פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      הדיאטה הזו מורידה את הסיכון לסרטן השד

      חוקרים מספרד מצאו כי תזונה עשירה במרכיבים טבעיים המצויים בצמחים עשויה להוריד את הסיכון לחלות בסרטן השד בכשני שלישים. תזונה המבוססת על ירקות, פירות וסיבים תזונתיים מומלצת לגברים ונשים בכל הגילאים ועשויה לתרום לשמירה על משקל תקין

      ארוחת בוקר (ShutterStock)
      ארוחת בוקר מומלצת. קפה, פירות וירקות (צילום: shutterstock)

      תזונה עשירה בקפה, ירקות ופירות יכולה להגן על נשים מפני סרטן השד, כך על פי מחקר חדש שהוצג בקונגרס האירופאי להשמנת יתר השבוע בעיר גלאזגו שבסקוטלנד. המחקר מצא כי תזונה עשירה בחומצות פנוליות מספקת השפעה מגנה על הסיכון לסרטן השד לאחר גיל המעבר.

      פיטוכימיקלים, כמו חומצות פנוליות, הם למעשה תרכובות צמחיות המצויות בקפה, פירות, ירקות ודגנים מלאים. מקורות עשירים לפיטוכימיקלים אלה הם תפוחים, פירות יער, פירות הדר, זיפים, בצל, קפה, יין, קקאו, חיטה מלאה, אורז, תירס ועוד.

      עוד בנושא:
      כשהסרטן מכה פעמיים: למה זה קורה ומהם סיכויי ההישרדות?
      הריון ולידה מעלים את הסיכון לחלות בסרטן השד ב-80 אחוזים
      מחקר מטריד: גבינות עלולות להעלות את הסיכון לסרטן השד

      המחקר, שנערך על ידי שתי אוניברסיטאות מספרד - אוניברסיטת נווארה בפמפלונה ואוניברסיטת חאאן, ניתח את הקשר בין מספר חומצות פנוליות וסרטן השד ב-11,028 נשים. במהלך מעקב ממוצע של כמעט 12 שנים, החוקרים מצאו 101 מקרים של סרטן השד בקרב קבוצת הנשים. כל הנשים השלימו שאלון תזונה בתחילת המחקר, ונתבקשו לתאר כמה פעמים אכלו 136 פריטי מזון שונים. צריכתן של חומצות פנוליות חושבה על ידי התאמת נתוני צריכת המזון מן השאלון עם מסד נתונים על תוכן החומצה הפנולית של כל מזון. החוקרים חילקו את הנשים לשלוש קבוצות על פי צריכת החומצות הפנוליות שלהן.

      מזון עשיר בסיבים תזונתיים (ShutterStock)
      תאכלו הרבה ירקות ופירות, אבל אל תגזימו עם הקפה (צילום: shutterstock)

      התוצאות הראו כי משתתפות עם הצריכה הגבוהה ביותר של חומצות הידרוקססינמיות (סוג טבעי של חומצה פנולית) היו בסיכון מופחת של 62 אחוזים לסרטן השד בהשוואה לאלו עם הצריכה הנמוכה ביותר. חומצות כלורוגניות, סוג של חומצה הידרוקססינמית שנמצאה בקפה, פירות וירקות התגלו כבעלות ההשפעה החזקה ביותר. נשים שצרכו את מרבית סוגי החומרים המזינים הללו היו בסיכון נמוך ב-65 אחוזים לחלות בסרטן השד בהשוואה לאלו שצרכו פחות.

      בהתייחס לממצאים, החוקרים אמרו כי "צריכה גבוהה יותר של חומצות הידרוקססינמיות, בעיקר מחומצות כלורוגניות - נוכחות בקפה, פירות וירקות - הייתה קשורה לירידה בסיכון לסרטן השד לאחר גיל המעבר". לטענתם תזונה כזו עשויה להפחית את הדלקתיות ברקמות השומן, את העקה החמצונית שיכולה להזיק לרקמות, או את התנגדות לאינסולין, אך מומחים מאמינים כי יש צורך במחקרים נוספים כדי לחקור את הקשר.

      שמירה על משקל בריא

      "ידוע לנו כבר זמן רב כי אכילת פירות וירקות כחלק מתזונה מאוזנת יכולה לסייע בהורדת הסיכון לסרטן השד על ידי כך שתסייע לנשים לשמור על משקל בריא", הסבירה ד"ר קוטרינה טמסיניטה, מנהלת מחקר בתחום סרטן השד וסרטן השד. האגודה האמריקאית לסרטן (ACS) המליצה כבר בעבר להעלות את הצריכה של מגוון ירקות ופירות ל-9 מנות ביום, בעוד שבעבר ההמלצה הסתפקה במינימום של 5 מנות, זאת מפני שרכיבים טבעיים אלו יכולים לעכב תהליכים סרטניים ולשמור על תפקוד תקין של מערכת החיסון.

      החוקרים הבהירו כי למרות שמחקר זה מסייע בהבנת הפוטנציאל של מרכיב זה, יש צורך במחקר נוסף כדי להבין את ההשפעה שיש לחומצות פנוליות שנמצאו במזונות כגון פירות, ירקות וקפה על הסיכון לסרטן השד. ועד שהמחקר הבא יערך, ד"ר טמסיניטה מבהירה כי "אנחנו לא ממליצים לשתות הרבה קפה כדי לנסות להפחית את הסיכון לסרטן השד, אבל כן מעודדים את כל הנשים לאכול הרבה פירות וירקות כחלק מתזונה בריאה ומאוזנת". לדבריה, על ידי נקיטת צעדים לשמירה על משקל בריא, שתייה פחותה של אלכוהול ושמירה על שגרת פעילות גופנית, כל הנשים יכולות לעזור ולשמור על הסיכון שלהן לסרטן השד נמוך ככל האפשר.