וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידה במשקל יכולה להפחית את הסיכון לחלות בסרטן השד

לא מעט מחקרים מצאו קשר בין השמנה ובין סרטן השד, אבל מחקר חדש בדק את ההשפעה הקונקרטית שלו. המחקר מצא שירידה במשקל אפילו של קילוגמרים בודדים, מפחיתה את הסיכון לחלות במחלה, גם אם ההרזיה מתרחשת בשלב מאוחר של החיים

פטמות שרות במסגרת קמפיין ויראלי להעלאת המודעות לסרטן השד/Facebook

בווידאו: קמפיין להעלאת המודעות לסרטן השד

משקל גוף עודף הוא גורם סיכון ידוע ומשמעותי לסרטן השד. לא מעט מחקרים כבר הראו שיותר מדי שומן בגוף יכול להעלות את רמות הורמוני המין כמו אסטרוגן, במיוחד בקרב נשים לאחר גיל המעבר. אך למרות הידיעה שיש קשר בין משקל נוסף לסרטן השד, קשה היה ללמוד כיצד ירידה במשקל יכולה להשפיע על הסיכוי של אישה בודדת לפתח את המחלה.

כעת, מאמר חדש שפורסם בכתב העת של המכון הלאומי לסרטן בארה"ב מספק עדויות מעודדות לנשים בנות 50 ומעלה, כיוון שהוא מראה כי כמעט כל ירידה מתמשכת במשקל מביאה להפחתה בסיכון לחלות בסרטן השד.

"אנחנו אסירי תודה על כך שאפשר לומר שלא מאוחר להפחית את הסיכון חלות בסרטן השד אם העלית בעבר משקל, אפילו אחרי גיל 50", אומר מחבר המחקר לורן טרס, מנהלת המחקר האפידמיולוגי בחברה לחקר סרטן בארה"ב.

עוד בוואלה!

הדיאטה הזו מורידה את הסיכון לסרטן השד

לכתבה המלאה

המחקר הסתמך על נתונים שנאספו באמצעות פרויקט שמאגד מחקרים בנושא דיאטה וסרטן, שהוא למעשה מערכת מחקרים בינלאומית המבקשת להבהיר את הקשר בין דיאטה לסרטן בקרב נשים ללא היסטוריה של המחלה. עבור המחקר החדש, החוקרים השתמשו בנתונים של כ-180 אלף נשים המתגוררות בארה"ב, אוסטרליה ואסיה, כולן בנות 50 ומעלה וללא סרטן בתחילת המחקרים. כל אישה גם סיפקה לחוקרים נתונים על משקלה ומדד מסת הגוף שלה (BMI), כמו גם על מאפייני אורח החיים שלה ונתונים דמוגרפיים.
.

גיף דיאטה משקל. Giphy
משפיע על הופעות מחלות שונות, ביניהן סרטן. משקל/Giphy

החוקרים עקבו אחר שינויי המשקל של המשתתפות במשך 10 שנים לאחר שהצטרפו למחקר, ובחנו את נתוני הסקר שנאספו כל כמה שנים כדי לבדוק אם משקלן עלה, ירד או נותר יציב (מרבית המחקרים השתמשו בנתוני גובה ומשקל בדיווח עצמי). לאחר אותו עשור הם עקבו אחר הנשים במשך שמונה שנים נוספות לערך כדי לראות כמה מהן פיתחו סרטן שד ומצאו כי כמעט 7,000 נשים חלו במחלה.

לאחר שהכניסו למשוואה גורמים אחרים שיכולים להשפיע על סיכון לסרטן השד, כמו הרגלי פעילות
גופנית ושימוש בתחליפי הורמונים, החוקרים מצאו שככל שאישה איבדה יותר משקל, כך הסיכון שלה לסרטן השד הפך להיות נמוך יותר. בקרב נשים שלא השתמשו בטיפול הורמונלי (שמשמש לעיתים להחלפת הורמונים שאבדו במהלך גיל המעבר, ונקשר לסיכון לסרטן השד), נראה היה כי ירידה של כ-2 קילוגרם - ושמירה על המשקל הזה - הספיק בכדי להוריד את הסיכון בכ-18 אחוזים לעומת אישה במשקל התחלתי דומה שלא ירדה במשקל. ירידה מתמשכת במשקל של כ-9 קילוגרם ומעלה הובילה לסיכון נמוך יותר של כ-32 אחוזים לחלות במחלה.

אישה מתעמלת. ShutterStock
שווה להשקיע. אישה מתעמלת/ShutterStock

בהתחשב בקשר בין עודף משקל הגוף לסיכון לסרטן, נראה כי ההשפעות של ירידה במשקל היו חזקות בהרבה בקרב נשים שהחלו את המחקר עם משקל עודף. זה ממצא חשוב, ציינה טרס, מכיוון שכ-70 אחוזים מהמבוגרים האמריקאים נחשבים כסובלים ממשקל עודף או נמצאים בהשמנת יתר. "נשים במשקל בריא לא צריכות לרדת במשקל", הבהירה טרס.

המחקר של טרס לא הצליח להוכיח את הסיבה והתוצאה, אלא רק מצא את הקשר בין ירידה במשקל לסרטן השד. מסיבה זו, היא אומרת, לא ניתן לומר לחלוטין מדוע ירידה במשקל עלולה להפחית את הסיכון לסרטן, אם כי סביר להניח שהיא מבטלת חלק מהפעילות ההורמונאלית שגורמת לעלייה במשקל.

סרטן השד אומנם כמעט תמיד נגרם על ידי מספר גורמים, אך המחקר מדגיש שיש מה לעשות כדי למזער את הסיכון של נשים לחלות במחלה, שלא לדבר על סיכוייהן לפתח מחלות כרוניות אחרות כמו סוכרת, מחלות לב וסוגים אחרים של סרטן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully