פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      במקום משקאות אנרגיה: 5 נשנושים בריאים ש"יתדלקו" אתכם לפני יציאה

      רוצים לרקוד כל הערב בלי לקרוס ואפילו לשפר את הבריאות על הדרך? אז תפסיקו לחשוב כמו בליינים טיפוסיים ותתחילו לתכנן כמו מרתוניסטים. הנה כל מה שכדאי לכם לאכול רגע לפני שתצאו לקרוע את העיר בחגיגות השנה החדשה

      במקום משקאות אנרגיה: 5 נשנושים בריאים ש"יתדלקו" אתכם לפני יציאה

      בסרטון: זה המשקה שכדאי לכם להימנע ממנו בערב השנה החדשה

      התרגלנו לחשוב שכדי להעלות את רמת האנרגיה לפני בילוי אנחנו חייבים לדחוף לעצמנו משקאות רוויי קפאין. אבל בעוד הם אמנם עוזרים להתעורר, במקרים רבים מדי גם מעלים את מפלס הלחץ והחרדה, מגבירים את קצב פעימות הלב וגם גורמים לצניחה פתאומית באנרגיה בשלב מאוחר יותר של הערב. מה אם נגיד שיש דרך שתאפשר לכם לקפץ על הרחבה במשך לילה שלם בלי להקריב את הבריאות שלכם - ואולי אף לשפר אותה? הדרך הזאת אמנם כוללת מאכלים הרבה פחות "סקסיים" מכוסות הוודקה עם משקאות האנרגיה הזרחניים, אבל היא ללא ספק תעזור לכם לשמר את האנרגיות לאורך זמן בצורה טבעית יותר וחשוב מכל - בלי "קריסה" פתאומית באמצע הלילה.

      1. פופקורן

      פופקורן (ShutterStock)
      משפיע לאט, אבל בטוח. פופקורן (צילום: ShutterStock)

      הבטחנו שהרשימה הזאת תכלול מאכלים בריאים - אז בטח לא חשבתם שפופקורן יהיה הדבר הראשון שנדבר עליו. הסיבה היא שאתם חושבים על פופקורן תעשייתי שמכינים במיקרוגל ומלא בחמאה ובכימיקלים. למעשה, אם אתם מכינים פופקורן בשיטה המסורתית, כלומר מכניסים גרעיני תירס לסיר עם מעט שמן ומלח - זה אחד הדברים הכי בריאים שתוכלו לנשנש.

      פופקורן מכיל כמויות גבוהות של סיבים תזונתיים ויש לו ערך גליקמי נמוך. זה אומר שבניגוד למשקאות אנרגיה - הוא לא גורם לעלייה חדה ופתאומית ברמת הסוכר בדם. הגלוקוז שבפופקורן משתחרר באיטיות ובהדרגה אל מחזור הדם ובכך מאפשר רמה יציבה וגבוהה של אנרגיה לאורך זמן. במילים אחרות: כשתנשנשו פופקורן לא תרגישו פתאום מלאים באנרגיה - אך בטווח הארוך זה בהחלט ישפיע עליכם בצורה יעילה יותר מהקפאין.

      2. יוגורט עם פירות

      יוגורט עם פירות יער (ShutterStock)
      זר לשמר רמה גבוהה של אנרגיה בגוף לאורך זמן. יוגורט עם פירות יער (צילום: ShutterStock)

      כן, אנחנו יודעים שזה דבר שדי מוזר לאכול לפני יציאה - אבל אולי כשתבינו איך הוא משפיע עליכם תשתכנעו להוסיף אותו לתפריט הלילי שלכם. הריכוז הגבוה של חלבונים וסידן במנה הזאת עוזר לשמר רמה גבוהה של אנרגיה בגוף לאורך זמן ואפילו משפיע על הפרשת המלטונין במוח - ההורמון שאמון על ויסות מחזורי השינה והערות שלנו. זו הסיבה שהמנה הזאת מועדפת על מרתוניסטים - אם כי אפשר להבין למה היא פחות תפסה אצל בליינים טיפוסיים - וחבל.

      3. שוקולד מריר

      שוקולד (Giphy)
      מקור טבעי לקפאין. שוקולד מריר (צילום: Giphy)

      אם אתם עוד צריכים סיבה לאכול את הממתק המדהים הזה - הנה כמה סיבות ממש מעולות: שוקולד מריר שמכיל לפחות 70 אחוזים של קקאו הוא מקור טבעי לקפאין, אם כי ברמות נמוכות מאלה שאתם רגילים אליהם. אבל בניגוד למשקאות האנרגיה ולקפה - הוא דווקא עושה טוב ללב שלכם.

      מחקר שפורסם בנושא קבע כי אכילת שוקולד מריר תורמת לשיפור זרימת הדם בגוף. זה אומר שיותר חמצן מגיע לכל תאי הגוף, דבר שבין היתר גורם לכם להרגיש ערניים וחדים יותר לאורך זמן - בלי להגביר את הלחץ והחרדה, כמו שקורה לרבים אחרי שתיית קפאין.

      4. בננה

      בננות (ShutterStock)
      מכילה אשלגן שמסייע לשמירה על אנרגיה. בננות (צילום: shutterstock)

      אם עד עכשיו לא הצלחנו להרשים אתכם - אולי הנתון הזה יעשה את העבודה. ב-2012, חוקרים אמריקאים רצו לבחון איך בדיוק הבננה משפיעה על מידת הערנות שלנו. המחקר שלהם נערך על רוכבי אופניים מקצועיים ופורסם בכתב העת הנחשב PLoS One. הממצאים הראו שהפרי האהוב סייע לשמור על האנרגיה של הספורטאים ביעילות שדומה לזו של משקאות האנרגיה.

      הסיבה לכך טמונה ברמות הגבוהות של האשלגן בבננה - מינרל חשוב שמסייע בשמירה על נוזלי הגוף בצורה שמונעת עייפות. ואם זה טוב לרוכבי אופניים - זה בטח טוב לשימור האנרגיות בבילויים הליליים שלכם.

      5. חומוס

      הבן של הסורי (נמרוד סונדרס)
      מסוגלים לוותר על הפיתה? חומוס (צילום: נמרוד סונדרס)

      זה אמנם לא ממש נשנוש, אבל לפעמים פשוט רעבים לפני יציאה, וגם לזה יש פתרונות מרימים. כל ישראלי יודע שאחרי שמנגבים חומוס בפיתה - הדבר שהכי רוצים בעולם הוא לישון, אבל האשמה בסיפור הזה מוטלת דווקא על הפיתה ולא על החומוס עצמו. למעשה, מחקר שנערך על המאכל הכל כך הישראלי הזה מצא כי הוא מצוין להעלאת רמת האנרגיה בגוף. זאת מכיוון שהוא מכיל כמויות גבוהות של פחמימות מורכבות וסיבים תזונתיים, שמתפרקים באיטיות ומאפשרים שחרור רציף ויציב של אנרגיה. הממרח האהוב מכיל גם שומנים בריאים שעוזרים להאט אפילו יותר את ספיגת הפחמימות ובכך להימנע מ"קפיצות" פתאומיות ברמת הסוכר.

      כל הטוב הזה יתאפשר אם רק תהיו מוכנים לוותר על הלחם או הפיתה ולנגב את החומוס בעזרת ירקות כמו פלפל אדום. הפלפל בעצמו מכיל כמויות גבוהות של סיבים, פחמימות מורכבות ונוגדי חמצון שמעצימים עוד יותר את ההשפעה החיובית של המנה הזאת.