פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      מה יותר בריא, כרוב או חסה?

      הם מאוד מאוד דומים במראה, וגם בערכים התזונתיים, ואין ספק ששניהם בריאים לכם, אבל האם קיים ביניהם שוני שהופך את אחד מהם לטוב יותר מהשני? בדקנו

      כרוב לבן וכרוב סגול על מדף בחנות (ShutterStock)
      דומים ואולי קצת שונים. כרובים (צילום: shutterstock)

      הם ירוקים, מלאים בעלים, ונחשבים למרכיב תזונתי פופולרי ובריא כאחד. אבל חסה וכרוב הם שני ירקות עליים שונים, שלכל אחד מהם יתרונות בריאותיים אחרים, טעמים וטקסטורות שונות. ולמרות זאת, האם ניתן לקבוע מי מהם בריא יותר? אפשר לנסות.

      עוד בנושא:
      4 מאכלים בריאים שלא כדאי לאכול יותר מדי מהם
      זה מה שאתם חייבים לדעת על הפירות והירקות שאתם אוכלים
      למה סלט הוא לא בריא כפי שחשבתם?

      כאמור, חסה וכרוב - למרות הדמיון ביניהם, מכילים כמויות ויטמינים ומינרלים שונים, סיבים תזונתיים ואפילו קלוריות. כך למשל בכרוב תמצאו כמות כפולה של סיבים, 2.5 גרם למאה גרם, לעומת גרם אחד של סיבים בחסה מסוג אייסברג. מבחינת קלוריות, הכרוב מכיל פי שניים קלוריות מחסה, 25 קלוריות למאה גרם לעומת 14 קלוריות במאה גרם של חסה.

      סלט קיסר (ShutterStock)
      מרכיב דומיננטי בסלט. סלט חסה (צילום: shutterstock)

      גם באשר לתכולת המינרלים והוויטמינים, קיים שוני, לעיתים קטן, בין השניים. גם חסה וגם כרוב מכילים למשל כמויות דומות מאוד של סידן, אשלגן וברזל. אז איפה השוני? כרוב למשל מכיל כ-60 אחוזים מכמות הצריכה הממוצעת של ויטמין C, כשבחסה יש רק 4 אחוזים. בנוסף, בכרוב יש ויטמין B6 שלא קיים כלל בחסה. הכרוב ששייך למשפחת המצליבים המיטיבה עשוי לסייע במניעת מחלת הסרטן, והוא אף נחשב ירק חשוב מאוד עבור אלה הסובלים מכולסטרול גבוה.

      רק מים?

      החסה לעומת זאת, הצליחה להתברג לרשימת מזונות העל של ה-CDC משום שיש לה יתרונות מוכחים בהפחתת הסיכונים למחלות כרוניות שונות והיא גם מקור מעולה לוויטמין A - כוס אחת של חסה מכילה 81 אחוזים מהצריכה היומית המומלצת של הוויטמין הזה, נוסף על כמה ויטמיני B וכמות יפה של ויטמין K. החסה הערבית מכילה גם פי שניים חומצה פולית מכרוב.

      יתרון נוסף של החסה הוא העובדה שקיימים מספר סוגים שונים של הירק, כמו חסה ערבית, אייסברג, סלנובה ועוד - מה שתורם לגיוון עבור אלה שרוצים להוסיף את הירק הבריא למגוון מאכלים. בנוסף, בשל העובדה שהטעם של החסה הוא הרבה פחות דומיננטי, קל לשלב אותה במאכלים עבור אלה שפחות חובבים ירקות וירוקים. חסרון אחד משמעותי מול הכרוב הוא העובדה שחסה מכילה כמעט 97 אחוזים של מים שתופסים את מקומם של מרכיבים תזונתיים אחרים שנמצאים כמעט בכל ירק.

      לסיכום, לא משנה מה תבחרו לשים בסלט, או בכל מאכל אחר שתכינו, כל בחירה באחד מהשניים היא בחירה טובה, זה בעיקר תלוי בטעם שלכם ובמה שאתם מעדיפים לאכול.