרים צעירים בני שמונה עד 24. הם גילו כי אלה שסבלו ממחסור בברזל לא ביצעו משימות הכרוכות בהיגיון ועיבוד מרחבי טוב כמו אחרים. הסיבה לכך היא מפני שתאי המוח זקוקים לברזל על מנת לתפקד, ומחקרים קודמים אף הראו כי הוא חשוב לתפקודים נפשיים ופיזיים. מזונות עשירים בברזל כוללים ירקות עליים ירוקים כהים כמו ברוקולי ותרד, וכן עדשים, שעועית, אגוזים וזרעים.

      ד"ר בארט לארסן, שכתב את המחקר, אמר שהתוצאות מראות כי ילדים צריכים ליטול תוספי ברזל עד שהם מגיעים לאמצע שנות העשרים לחייהם. מחסור בברזל הוא המחסור התזונתי הנפוץ ביותר, הפוגע ביותר משני מיליארד אנשים ברחבי העולם, על פי מכוני הבריאות הלאומיים בארה"ב. תסמינים של חוסר ברזל בתזונה כוללים עייפות קיצונית, חולשה, עור חיוור, כאבים בחזה וכאבי ראש. הסיבה לכך היא שברזל זקוק לגוף בכדי לייצר תאי דם אדומים, המובילים חמצן לגוף.

      ילדים זקוקים לסביבות שמונה מיליגרם ברזל בכל יום, ואילו נערים מתבגרים זקוקים ל-11 מיליגרם כדי לספק את הצורך של גופם בזמן שהם עוברים את גיל ההתבגרות. נערות מתבגרות זקוקות ליותר, בסביבות 15 מיליגרם, בגלל הברזל שהן מאבדות בווסת.

      ד"ר לארסן ועמיתיו מדדו רמות ברזל בקבוצה של צעירים כדי להעריך כיצד זה עשוי להשפיע על הביצועים הקוגניטיביים שלהם. "רמות ברזל ברקמות המוח עולות במהלך התפתחות הילד ומתואמות עם התפתחות היכולות קוגניטיביות", אמר ד"ר לרסן.

      ילד חמוד מסרב לאכול ברוקולי (ShutterStock)
      תאכל חמודי. ילד מסרב לאכול ברוקולי (צילום: shutterstock)

      נוירונים במוח נשארים בריאים על ידי אחסון ברזל בסוג של תאי עצב במוח, הנקראים גנגליונים בזליים (basal ganglia) וממוקמים בעומק המוח. רמות ברזל נמוכות ברקמות של תאי העצב האלה נקשרו לקוגניציה לקויה אצל ילדים שסבלו ממחסור ברזל ואצל מבוגרים שסבלו מהפרעות עצביות.

      החוקרים מסכמים שיש "עדויות לכך שתכולת הברזל המופחתת קשורה לביצועים קוגניטיביים ירודים, אפילו בקרב נוער בריא". הממצאים, שפורסמו בכתב העת Journal of Neuroscience, תומכים במחקרים קודמים שחקרו את היתרונות של נטילת תוסף ברזל.

      מחקר שנערך באוניברסיטת פנסילבניה בשנת 2004 הראה שילדים שלקחו תוספי ברזל שיפרו משמעותית את תשומת הלב, את הזיכרון לטווח הקצר ואת הזיכרון לטווח הארוך. זאת למרות שמי שהשתתף לא נחשב לאנמי עם תחילת המחקר. "חשוב מכך, שכן התברר כי תוסף ברזל משפר את הביצועים הקוגניטיביים בקרב מתבגרים שסובלים ממחסור בברזל", אמר ד"ר לארסן והוסיף כי :"יתכן ומאמצים לשפר את ריכוז הברזל במוח באמצעות תוסף ברזל עשויים להשפיע לטובה על ההתפתחות הקוגניטיבית בתקופה קריטית זו".