פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      5 יתרונות בריאותיים של כרוב סגול

      נכון, הטעם שלו דומה לאחיו הירקרק, אבל האם ידעתם שהוא מכיל חומרים מזינים יותר שמסייעים במניעת מחלות וחיזוק הגוף? הנה כמה דברים חשובים שכדאי שתדעו על כרוב סגול

      5 יתרונות בריאותיים של כרוב סגול
      מערכת וואלה! News

      בווידאו: הנה דרך מעולה לגרום לילדים שלכם לאכול יותר ירקות

      כרוב סגול, או אדום, שייך לאחת המשפחות הכי חזקות ובריאות בעולם הירקות והיא משפחת המצליבים שכוללת גם את הברוקולי, הקייל והכרובית. נכון, טעמו דומה לכרוב ירוק, אבל עם זאת הזן הסגול עשיר יותר בתרכובות צמחיות שנקשרו לתועלות בריאותיות, כמו עצמות חזקות ולב בריא יותר.

      הפיגמנטים שאחראים על הצבעים הסגולים והכחולים בירקות ובפירות נקראים אנתוציאנינים. חומרים אלו שייכים למשפחת הפלבנואידים וידועים כאחד מנוגדי החימצון החזקים ביותר שקיימים בטבע. הם מגנים מפני תהליכי הזדקנות, תורמים לבריאות כלי הדם והמוח ומשפרים את מראה העור. הם גם תורמים לראייה ואף מסייעים בהגנה מפני סרטן.

      הנה כמה יתרונות של הכרוב הסגול:

      מונע מחלות לב

      צריכה של האנתוציאנינים יכולה לסייע בהגנה מפני טרשת העורקים שמובילה למחלות לב וכלי דם. בנוסף, הפיגמנטים האלה פועלים כנוגדי חמצון וכך מונעים מלכתחילה חמצון של הכולסטרול "הרע", ובמקביל הם בעלי השפעה נוגדת דלקת ושומרים על תקינות כלי הדם.

      במחקר שנעשה על ידי משרד הבריאות האמריקאי נמצא שאנתוציאנינים נקלטו במהירות אל תוך תאי האנדותל בדופן הפנימית של כלי הדם ומנעו תהליכי חמצון. החוקרים הסיקו כי יכולה להיות לכך השפעה חשובה בהגנה על כלי הדם ומניעת מחלות לב כליליות. בנוסף לכך, לאנתוציאנינים יש השפעה מרפה על כלי הדם, דבר התורם בהפחתת לחץ דם גבוה.

      עשיר בוויטמינים ומינרלים

      למרות היותו דל מאוד בקלוריות, כרוב סגול מכיל כמות מרשימה של חומרים מזינים. הוא נחשב למקור טוב לסיבים תזונתיים ולוויטמינים A, C, K ו-B6. ובנוסף הוא מכיל גם כמויות קטנות של מינרלים כמו מגנזיום, אבץ, ברזל וסידן.

      עוזר בחיזוק העצמות

      כאמור, כרוב סגול מכיל מספר חומרים מזינים המועילים לבריאות עצם, כולל ויטמינים C ו-K, כמו גם כמויות קטנות יותר של סידן, מנגן ואבץ. הכרוב הסגול עשיר גם בוויטמין K1 שמצוי בעיקר במזונות מהצומח, כמו ירקות עליים וירקות מצליבים. זה מבדיל אותו מוויטמין K2 שנמצא במוצרים מן החי ובמזונות מותססים.

      ישנן עדויות ששתי צורות הוויטמין K ממלאות תפקיד בשמירה על עצמות חזקות ובריאות, אם כי יש צורך במחקר נוסף בכדי לאתר את ההשפעות הספציפיות של כל אחד מהם.

      אסאדו כרוב צלוי (דרור עינב)
      סטייק של כרוב סגול (צילום: דרור עינב)

      טוב לדיאטה

      אתם בוודאי מכירים את הסברה שכרוב נחשב למאכל בעל ערך קלורי שלילי שהאנרגיה (הקלוריות) הדרושה לפירוקו בגוף עולה על כמות הקלוריות שהוא מכיל. ובכן, זה לא נכון, אבל זה עדיין לא אומר שכרוב לא תורם לתהליכי ירידה במשקל.

      מדובר על ירק רב תכליתי שאפשר לאכול אותו חי, מאודה, מוחמץ, מבושל ואפילו אפוי (נסו סטייק כרוב!) והכל תמורת כמות מאוד קטנה של קלוריות (כ-27 במאה גרם). בנוסף, הסיבים התזונתיים שבכרוב יפעילו את מערכת העיכול שלכם, מה שתורם לכשעצמו לשריפת קלוריות.

      עשוי להגן מפני סוגי סרטן מסוימים

      מומחים מאמינים שתכולת הסולפורפאן ואנתוציאנינים בכרוב - שתי תרכובות שנחקרו בשל התכונות האנטי סרטניות שלהן - הן אלה שנותנות לו את הכוח להלחם ולעכב סוגי סרטן מסויימים.

      על פי מחקרים הסולפוראפן, זה המעניק לכרוב את טעמו המריר, יכול למנוע או לעכב סוגים מסוימים של סרטן, לרבות סרטן הוושט, מלנומה, סרטן הלבלב וסרטן הערמונית. מעבר לכך, חוקרים גילו כי הסולפוראפן שבכרוב יכול לעכב את האנזים היסטון דאצטילז, שבדרך כלל מעורב בהתפתחות והתקדמות של תאים סרטניים. בנוסף, מחקרים מקשרים בין צריכת ירקות מצליבים, כולל כרוב, לסיכון נמוך יותר של 18 אחוזים לסרטן המעי הגס. דיאטות עשירות בירקות מצליבים נקשרו גם לסיכון נמוך יותר לסרטן השד.