וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה גורם ללשון שלנו להיות לבנה לפעמים? הנה כמה אפשרויות

זה יכול להגיע כציפוי של שכבה דביקה או כנגעים קטנים ועגולים, תהליך מדורג וממושך או התרחשות בן לילה - לשון שמלבינה היא לא תופעה נדירה או מדאיגה, ובכל זאת יש כמה סימנים שכדאי לשים לב אליהם

Barcoft tv

בווידאו: אב ובת עם הלשון הכי רחבה בעולם

הלשון שלנו, כמה שהיא קטנה כך היא חיונית. היא איבר הטעם העיקרי בגוף ובעלת תפקיד מרכזי בדיבור, בהנעת מזון בפה, בבלימה במקרה של חבטה או טראומה ועוד. ברפואה הסינית העתיקה היא משמשת כמראה וככלי אבחון, ונחשבת לכלי יעיל גם ברפואה המערבית. אין לשון אחת שזהה לאחרת, לכן הצורה, הצבע, החיפוי, היובש והמרקם שלה שונים אצל כל אחד מאתנו ובכל זאת, יש כמה תופעות אוניברסליות שמוכרות לכולנו - אחת מהן היא לשון לבנה.

בנימין ברדפורד, עוזר פרופסור לרפואת אף אוזן גרון באוניברסיטת לומה לינדה בקליפורניה, הסביר ל-todayShow שהגורם השכיח ביותר להופעת שכבה לבנה ודביקה על פני הלשון הוא הצטברויות של פסולת, חיידקים ותאים מתים, שנתקעות לאורכה של הלשון בין בלוטות הטעם (בנוסף למשטח הלשון יש בלוטות טעם גם בוושט, ברירית הלחי ובמכסה הגרון, וגם אזורים אלה, בהתאם לכמות ההצטברות, עשויים להפוך ללבנים).

נטלי ריזו, דיאטנית מניו יורק, הוסיפה הסבר תזונתי לתופעה: "הכתמים הלבנים נגרמים לרוב מהתייבשות ומתזונה עשירה בסוכר, אך בדרך כלל לא שמים לב אליהם כי לא מתלווה אליהם תחושת אי נוחות. כאשר אנחנו לא שותים מספיק מים אנחנו לא מייצרים מספיק רוק. כיוון שהרוק שומר על ניקיון הפה באמצעות דחיקת גושי המזון אל דרכי העיכול, כשאין מספיק ממנו השאריות שנשארות על פני הלשון גורמות ללשון להיראות לבנה. תזונה לא מאוזנת עלולה להחמיר את המצב, ומזונות עשירים בסוכרים מעודנים - סוכריות, משקאות מוגזים ומשקאות קפה ממותקים, משנים את מידת החומציות בפה". ריזו ממליצה לשתות הרבה מים (לנשים כ-8 כוסות מים ביום, ולגברים כ-12), ולמצוא אלטרנטיבות למזונות עתירי סוכר שעדיין יספקו את החשק שלנו למתוק, כמו פירות יבשים במקום סוכריות או מים במקום משקה מוגז.

עוד בוואלה!

הפירות האלה ממש טובים לשיניים ולבריאות הפה שלכם

לכתבה המלאה

על פי ברדפורד, גם עישון, לעיסת טבק ועודף אלכוהול גורמים לטראומה ארוכת טווח לרקמות הפה: "אם אתם מבחינים בכתמים לבנים חשודים על פני הלשון שאינם חולפים עם השינויים באורח החיים, לכו לבדיקת שיניים ואולי אפילו תזדקקו לביופסיה, כי הכתמים האלה עלולים להוות סימן לסרטן הפה".

שתי דמויות בסדרה הבחורה החדשה (של ג'ס וניק) מוציאות לשון זו לזו. Giphy
רוב הזמן לשון לבנה אינה מזיקה וזה יכול לקרות בלי סיבה. גיף בני זוג מוציאים לשון זה לזו/Giphy

"רוב הזמן לשון לבנה אינה מזיקה, זה יכול לקרות גם ללא סיבה בכלל ולרוב אין מה לדאוג", אמר ד"ר אבהיגיאן באנקה מבית החולים Franciscan Health Indianapolis. "אבל אם הלשון, או אפילו רק כתם בודד עליה, לא ישתפרו עם הזמן, זה יכול להיות סימן למערכת חיסונית נפגעת. זה נכון במיוחד אם השינוי בצבע פני השטח מלווה בכאב".

לכולם יש חיידקים לא בריאים אך תקינים במערכות שלהם, הוסיף בנקה. ומערכת החיסון של אדם בריא יכולה להילחם בזה. עם זאת, כאשר מערכת החיסון אינה פועלת כראוי, יתכן שהאדם לא יוכל להילחם בחיידקים שבאופן רגיל יהיו בלתי מזיקים. "סרטן, סוכרת ו-HIV הם שלושת השחקנים הגדולים האחראים לדיכוי חיסוני", אמר. "למחלות האלה מתלווה אוסף של נגעים לבנים ומציקים הנקראים 'פטרת הפה'. מתחת לנגעים האלה יש בסיס מודלק אדום, שהוא מקור הכאב".

כיצד אפשר לטפל בזה?

על פי בנקה, גם משאפים, לעיסת מסטיק מוגזמת והתאמה לא טובה של שיניים תותבות עלולים לגרום לתופעת הלשון הלבנה: "זה קורה לפעמים כשאנשים שיש להם אסתמה או מחלת ריאה חסימתית כרונית (COPD) בולעים את הסטרואיד במקום לשאוף אותו, אבל זה זמני. לעיסת מסטיק באופן קבוע מגרה את שטח הפנים של הלשון וגורמת לה להיראות לבנה, וכך גם שימוש קיצוני בסוכריות מציצה לגרון. שיניים תותבות שאינן מתאימות לפה עלולות לגרום לשינוי בצבע, ולפעמים זו רק שאלה של היגיינת פה זמנית (למשל פעוט שאכל הרבה גלידה והלך לישון בלי לצחצח שיניים)".

מה יעזור ללשון לחזור לצבע הרגיל שלה? שיפור היגיינת הפה. המכון האמריקאי הלאומי להזדקנות ממליץ על כמה דרכים לעשות זאת:

• בנוסף לשיניים, לצחצח גם את החניכיים, הלחיים והלשון עם משחת שיניים המכילה פלואוריד.

• לגרד בעדינות את כל שטח הלשון בעזרת זיפים של מברשת שיניים או מגרד לשון ייעודי.

• לבצע תנועות הברשה מעגליות קטנות קדימה ואחורה, למעלה ולמטה.

• להעביר חוט דנטלי לאחר הצחצוח - לא רק בין השיניים, גם סביבן. זה עוזר בהסרת חיידקים ומזון שמברשת שיניים עלולה לפספס.

• לסיום, יש לשטוף את הפה במים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully