וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: שתיית קפה מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן הכבד בחצי

עוד ועוד מחקרים מבליטים את היתרונות הבריאותיים של המשקה הפופולרי בעולם, ואליהם מצטרף מחקר חדש שמצא כי המשקה השחור תורם להפחתת הסיכון לחלות בסרטן הכבד

קפה. ShutterStock
בעל יתרונות בריאותיים. קפה/ShutterStock

כוס קפה על הבוקר יכולה לעזור לכם להתעורר טוב יותר ולהתחיל את היום ברגל ימין, אבל מתברר שהיא טובה גם לכבד שלכם. מחקר חדש מצא כי שתיית קפה יכולה לצמצם את הסיכון לחלות בסרטן הכבד בחצי.

חוקרים מאוניברסיטת קווינס בבלפסט שבאירלנד סקרו מחקרים שכללו קרוב לחצי מיליון בני אדם, שני שליש מהם שתו קפה. המחקר מצא כי אנשים אלה הם היו בסבירות נמוכה יותר של 50 אחוזים לחלות בסוג הנפוץ ביותר של סרטן הכבד, הקרוי הפטומה ומהווה תשעה מתוך עשרה מקרים של סרטן הכבד.
הפטומה (קרצינומה של הכבד) מתפתח מהתאים המרכזיים של הכבד, המכונים הפטוציטים. הפטומה ממוקמת לרוב בכבד בלבד, אך לעיתים היא מתפשטת גם לאזורים אחרים.

"אנשים ששותים קפה ישמחו לשמוע שהוא יכול להועיל להם לבריאות", אמרו החוקרים, "זה מכיוון שקפה מכיל נוגדי חמצון וקפאין, שעשויים להגן מפני סרטן על ידי כך שהם יכולים להפסיק את החלוקה של תאי הסרטן". ועם זאת החוקרים הבהירו כי "שתיית קפה אינה מגנה מפני סרטן הכבד כמו פסקת עישון, קיצוץ באלכוהול או ירידה במשקל"

במחקר נמצא כי אנשים מבוגרים, בעלי השכלה אוניברסיטאית, אלו ששתו אלכוהול וגברים בפרט היו בעלי הסיכוי הגבוה ביותר לשתות קפה באופן קבוע. החוקרים עקבו אחר 365,157 שתיניי קפה, ויותר ממאה אלף איש שלא שתו קפה, במשך שבע שנים וחצי באמצעות מאגר נתונים לאומי בבריטניה של חולי סרטן.

הקרן העולמית לחקר הסרטן הגיעה למסקנה כי "סביר" שקפה מפחית את הסיכון לסרטן הכבד. אך המחקר האחרון, שפורסם בכתב העת British Journal of Cancer, לא מצא קשר כולל בין קפה לסוגי סרטן אחרים כמו סרטן מעי ובטן.

בכל שנה מאובחנים עשרות אלפי אנשים בעולם עם סרטן הכבד או קרצינומה של תאי הכבד ורובם גברים, שכן גברים באופן כללי חולים יותר במחלות כבד מאשר נשים. המחלה לרוב מתפתחת באנשים מעל גיל 65 ומקרים המאובחנים לפני גיל 45 נחשבים נדירים למדי.

שלבו סיבים בתפריט

מחקר שפורסם בכתב העת JAMA Oncology בחודש פברואר האחרון מצא כי תזונה עתירת דגנים מלאים וסיבים מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן הכבד. עם זאת, צריכה מוגברת של סיבים שמקורם בפירות וירקות לא יצרה את אותה השפעה, כך גילו החוקרים.

מבין משתתפי המחקר, אלה שתזונתם הכילה את הכמות הגדולה ביותר של דגנים מלאים נמצאו כבעלי סיכון מופחת ב-37 אחוזים לחלות בסרטן הכבד, ביחס למשתתפים שתזונתם הכילה מעט דגנים. גם תזונה עשירה בסובין נמצאה כמפחיתה משמעותית את הסיכון לחלות במחלה - ב-30 אחוזים.

  • עוד באותו נושא:
  • קפה
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully