וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאבות קשה לשלב קריירה ומשפחה בדיוק כמו לאימהות?

31.7.2017 / 11:15

לאימהות קשה יותר לנהל קריירה מלאבות? מחקר שעלול לגרום לכמה הרמות גבה דווקא מציע אחרת. החוקרים מאמינים כיהחברה מכירה בקושי של נשים, בעוד שגברים שמדברים על כך הם מושא ללעג

ריאן ריינולדס ובלייק לייבלי. GettyImages
קשה באותה המידה? תלוי את מי שואלים/GettyImages

אם נניח לרגע את השלילי בצד, בעשורים האחרונים קרו בעולם הרבה שינויים חיוביים. אחד הבולטים שבהם הוא הבחירה של יותר ויותר נשים לפתח קריירה לצד חיי המשפחה, מה שמחייב גם את האבות לתרום את חלקם החשוב לטיפול בילדים. רובנו מבינים כמה קשה לנשים לשלב בין חיי העבודה לגידול הילדים בעידן החדש, אולם מחקר חדש מדגיש – אסור להתעלם גם מהקושי של האבות.

עוד בנושא:
איך מערכת יחסים של אבות ובנות נראית בהשוואה לבנים?
מעשה אבות: כמה דברים שחשוב לומר על אבהות בשנת 2017
מחקר: גברים בוכים היום בציבור פי שניים מהאבות שלהם

המחקר, שערכו מומחים מאוניברסיטת ג'ורג'יה, אולי יגרום ללא מעט הרמות גבה, אולם החוקרים בחנו ממצאים מ-350 מחקרים קודמים בנושא, שנפרסו על פני שלושה עשורים ובחנו 250 אלף בני אדם בארצות הברית, באירופה ובאסיה. מסקנותיהם מראות כי הנתונים לא מציירים את אותה התמונה שנחשבת לדעה הרווחת בחברה.

מארק צוקרברג ובתו התינוקת מקס ממתינים לקבל חיסונים. פייסבוק, צילום מסך
לא מרגישים בנוח לדבר על הקונפליקט. מארק צוקרברג ובתו מקס/צילום מסך, פייסבוק

"מצאנו מעט מאוד הוכחות להבדל בין גברים לנשים בהיבט של הקונפליקט בין העבודה לחיי המשפחה", ציינה בראיון לאתר הדיילי מייל מובילת המחקר, ד"ר קירסטן שוקלי, מרצה בכירה לפסיכולוגיה באוניברסיטת ג'ורג'יה. "ממצאים אלו עומדים בניגוד לתפיסה של רוב האנשים כיום".

עוד באותו נושא

אמא לא בבית: אבות נותנים לילדיהם לאכול יותר ג'אנק

לכתבה המלאה

גברים מרגישים פחות בנוח להתלונן

אז למה כולנו חושבים שגברים סובלים פחות? לד"ר שוקלי יש השערה מעניינת: "נשים ששומעות נשים אחרות מדברות על הקושי שלהן, מצפות שהן יחוו משבר דומה. החברה מראה שזה בסדר שנשים ידברו על הנושא הזה, אבל זה לא לגיטימי לגברים".

מחקרים קודמים שבחנה ד"ר שוקלי מראים כי גברים לא מרגישים בנוח לדבר על בעיות בניהול חיי משפחה וקריירה, בגלל שהם מפחדים שישפטו אותם, שהגבריות שלהם תיפגע, או שתהיה לכך השפעה שלילית על הקריירה שלהם. מנגד, גברים אלו מרגישים יותר בנוח לשוחח על הבעיות שלהם בסקר אנונימי, ומכאן מאמינים החוקרים שנובע הפער בין השיח הציבורי, לבין התוצאות שלהם.

גבר מנקה. ShutterStock
גברים שותפים יותר במטלות, אבל לא מספיק/ShutterStock

"אני חושבת שזה פוגע בגברים, שמתמודדים בשקט עם הקשיים, וחווים את אותה רמת קונפליקט בין המשפחה לקריירה, כאשר אף אחד לא מכיר בקושי שלהם". בשנים האחרונות גדל בממוצע חלקם של האבות בטיפול בילדים ובביצוע מטלות הבית. עם זאת, החוקרים מצאו כי בממוצע, נשים עדיין מקדישות יותר מזמנן לתחומים אלו. בנוסף, מדגישים החוקרים כי סביר יותר שנשים ייפגעו מסנקציות במקום העבודה בשל האמונה של מעסיקיהן שהן פחות מחויבות למקום העבודה ויותר למשפחה.

לאשמה יש תפקיד חשוב במשוואה

למרות שהעולם התקדם, רבים מאיתנו התחנכו על האמונה שתפקידן של הנשים הוא לדאוג לילדיהן, בעוד שהתפקיד של הגברים הוא לפרנס את משפחתם. ד"ר שוקלי אומרת כי לתפיסה זו יש השלכה לא מבוטלת על התפיסה של נשים את הבחירה שלהן לצאת לעבוד. לדבריה, הגיוני שאישה תרגיש אשמה בגלל הבחירה שלה לצאת לעבוד, בגלל שהציפייה ממנה היא שתהיה אם טובה ותטפל בילדיה.

מנגד, היא מדגישה, גברים לא ירגישו אשמה על כך שהם עובדים הרבה, או לא נמצאים מספיק בבית, בגלל שזאת בדיוק הציפייה מהם בחברה. מכאן, היא מעריכה, נובע קושי נוסף של נשים, אשר טרם נבדק במחקרים שסקרה.

אז מה עושים? החקורים מאמינים שכדי להגן על שני המינים, ולאפשר לכולם גם להרגיש קרובים יותר לילדיהם, מוכרחות הרשויות לקבוע חוקים שיסייעו להעצים את השוויון. בהיבט הזה הם קוראים לאפשר חופשות לידה גם לאבות, ולעודד מקומות עבודה לתמוך בהורים המשלבים בין עבודה לחיי משפחה פעילים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully