וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הדיאטה הזו באמת יכולה למנוע שפעת?

עונת השפעת בפתח וכמו בכל שנה, גם השנה נראה חולים רבים ממלאים את בתי החולים. חוקרים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת ייל בדקו האם הדיאטה הקטוגנית הפופולרית יכולה לחזק את המערכת החיסונית שנלחמת במחלה. התשובה מפתיעה

צילום: אבי כהן, עריכה: אביב אירגז

בווידאו: חברי מערכת וואלה מקבלים חיסון לשפעת

ויתור על פחמימות ואכילת יותר שומן עשויים להעניק הגנה מסוימת מפני שפעת. עכברים שהואכלו בדיאטה הקטוגנית הראו סימנים להתגברות של תאי חיסון מסוימים, שעשויים להיות אחראיים להשפעה המגנה.

הדיאטה הקטוגנית, שאהובה מאוד על האחיות קרדשיאן ועל שלל מפורסמים אחרים, כוללת צריכה גדולה מאוד של שומן, צריכה מתונה של חלבונים והגבלת כמות הפחמימות למקסימום 50 גרם ליום (אדם מערבי ממוצע צורך כ-300 גרם פחמימות ביום). יש כמה סוגים של דיאטות קטוגניות שבכל אחת מהן צורכים כמות שונה של פחמימות, אך כולן מבוססות על צריכה נמוכה מאוד של פחמימות. לרוב, הדיאטה קטוגנית כולל התפריט 4-3 ארוחות ביום - בדרך כלל במרווחי זמן קבועים.

אחת מתופעות הלוואי הנפוצות של הדיאטה הקטוגנית היא "שפעת קטו", הנובעת מהחומציות שנוצרת בדם עקב היווצרות הקטונים. תופעה זו מורגשת בעיקר בימים הראשונים לדיאטה, כוללת אי נוחות במערכת העיכול, בחילה, ירידה באנרגיה ותחושה כללית לא נעימה. לרוב, תופעות אלו חולפות מעצמן אחרי כמה ימים.

עוד בוואלה!

השפעת השנה צפויה להיות קשה במיוחד. זה מה שאתם חייבים לדעת

לכתבה המלאה
דיאטה ים תיכונית. ShutterStock
בלי פחמימות ויותר שומן. שומנים בריאים/ShutterStock

החוקר אקיקו איוואסאקי מבית הספר לרפואה באוניברסיטה היוקרתית ייל ועמיתיו גילו בעבר שהתזונה הקטוגנית הפחיתה את הדלקת בעכברים שחלו בגאוט (שיגדון, צינית) - מחלה כרונית שבאה לידי ביטוי בהתקפים של דלקות במפרקים.

כדי להעמיד את התיאוריה הזו במבחן, הצוות האכיל עכברים שנדבקו בשפעת A - הסוג החמור ביותר של הנגיף - בתזונה קטוגנית או רגילה במשך שבוע לפני ההדבקה. לאחר ארבעה ימים, כל שבעת העכברים שהואכלו בדיאטה סטנדרטית נכנע לזיהום, בהשוואה לחמישה בלבד מתוך 10 העכברים שניזונו מתזונה קטוגנית. עכברים אלה גם לא איבדו משקל רב, וזה בדרך כלל סימן ברור לזיהום בשפעת אצל בעלי חיים.

"יש קשר בין תזונה לחסינות למחלות"

הצוות מצא כי דיאטה קטוגנית הגדילה את המספרים של סוג ספציפי של תאי T - שחקני מפתח בתגובה החיסונית של הגוף - שנמצאו בריאות. הגברת תאי T אלה הגבירה את הרגישות של התאים המרפדים את הריאות לזיהום, מה שהגביר את ייצור הריר. "נראה כי הריר הנוסף הזה חשוב להגנה על העכברים", אומר איוואסאקי, "מכיוון שהוא לוכד את נגיף השפעת כדי להפסיק את התפשטותו. עדיין לא ברור מה עושים תאי T אלה מחוץ למחקר זה", הוא אומר.

למרות שהמטבוליזם בין העכבר לאדם נבדל זה מזה, הממצא עשוי לגרום לכך שאנשים יקבלו הגנה דומה מפני שפעת כשהם ניזונים מתזונה קטוגנית. "כבר ידענו על קשר בין תזונה לחסינות למחלות", אומר ג'ון טרגונינג במכללת אימפריאל לונדון, שלא היה מעורב במחקר. אכילת אוכל עשיר בוויטמין C, למשל, ידוע כמחזק את המערכת החיסונית שלנו. דיאטה קטוגנית עשויה לעזור בחיזוק מערכת החיסון כך שהיא תתוכנת טוב יותר להילחם בזיהום", אומר טרגונינג.

ועדיין, חשוב לזכור - גם אם התזונה שלכם בריאה - חשוב מאוד ללכת ולהתחסן כנגד שפעת שנחשבת למחלה קשה שעלולה להסתבך. הדבר נכון במיוחד בקבוצות אוכלוסייה שמצויות בסיכון מוגבר לסיבוכים, כמו אנשים בגיל 65 ומעלה, נשים בהריון, אנשים הסובלים ממחלות ריאה ומדוכאי חיסון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully