וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חדש מצא שעישון מכפיל את הסיכוי לדיכאון וסכיזופרניה

המחקר, שבדק כחצי מיליון איש, מצא קשר סיבתי בין עישון טבק ומחלות נפשיות וקורא לעשות יותר כדי שאנשים עם בעיות מתחום בריאות הנפש לא יפלו בין הכיסאות ויישכחו במאבקים הציבוריים הגדולים בעישון

אילוסטרציה. ShutterStock
עישון מגביר את הסיכון לדיכאון וסכיזופרניה כמעט פי שניים. אישה מעשנת סיגריה/ShutterStock

טבק הוא רעיל וקטלני עבורנו. אנחנו מקבלים תזכורות קבועות לכך בכל פלטפורמה ציבורית ותקשורתית, וקשה לפספס (אפילו אם ממש מנסים) את משפטי האיום ותמונות האימה שמודפסים על חפיסות הסיגריות והטבק. העישון ידוע כגורם מרכזי לסרטן ריאות, מחלות לב וסוכרת מסוג 2 וברוב המדינות המערביות כבר לא ניתן לראות אנשים מעשנים במקומות ציבוריים. ולמרות זאת, נתונים מראים שההרגל הזה הרג 78,000 איש באנגליה בשנה שעברה ו-480 אלף איש מתו מעישון בארצות הברית. ואם זה לא מספיק, כתב העת Psychological Medicine פרסם לאחרונה תוצאות מחקר שמצא קשר גם בין עישון טבק ומחלות נפשיות.

החוקרים מאוניברסיטת בריסטול באנגליה, בהובלת ד"ר רובין ווטון, ניתחו את נתוניהם של 462,690 אנשים ממוצא אירופי, 8 אחוזים מהם מעשנים נוכחיים ו-22 אחוזים מעשנים לשעבר, ומצאו עדויות לכך שעישון הגביר את הסיכון שלהם לדיכאון וסכיזופרניה כמעט פי שניים. בנוסף הראו התוצאות גם קשר הפוך, אם כי חלש יותר - אנשים שסובלים ממצבים נפשיים אלו נוטים יותר להתחיל לעשן. החוקרים השתמשו בגישה אנליטית שמשתמשת בגרסאות גנטיות הקשורות לחשיפה, כמו למשל לעישון, כדי לתמוך במסקנות ביחס לקשרי סיבה ותוצאה.

במקביל לפרסום תוצאות המחקר של אוניברסיטת בריסטול התפרסם גם דוח מטעם הארגון הבריטי Action on Smoking and Health (ASH), שדרש לעשות עוד כדי לסייע למעשנים שסובלים ממחלות נפשיות להפסיק לעשן. על פי הדוח של ASH העישון הוא התורם הגדול ביותר לירידה הממוצעת של 10-20 שנים בתוחלת החיים של אנשים עם מחלה מתחום בריאות הנפש.

ד"ר רובין ווטון והצוות שלה בבית הספר לפסיכולוגיה ניסיונית באוניברסיטת בריסטול מאמינים שהניקוטין מעכב קולטנים לדופמין וסרוטונין במוח. דופמין וסרוטונין מתפקדים כמוליכים עצביים וכהורמונים וממלאים מספר תפקידים חשובים במוח ובגוף, ביניהם ויסות הרגשות ושיפור מצב הרוח שלנו. "אנשים עם מחלות נפש לרוב נשכחים במהלכים הגדולים להפחתת שכיחות העישון בציבור, וזה מוביל לאי-שוויון בריאותי", אמרה ד"ר ווטון, "העבודה שלנו מראה שעלינו לעשות כל מאמץ כדי למנוע התחלה של עישון ולעודד הפסקת עישון, בגלל ההשלכות שיש לזה גם על בריאות הנפש ולא רק על הבריאות הגופנית".

אילוסטרציה. ShutterStock
לעזור להם להפסיק לעשן זו הדרך הטובה ביותר לעזור להם לחיות זמן רב יותר. מבט מאחור על גבר יושב/ShutterStock

מארגון ASH נמסר כי שיעורי העישון בקרב אנשים הסובלים מבעיות נפשיות גבוהים יותר מ-50 אחוזים בהשוואה לאוכלוסייה הכללית. מחקרים קודמים שבחנו את הקשר הזה לא הצליחו לברר האם מדובר בקשר של סיבה ותוצאה - ואם כן, אז מהי הסיבה ומה התוצאה. הדו"ח של ASH, שמומן על ידי הסוכנות הבריטית לבריאות הציבור, מצא כי ב-82 אחוזים מהארגונים לבריאות הנפש שנסקרו קיימת מדיניות מקיפה וברורה לגבי עישון. כולם הציעו טיפול בתחליפי ניקוטין, אך רק 47 אחוזים הציעו את הטיפול היעיל ביותר בעישון, שמבוסס על שילוב של מספר דרכים. ב-55 אחוזים מהמקומות אפילו לא שאלו את החולים על מצב העישון שלהם בשלב הקבלה.

אן מק'ניל, פרופסור להתמכרויות לטבק ויו"ר משותף ב-ASH, אמרה: "לעזור לאנשים מתחום בריאות הנפש להפסיק לעשן זו הדרך הטובה ביותר לעזור להם לחיות זמן רב יותר. אמנם בארבעת העשורים האחרונים ראינו ששיעורי העישון צונחים באופן דרמטי בקרב האוכלוסייה הכללית, אך לא זיהינו ירידה זהה עבור אנשים עם מחלות נפשיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully