וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תעזרו לילדים לעבור את החורף עם פחות מחלות

ד"ר חייצ'יק, מאמר אורח

21.11.2019 / 8:04

מזג האוויר מתקרר, הילדים חזרו לשגרה וליציבות של "אחרי החגים" במסגרות, ועכשיו מגיע תורם של החיידקים והווירוסים לעשות בלגן בגן. כך תוכלו להפחית את הסיכוי להידבק, וגם לזהות מתי מתפתח משהו אצל הילדים שמצריך ביקור אצל הרופא

צילום: אבי כהן, עריכה: אביב אירגז

בסרטון: חברי מערכת וואלה מקדימים תרופה למכה ומתחסנים נגד שפעת

מכירים את ההורים האלה ששולחים ילד לגן בבוקר בידיעה שאי שם בצהריים תתקשר הגננת להודיע שהוא לא מרגיש טוב? זה לא אתם, ברור. אבל אתם מכירים, וכבר יודעים שזה יעלה לכולם ביוקר כי למחרת חצי גן יהיה חולה.

ילדים, בעיקר אלה שזוהי שנתם הראשונה בגן, נמצאים בקבוצת סיכון גבוהה לחלות, גם אם אין להם אחים ואחיות גדולים שמביאים מחלות וחיידקים הביתה. בעזרת אחריות קהילתית, שמבוססת על נקיטת זהירות ופעולות פשוטות בשיתוף פעולה של הסביבה, תוכלו לעבור את החורף הקרוב עם כמה שפחות הידבקויות במחלות כמו בנזלת, שיעול, כאבי גרון ודלקות אזנים.

כללי אחריות קהילתית בחורף

מניעה היא חלק חשוב וקריטי בנושא מחלות, בעיקר בחורף. אם הילד מרגיש לא טוב, מנוזל או משתעל - אל תשלחו אותו לגן. קודם כל בשבילו, כי הוא מרגיש רע וזקוק למנוחה, אך הסיבה העיקרית היא האחריות הקהילתית. אם כל אחד מההורים ישאיר את הילד שלו בבית עוד יום, תהיה פחות הדבקה של ילדים אחרים וכתוצאה מכך פחות תחלואה בגן! אם כולם יקפידו זה ישתלם לכלל ההורים כי גם הילדים שלהם ידבקו פחות בהמשך, יהיו חולים פחות והם יפסידו כמה פחות ימי עבודה.

הנה כמה כללים פשוטים שהקפדה עליהם תסייע משמעותית להפחתת הסיכוי להידבקות:

• חולים וסביבתם חייבים להקפיד על שטיפת ידיים יסודית, עם סבון.
• למדו את הילדים להתעטש אל תוך המרפק ולא אל כף היד.
• אם הילד כבר חולה הוא יכול להדביק את הסביבה שלו, לכן אל תצאו למקומות סגורים כמו קניונים וג'ימבורי, אל תזמינו אורחים וחברים של הילדים הנוספים אליכם הביתה ואפילו כדאי להקפיד להרחיק כמה שיותר את האחים ובני משפחה שמערכת החיסונית שלהם חלשה.
• אין לשתות באותה כוס של הילד החולה, לא להשתמש באותם כלי אוכל וכדאי להפריד בשינה, כך שהילד החולה ואחיו הבריאים לא יישנו באותו חדר.

עוד בוואלה!

7 דרכים להישאר בריאים גם בשיא החורף

לכתבה המלאה

האחריות הקהילתית היא גם בנושא נטילת אנטיביוטיקה שלא לצורך. יש הורים שמגיעים לרופא כאשר הילד חולה ומבקשים אנטיביוטיקה ליתר ביטחון, אפילו אם הרופא לא חושב שיש צורך בכך. חשוב להבין, הרבה מהמחלות הן ויראליות ולכן לא כל ביקור אצל הרופא מסתיים בהוראה לנטילת אנטיביוטיקה. בגופנו קיימים סוגים שונים של חיידקים באופן קבוע. אנטיביוטיקה שנלקחת "ליתר ביטחון" מפתחת זנים של חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה, שבסופו של דבר מזיקים למי שנוטל אותה ללא צורך ולנו כקהילה. בקשו מהרופא הוראות להרגעה, להורדת החום ופירוט על המקרים בהם יש צורך לשוב אליו לבדיקה חוזרת.

ילדים משחקים. ShutterStock
זהירות, יכול להיות שמישהו התעטש הרגע שפע חיידקים על הצעצוע הזה. ילדים משחקים בגן/ShutterStock

כך תזהו את מחלות החורף הנפוצות

ולמרות כל ניסיונות המניעה, לפחות פעם בעונה הילדים בכל זאת חולים. הטיפול הקלאסי למחלות החורף יהיה לרוב בסימפטומים של החום - בתרופות מורידות חום וטיפות אף, עד שמערכת החיסון של הילדים מתגברת על המחלה. במקרים מסוימים יש סיבוכים, כך תזהו אותם:

דלקת אוזן תיכונה, בהמשך למחלת נזלת: כאשר הילד יודע להביע את עצמו הוא יצביע על האוזן או יגיד שהיא כואבת לו. אצל תינוקות שלא יודעים להתבטא הביטוי הקליני יהיה חום, לפעמים עם שיעול או קוצר נשימה, ובבדיקת רופא תימצא דלקת באוזן. הורים שכבר מכירים את דפוס ההתנהגות של ילדיהם מזהים שאי השקט שלהם נובע מדלקת באוזן.

דלקת שקדים או גרון: שכיחה יותר אצל ילדים מעל גיל שנתיים. דלקת גרון יכולה להיות ויראלית או חיידקית, הורים רבים יודעים כבר לזהות שקדים מוגדלים ומוגלה. האם תמיד בהכרח מדובר בחיידק? התשובה היא לא. בקרב הרופאים יש שתי גישות - אלה שיזהו את הדלקת רק על פי אבחנה קלינית וגופנית וינחו את ההורים להתחיל אנטיביוטיקה, ואלה שיתעקשו על בדיקת משטח גרון שתוכיח הימצאותו של חיידק. שתי הגישות מקובלות וטובות; סמכו על הרופא שלכם שהוא יודע מה לעשות.

דלקת ריאות: אם הילד משתעל כמה ימים רצופים ללא כל הקלה, הרופא יבדוק ויאבחן דלקת ריאות ויורה על טיפול באנטיביוטיקה מתאימה.

לסיכום, אתם ההורים מכירים את הילד שלכם הכי טוב וצריכים לסמוך על האינטואיציה שלכם, גם אם מדובר בילד הראשון שלכם. יש לפעול בשני משורים: הראשון הוא למצוא את הרופא שעליו אתם סומכים והשני - ברגע שיש ספק בקשו משטח גרון, בדיקות דם, צילום ריאות. תפקידו של הרופא הוא לא רק לתת מענה רפואי, אלא גם להרגיע אתכם. שיהיה חורף בריא לכולנו.

ד"ר משה חייצ'יק רופא מומחה ביחידה לא.א.ג ילדים במרכז הרופאי א.ר.ם שבאסותא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully