וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה גרם ללשון של האישה הזאת להפוך שחורה ושעירה?

6.9.2018 / 16:04

אישה בת 55 הגיעה לבית החולים לאחר ששיערות שחורות צמחו על לשונה. כמה זה דוחה? מאוד. האם זה יכול לקרות גם לכם? כן. האם זה הפיך? כן. למה זה קורה? תצטרכו לקרוא את הכתבה

לשון שחורה ושעירה - תופעת לוואי נדירה של אנטיביוטיקה. New England Journal of Medicine, אתר רשמי
תודו שעל תופעת הלוואי הזאת לא שמעתם מהרוקחת. לשון שחורה ושעירה/אתר רשמי, New England Journal of Medicine

לכולנו יצא לקחת אנטיביוטיקה מספר פעמים בחיינו. ובגלל שהרופאים והרוקחים תמיד מקפידים להזכיר לנו, אנחנו יודעים שזה יכול להחליש אותנו, שצריך לקחת אותה על בטן מלאה ושיש כל מיני תופעות לוואי שכדאי לשים לב אליהן: כמו כאבי בטן, בחילות, פריחה וכדומה. אבל הנה תופעת לוואי נוספת של אנטיביוטיקה, שפחות נוטים להזכיר - הופעת שיערות שחורות על הלשון.

אישה בת 55 הגיעה לבית החולים האוניברסיטאי בסנט לואיס, ארה"ב, כשהיא מתלוננת על לשון שעירה ושחורה. כשד"ר יאסר חאמד, רופא בבית החולים, שמע על המקרה הרפואי המוזר שהגיע לבית החולים הוא זינק מיד מכיסאו ומיהר לבדוק את המטופלת בעצמו. הוא זכר מלימודי הרפואה שלו שלסוגים מסויימים של אנטיביוטיקה עלולה להיות תופעת לוואי מוזרה ונדירה שנקראת BHT (Black Hairy Tongue). היא כל כך נדירה, שרוב הרופאים לא ראו אותה במו עיניהם מעולם. לכן, ד"ר חאמד זינק על ההזדמנות לאבחן ולטפל במקרה הנדיר.

עוד בנושא:
האם האנטיביוטיקה החדשה נמצאת באף שלכם?
האם אפשר לשתות אלכוהול כשלוקחים אנטיביוטיקה?
דבש לא פחות יעיל מאנטיביוטיקה בטיפול בשיעול וצינון

עירוי נוזלים. ShutterStock
שבוע של אנטיביוטיקה לווריד גרם לתופעת הלוואי הביזארית. עירוי/ShutterStock

המטופלת הגיעה לבית החולים לראשונה לאחר שעברה תאונת דרכים שבה נפגעו שתי רגליה. כאשר הפצעים ברגליה הזדהמו, הרופאים נתנו לה טיפול אנטיביוטי לווריד במשך שבוע, עם אנטיביוטיקה בעלת טווח רחב בשם מינוציקלין. שבוע אחד על האנטיביוטיקה הזאת הספיק כדי לחולל את תופעת הלוואי ההזויה הזאת. לשונה של המטופלת השחירה מאוד והיא דיווחה גם על טעם רע בפיה ועל בחילות.

למרות שמה של התופעה, מה שצומח על הלשון אינו בדיוק שיערות. המונח מתייחס לבליטות הקטנות של פקעיות הטעם שמצויות על פני הלשון, שבמסגרת תופעת הלוואי לאנטיביוטיקה מתנפחות ומתארכות מגודלן הרגיל שהוא כמילימטר בודד עד ל-18 מילימטר לפעמים. כשהן גדלות, הן לוכדות ביניהן חלקיקי מזון קטנים שמעודדים התרבות של חיידקים ומיקרובים אחרים על הלשון. זה גם מה שגורם לפני השטח של הלשון לשנות צבע לחום-שחור.

עוד באותו נושא

חוקרים גילו אנטיביוטיקה חדשה ולא תאמינו איפה

לכתבה המלאה

"זה נראה מפחיד, אבל זה לגמרי הפיך"

מדענים לא לגמרי בטוחים מה בדיוק הסיבה להופעתה של תופעת הלוואי הביזארית הזאת, אבל החדשות הטובות הן שהיא לא צריכה להדאיג אתכם יותר מדי, שכן היא לא רק מאוד נדירה, אלא גם לא מזיקה במיוחד. יש לה סבירות גבוהה יותר להופיע בקבוצות סיכון מסויימות, כמו: מעשנים, חולים במצבים רפואיים מסויימים, לסובלים מהיגיינת פה לקויה ולמשתמשים בשטיפות פה אגרסיביות.

לשון. ShutterStock
אין לתופעה השלכות ארוכות טווח וקל יחסית לטפל בה. לשון בריאה/ShutterStock

"למרות שזה נראה מאוד מפחיד, החלק החיובי הוא שזה לגמרי הפיך", אמר ד"ר חאמד בראיון ל-CNN לאחר שהמקרה של האישה שבה טיפל התפרסם בכתב העת הרפואי הנחשב New England Journal of Medicine. לתופעה אין השלכות ארוכות טווח וישנן מספר דרכי טיפול להתמודד איתה, כמו שתייה מרובה, גמילה מעישון, ניקוי פני השטח של הלשון בעזרת מברשת שיניים רכה או מריחה של רטינואידים או חומצה סליצילית על הלשון. במקרים קיצוניים בלבד היה צורך בהתערבות כירורגית כדי לפתור את הבעיה.

במקרה הספציפי הזה של האישה, הסתפקו הרופאים בהחלפה של האנטיביוטיקה לסוג אחר. בחלוף 4 שבועות הלשון של המטופלת חזרה למצבה ולצבעה המקורי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully