וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלה טבעית עלולה להוביל לפוסט טראומה ארוכת טווח לאישה

מחקר חדש מצא שאחת מכל שש נשים שמאבדות תינוק בשלב מוקדם של היריון סובלת מתסמינים ארוכי טווח של הפרעת דחק פוסט טראומטית. לטענת החוקרים נדרש טיפול רגיש וספציפי יותר למי שעברה הפלה טבעית. איך זה לא היה ברור עד עכשיו?

אישה עצובה. ShutterStock
"בשבילנו זו לא הייתה 'רקמה', זה היה התינוק שלנו". אישה מתאבלת/ShutterStock

כל אישה שעברה הפלה טבעית זוכרת היטב את התחושות הקשות שליוו אותה במהלך, ואחרי התהליך.
על פי מחקר חדש התחושות האלה לא הולכות לשום מקום וממשיכות ללוות את הנשים גם שנים אחרי.

במחקר שנערך על 650 נשים, חוקרים מאמפריאל קולג' בלונדון ואוניברסיטת KU Leuven בבלגיה ערכו מחקר על 650 נשים שרובן עברו הפלה מוקדמת (לפני 12 שבועות) והשאר עברו הריון חוץ רחמי. התוצאות הראו שאחת מכל שש נשים שמאבדות תינוק בשלב מוקדם של ההיריון סובלת מתסמינים ארוכי טווח של דחק פוסט-טראומטי.

הנשים, שהגיעו לשלושה בתי חולים שונים בלונדון, ענו על שאלונים שבדקו את רגשותיהן במהלך שנה. סיכום התשובות הראה ש-29 אחוזים מהן הראו תסמינים של לחץ פוסט-טראומטי חודש לאחר סיום ההיריון, וירדו ל-18 אחוזים לאחר תשעה חודשים. חודש לאחר האובדן, 24 אחוזים מהנשים סבלו מתסמיני חרדה ו -11 אחוזים סבלו מדיכאון. לאחר תשעה חודשים זה פחת ל-17 אחוזים ו -6 אחוזים, בהתאמה (בקרב קבוצת ביקורת של נשים שחוו הריונות בריאים, חודש לאחר הלידה 13 אחוזים מהן סבלו מתסמיני חרדה ו -2 אחוזים מדיכאון).

מחקר מוקדם יותר וקטן יותר בהיקפו מצא שאובדן הריון יכול להיות טריגר לתסמינים של לחץ פוסט-טראומטי.

הפלה טבעית הוא מצב שבו ההיריון מפסיק להתפתח, או שלא התפתח מלכתחילה, או שהדופק של העובר נדם בשלב מאוחר יותר. ההגדרה של הפלה טבעית כוללת כמה מצבים רפואיים: הריון כימי - כאשר יש תשובת הריון חיובית בבדיקות המעבדה, אולם לא מתפתח שק הריון כלל. ביצית ריקה - כאשר מתפתח שק הריון אך לא מתפתח בו עובר, ומצב בו התפתח לכאורה הריון תקין אך העובר פסק מלחיות. במקרה כזה, אם ההפלה מתרחשת עד שבוע 12 היא נחשבת ל"הפלה מוקדמת". ואם היא מתרחשת בין שבוע 12 לשבוע 23 היא נקראת "הפלה מאוחרת", והחל משבוע 23 עקב מות העובר היא נקראת "לידה שקטה".

הריון חוץ רחמי הוא מצב שבו הביצית המופרית השתרשה והתפתחה מחוץ לרחם. זהו מצב מסוכן גם לאם וגם לעובר, ובאופן עקרוני הריון כזה לא יכול להתפתח לעובר בריא.

אישה מביטה בתמונת אולטרסאונד. ShutterStock
הפלה טבעית היא הרבה יותר שכיחה ממה שאתם חושבים. אישה מחזיקה סריקת אולטרסאונד/ShutterStock

למרות השכיחות הגבוהה, הנושא די מושתק

מחקר מ-2018 הראה שהפלות הן הרבה יותר שכיחות ממה שאנחנו חושבים, ולעתים אפילו הנשים שעוברות אותן לא מודעות לכך. הסיבה השכיחה ביותר להפלה טבעית היא בעיה עוברית המתבטאת בהעדר דופק, לרוב עקב תקלה בהתפתחות העובר. סיבות אחרות יכולות להיות סיבות שחלתיות המובילות לחוסר אספקת חמצן לעובר, או סיבות של קרישיות הדם, הגורמות לחסימת אספקת הדם לעובר. עם העלייה בגיל האישה עולים גם הסיכויים להפלה טבעית.

למרות השכיחות הגבוהה של ההפלות הטבעיות, הנושא די מושתק. וזה מעציב, כי מדובר באובדן טראומטי שמעורר לעיתים מצוקה רגשית עזה עם ביטויים רגשיים, קוגניטיביים, התנהגותיים וגופניים, המהווים לא פעם בעצמם סיבה נוספת לדאגה וללחץ. מדי שנה מתקבלות יותר מ-400 שיחות בנושאי היריון לער"ן, למעלה מחמישית מהן עוסקות בהפלות ובאובדן היריון.

מטפל מנחם אישה עצובה. ShutterStock
נשים שסובלות מתסמיני PTS זקוקות לטיפול ספציפי. מטפל מנחם אישה עצובה/ShutterStock

המחקר ממליץ על בדיקות לנשים שעברו הפלות, כדי לגלות מי מהן נמצאת בסיכון הגבוה ביותר לבעיות פסיכולוגיות. ייעוץ ותמיכה יסייעו לכל אישה שעברה הפלה טבעית, אך אלו מהן שסובלות מתסמיני PTS זקוקות לטיפול ספציפי כדי להתאושש. על פי החוקרים, הטיפול יכול לנוע בטווח שבין תרפיה קוגניטיבית התנהגותית (CBT) ועד טיפול תרופתי, והוא אמור להינתן על ידי איש מקצוע מוסמך.

"במשך זמן רב מדי, נשים לא קיבלו את הטיפול הדרוש להן לאחר הפלה טבעית, והמחקר הזה מראה את היקף הבעיה", אמרה ג'יין ברווין, מנכ"לית עמותת tommys הבריטית למחקר ומידע על הפלות ולידות שקטות. "יש לשנות את שירותי הטיפול בהפלה, להבטיח שהם זמינים לכולם ושנשים עוברות מעקב כדי להעריך את רווחתן הנפשית ומקבלות באופן שגרתי תמיכה וייעוץ להתכונן להריון שלאחר מכן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully