וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדק בית: בדיקות רפואיות שאתם יכולים לעשות בעצמכם

9.4.2018 / 7:08

רוצים להשאר עם האצבע על הדופק בלי לרוץ לרופא על כל שטות? הנה כמה בדיקות שלא צריך לסיים בשבילן בית ספר לרפואה וכל אחד יכול לעשות אותן לבד בבית

אישה מודדת לעצמה דופק בצוואר. ShutterStock
להשאר עם אצבע על הדופק. אישה מודדת לעצמה דופק/ShutterStock

רופא המשפחה הוא הכתובת שלכם כשאתם חולים או לא חשים בטוב, אבל כשאתם מגיעים אליו זה בדרך כלל בגלל שאתם כבר יודעים, או לפחות חושדים, שמשהו אינו כשורה עם הבריאות שלכם. לעומת זאת, אם תשקיעו בשגרה שלכם כמה דקות בודדות, אפילו 2 דקות, כדי לבדוק את עצמכם מפעם לפעם, תוכלו להשאר עם אצבע על הדופק ואפילו לזהות בעיות בריאותיות ממש עם תחילתן.

הנה כמה בדיקות פשוטות שלא צריך לסיים (או להתחיל) בית ספר לרפואה בשביל לבצע אותן לבד בבית:

עוד בנושא:
בדיקת הריון ביתית עם משחת שיניים? אל תפלו בפח
אני רק שאלה: למה אסור לאכול לפני בדיקות דם?
בדיקות הדם שטבעונים צריכים להכיר

עיניים

אישה מגרדת בעין. ShutterStock
הצבע אומר הרבה. אישה בודקת את עינה/ShutterStock

הן לא רק חלונות לנשמה. משכו את העפעף התחתון שלכם מטה בעדינות - צבע הרקמה הפנימית אמור להיות ורוד. אם אתם מוצאים שם גוון חיוור, ייתכן שאתם סובלים מאנמיה.

אנמיה נגרמת לרוב בשל מחסור בברזל וגורמת לעייפות חריגה, כאבי ראש ותסמינים נוספים. כעת המשיכו לבדיקת הלחמית - זה החלק הלבן של העין. אם צבעה צהבהב זה עלול להעיד על צהבת ועל בעיות בתפקוד הכבד, שעלולות להיגרם כתוצאה ממגוון מחלות. שריטות או כתמים על הקרנית - החלק השקוף בקדמת גלגל העין, עלולים להיות סימן מקדים להרפס או שלבקת חוגרת. אם יש לכם עיגולים אפרפרים מסביב לעיניים, ובמיוחד אם אתם בשנות ה-20 לחייכם והחיים עוד לא נתנו לכם סיבה מספיק טובה להיות שחוקים ומותשים, זה עלול להעיד על כולסטרול גבוה וכדאי לשלול זאת באמצעות בדיקת דם פשוטה, שאליה רופא המשפחה יכול להפנות אתכם.

עוד באותו נושא

לפני שרצים לרופא: 5 בדיקות למחלות שתוכלו לבצע בעצמכם

לכתבה המלאה

פה

חריקת שיניים. ShutterStock
חניכיים מדממות? אולי זו דלקת חניכיים ואולי אתן בהריון/ShutterStock

יש סיבה שכשאתם מגיעים לרופא הוא מבקש מכם לפתוח פה גדול ולהוציא לשון. כתמים לבנים על החלק הפנימי של הלשון או על פנים הלחי עשויים להיות אינדיקציה לנוכחותה המעיקה של פטרייה. אם יש לכם פצעים או כיבים שלא חולפים בתוך שבועיים-שלושה זה עשוי להיות סימן מקדים לסרטן בחלל הפה, שהופך להיות נפוץ יותר ויותר בקרב צעירים מתחת לגיל 45, ובמיוחד בקרב קבוצות הסיכון של מעשנים או מי שנוהגים לצרוך אלכוהול בהפרזה. דימומים חוזרים מהחניכיים עלולים להעיד על סוכרת, אנמיה או מחסור בוויטמין C. חניכיים מודלקות ומדממות הן גם תסמין של דלקת חניכיים, שמגדילה את הסיכון לחלות במחלות לב ומחלישה את השיניים (אבל זה גם תסמין נפוץ בקרב נשים בהריון).

כפות הרגליים

טיפול פטרת ציפורניים. ShutterStock
תציצו בכפות הרגליים שלכם ותגלו דברים על זרימת הדם/ShutterStock

כפות רגליים קרות ומכוסות עור יבש הן סימן לבעיות בזרימת הדם בגוף, בעוד שכפות רגליים הסובלים מחום והזעה מצביעות על חוסר איזון בבלוטות, שיכול בתורו לתרום לפגיעה במערכת החיסונית ולעלייה במשקל. שימו לב גם לסימנים כמו פטריות בציפורניים או גרד פטרייתי בכף הרגל ובין הבהונות, חוץ מלהוות מטרד מעיק ומפגע אסתטי (ומצחין), זה גם עלול להחליש את המערכת החיסונית שלכם. חולי סוכרת חייבים לבחון את כפות הרגליים שלהם בתדירות גבוהה ולחפש בהן חתכים, פצעים וכיבים, משום שהם מועדים יותר מאחרים לסבול מבעיות בזרימת הדם לכפות הרגליים ולבהונות, שעלולות להוביל לכיבים וזיהומים שבמקרים חמורים יכולים גם להוביל לכריתה.

ציפורניים

ציפורניים. ShutterStock
נשברות, מתפצלות, מתקלפות או גבשושיות? מה הציפורניים אומרות על הבריאות שלכם/ShutterStock

ציפורניים בעלות נטייה להישבר, להתקלף ולהתפצל או בעלות מרקם גבשושי יכולות להצביע על חוסרים תזונתיים או על כך שהגוף שלכם מתקשה לספוג רכיבים תזונתיים חיוניים.

ציפורניים מפוצלות מעידות על מחסור בחומצות שומן חיוניות וכתמים לבנים על משטח הציפורן עשויים להצביע על מחסור באבץ. אם הגוון הכללי של הציפורן שלכם הוא מעט כחלחל זה עלול להעיד על בעיות בזרימת הדם כמו במקרה של תסמונת רנו, למשל. ציפורניים חצי לבנות וחצי ורודות הן סימן לבעיה בכליות, ציפורניים צהבהבות עם אודם בקצוות הן סימן לסוכרת, ואם הציפורן שלכם התעבתה וקיבלה גוון צהבהב ייתכן שאתם סובלים ממחלת ריאות.

עור

פצעונים על הפנים. ShutterStock
אם עברתם את גיל 25 והאקנה עדיין פה, אולי אתם לא מאוזנים הורמונלית/ShutterStock

העור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף האדם ואך טבעי שגם אצלו תוכלו למצוא כמה דגלים אדומים בהקשר לבריאות הכללית שלכם. אם כבר צלחתם את גיל ההתבגרות ואתם מעל גיל 25 אבל עדיין סובלים מהתפרצויות של פצעונים על הפנים, ייתכן שאתם סובלים מחוסר איזון הורמונלי. מצב זה עלול להוביל לתסמינים וסיבוכים נוספים, כמו דלקתיות באגן או ציסטות בשחלות. אם האף שלכם אדום מאוד ואתם נראים כאילו יש לכם בעיית שתייה למרות שלא שתיתם, יכול להיות שאתם סובלים מרוזציאה - מעין אקנה כרוני שפוגע בעור הפנים גם הרבה אחרי גיל ההתבגרות. אם אתם בעלי עור בהיר, נוהגים להשתזף בתדירות גבוהה או שיש לכם היסטוריה משפחתית של סרטן עור - בדקו את הפנים שלכם לעתים קרובות וחפשו שומות או כתמים חדשים או שינויים בצורה או בצבע של שומות קיימות. בכל מקרה של שינוי, פנו לרופא עור להמשך בדיקה וטיפול.

ריח פה

אילוסטרציה. ShutterStock
לקקו את פרק כף היד ורחרחו/ShutterStock

אם אתם סובלים מריח רע מהפה זה עלול להעיד על בעיה בריאותית נרחבת יותר. זו יכולה להיות מחלת חניכיים, שיכולה להוביל לאובדן שיניים או למחלות לב. הדרך הפשוטה והיעילה ביותר לבצע בדיקה לריח הפה של עצמכם היא ללקק את פרק כף היד בעזרת החלק האחורי של הלשון שלכם ולעבור עליו עם הלשון סביב. הניחו לרוק להתייבש על פרק היד במשך כעשר שניות ואז רחרחו. עזבו לרגע את הצחנה - אם אתם חשים בניחוח פירותי זה עשוי להצביע על סוכרת, בעוד שהרוק של החולים במחלת כליות לעתים מריח כמו שתן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully