וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמונה בערב ואתם עדיין עובדים? כך זה משפיע על המשפחה שלכם

מיילים, שיחות ועידה בשעות הערב וזמינות תמידית כבר הפכו לנורמה בארץ ובעולם. סקר גדול ומשפיע של עמותות לזכויות עובדים בבריטניה מראה את ההשפעה שיש לכך על חייהם האישיים של העובדים, וקורא למנהלים לתת דוגמה אישית בשמירת הגבולות

מערכת וואלה!

בסרטון: גברים, עכשיו תורכם להוציא את הילדים מהגן

דמיינו שעת ערב בדירה טיפוסית באחת מערי ישראל; הלוא היא הסטארט-אפ ניישן. שני ילדים קטנים מתרוצצים ברחבי הדירה ואמא שלהם בעקבותיהם, מנסה לשדל אותם להיכנס למקלחת ולהתארגן לשינה. הדלת נפתחת ואבא שלהם נכנס, היישר מיום ארוך במשרד. הילדים נתלים עליו בקריאות שמחה, אבל הוא מסמן להם עם האצבע להיות בשקט כי הוא עם אוזניות, בעיצומה של שיחה טרנס אטלנטית חשובה בענייני עבודה. מאוכזבים ורגוזים הם מניחים לו ונכנסים למקלחת. "נדבר מחר", הוא מבטיח להם, ומקווה בלב שזו הבטחה שהוא אכן יצליח לממש.

הסיטואציה הזו - ודומות לה, מוכרת לרוב העובדים בענף ההייטק בארץ, או לאלה שמחזיקים בתפקידים בכירים ותובעניים אחרים. ככל הנראה המצב דומה גם בשאר מדינות העולם המערבי.

מדד המשפחות המודרניות בבריטניה לשנת 2020 מגלה שבזמן שלמעלה ממחצית ההורים נהנים מתנאי עבודה גמישים, עובדים רבים בארגונים תובעניים יותר נאבקים עם הדרישות המקבילות מהבית וממקום העבודה. המדד, שסקר יותר מ-3,000 הורים ברחבי בריטניה, מפורסם על ידי העמותה הבריטית charity Working Families ועמותת Bright Horizons האמריקאית מדי שנה מאז 2012.

עוד בוואלה!

ארגון הבריאות העולמי: שחיקה בעבודה היא בעיה רפואית אמיתית

לכתבה המלאה

מהסקר עולה שחלקים ניכרים מהאוכלוסייה העובדת לא נהנים משיפורים במאזן בין שעות העבודה הנדרשות והצורך בחיי משפחה ובריאות טובה. כמחצית מהם חושבים שהקדמה הטכנולוגית טשטשה את הגבולות בין הבית לעבודה. 44 אחוזים מההורים מודים שהם מתעסקים בענייני עבודה (למשל בדיקת מיילים) בשעות הערב בבית, ורובם מרגישים שאין להם ברירה בעניין.

הסקר מצא שלמעלה ממחצית ההורים העובדים נהנים משעות עבודה גמישות או מאפשרות עבודה מהבית. כשמדובר בהורים מדור ה-Y (מילניאלז), האחוז עולה ל-62. אבל כ-48 אחוזים מהם אומרים שהעבודה מהבית הגדילה את עומס העבודה שלהם, ואילו 44 אחוזים מודים שהם מרגישים חובה לעבוד גם בערבים. רוב ההורים שנאלצים לעבור ל"מוד עבודה" בבית מתלוננים על ההשפעה שיש לכך על היחסים עם ילדיהם ועם בני ובנות הזוג, ומדווחים על ויכוחים קבועים בנושא.

גבר יושב מול לפטופ עם אוזניה ותינוקת על הברכיים. ShutterStock
האפשרות לעבוד מהבית רק הגדילה את עומס העבודה. גבר ותינוקת מול לפטופ/ShutterStock

"הנתונים האלה מראים שעבור יותר מדי הורים, העבודה עדיין 'גדולה מדי' לשעות שכביכול הוקצו לה", אמר ג'יימס טוגנדאט, המנכ"ל הבינלאומי של Bright Horizons. "לעתים קרובות מדי אבות עובדים שעות ארוכות, והאימהות נדרשות לשאת בנטל הכפול של עבודה וטיפול בבית ובילדים. לא האבות ולא האימהות רוצים בכך. הגיע הזמן שמעסיקים ומחוקקים ישקלו מחדש את מודל ה'תשע עד חמש' הרגיל ויכירו בכך שעבודה לא באמת צריכה להיות במתכונת כזו של חמישה ימים בשבוע".

יותר משלושה רבעים מההורים שאינם עובדים בשעות גמישות ציינו שהם מעוניינים בכך, אבל כמעט שליש מהם דיווחו שזו לא אופציה במקום העבודה שלהם.

הגבולות נפרצים ככל שהשכר עולה

גמישות בעבודה קשורה גם לוותק ולמשכורת. יותר משני שלישים מההורים שמרוויחים מעל 50,000 ליש"ט בשנה (כ-18,750 שקל לחודש) ועובדים לרוב בתעשיית ההייטק, דיווחו על עבודה גמישה, לעומת קצת יותר משתי חמישיות מההורים שהרוויחו בין 15,000-20,000 ליש"ט. "לעבודה גמישה יש חשיבות מכרעת לתמיכה באיזון של הורים בין האחריות שלהם לעבודה ולבית," אמרה ג'יין ואן זיל, מנכ"לית Working Families. "עם זאת, גמישות כשלעצמה אינה מספיקה. על מקומות העבודה להבטיח שלצוות העובדים שלהם יש הגדרות תפקיד סבירות והמנהלים צריכים להוביל בדוגמה אישית ולשמור על גבולות ברורים בין חייהם האישיים והמקצועיים".

שליש מההורים חולקים כיום את הטיפול בילדים, שזה שינוי משמעותי ממה שהיה נהוג בשנות השבעים של המאה הקודמת - כאשר האינטראקציה של אבות עם ילדיהם נמשכה בממוצע פחות מ-15 דקות ביום. היום גברים מבלים 16 שעות בשבוע בטיפול בילדים ובעבודות הבית. אצל הנשים הנתון הזה עולה ל-26 שעות בשבוע. נשים עדיין עובדות הרבה יותר במשרות חלקיות מאשר גברים: 40 אחוזים מהאימהות שהשתתפו בסקר לעומת 4 אחוזים בלבד מהאבות. יש לזה השפעה גם על הרווחים של אימהות: 43 אחוזים מהנשאלות משתכרות פחות מ-15000 ליש"ט בשנה (כ-5600 שקלים לחודש), לעומת 16 אחוזים מהאבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully