וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עישון של 5 סיגריות ביום שווה ערך לעישון קופסה שלמה

חשבתם שסיגריה פה סיגריה שם זה בסדר, ושזה מספיק כדי להשאיר אתכם במרחק בטוח מהסכנות שצפויות למעשנים הכבדים? מחקר חדש מציג נתונים שמראים אחרת, ומוכיח שוב שאין דבר כזה כמות עישון טובה. אל תגידו שלא ידעתם

גיף מד מן עישון סיגריות. Giphy
כולה שתיים שלוש סיגריות ביום, מה קרה? גיף של בטי וסאלי ממד מן מעשנות ברכב/Giphy

משפטים כמו "הימנעות מעישון זה הדבר הטוב ביותר שאפשר לעשות לריאות שלכם" נאמרים כל הזמן בשנים האחרונות, בכל צורה ומדיה. אם אתם מאלה שמקשיבים להם ומיד מנחמים את עצמכם שאתם בטוחים כי אתם בסך הכל מעשנים חברתיים, בקטנה, מקסימום שתיים-שלוש סיגריות ביום וכדומה - זה הזמן להילחץ, ובגדול.

מחקר חדש שפורסם ב-the Lancet Respiratory Medicine מצא שעישון של סיגריות בודדות ביום גורם לנזק ריאתי הדומה לעישון יותר מחפיסה ליום. המחקר, שמומן על ידי הסוכנות הלאומית לבריאות (NIH) והסוכנות האמריקאית להגנת הסביבה, בדק את הרגלי העישון ואת בריאותם של יותר מ-25 אלף אמריקאים בגילאים 17-93. בשלב הראשון סיפרו כל הנבדקים לחוקרים כמה הם מעשנים, בנוסף למידע כללי על בריאותם, דמוגרפיה ואורח חייהם. בנוסף הם עברו בדיקת ספירומטריה, שמעריכה את תפקודי הריאות על ידי מדידת כמות האוויר שניתן לנשום בשניה, וכמה אוויר יכולות הריאות לדחוף החוצה לאחר שאיפה עמוקה. השלב הבא במחקר היה מעקב אחר המשתתפים במשך 20 שנה, ובמהלך תקופה זו הם עברו לפחות בדיקת ספירומטריה אחת כדי להעריך שינויים בתפקוד הריאות שלהם.

סיגריות. ShutterStock
מעשן קל צפוי לסבול מפגיעה בתפקוד הריאות שלו בשנה כמו שמעשן כבד יסבול בתשעה חודשים. כפות ידיים מחזיקות בדלי סיגריות/ShutterStock

הנזק נגרם מכל סוג של עישון

תפקוד הריאות שלנו יורד באופן טבעי עם הגיל, אך ידוע שהעישון מאיץ את התהליך ומוביל לסיכון למחלות ריאה חסימתיות כרוניות ומצבי נשימה אחרים. כפי שמראים החוקרים במחקר החדש, נראה שההשפעה הזו נגרמת מכמעט כל כמות של עישון. כאשר המחקר החל, כ-10,000 מהמשתתפים בו לא עישנו מעולם, 7,000 היו מעשנים לשעבר, 5,800 עישנו והפסיקו לסירוגין, ו-2,500 היו מעשנים פעילים. עם הזמן גילו החוקרים שגם המעשנים לשעבר וגם המעשנים בהווה סבלו מתפקוד ריאות ירוד יותר מאשר אלה שלא עישנו מעולם- כצפוי, אך הנתון המפתיע הוא שההבדל בין הריאות של המעשנים הקלים לעומת הריאות של המעשנים הכבדים לא היה גדול.

המחקר מצא שהנזק שנגרם לריאות כתוצאה מעישון של פחות מחמש סיגריות ליום הוא שווה ערך לשני שלישים מהנזק שנגרם מעישון של 30 סיגריות ומעלה ליום. במילים אחרות, מעשן קל צפוי לסבול מפגיעה בתפקוד הריאות שלו בשנה כמו שמעשן כבד יסבול בתשעה חודשים.

רופא מחזיק ביד צילום ריאות. ShutterStock
הצמצום בכמות היומית יכול להיות צעד חשוב בדרך לגמילה מוחלטת. רופא מחזיק צילום ריאות/ShutterStock

לאור הגילוי של המחקר נשאלת השאלה - האם יש בכלל טעם למעשנים לנסות לצמצם את כמות הסיגריות שלהם? לטענת ד"ר אליזבת אולסנר מאוניברסיטת קולומביה, החוקרת השותפה למחקר, הממצא אמנם צריך להניא אנשים מעישון באופן כללי, אך בעל חשיבות גם עבור מי שכן מעשן- הצמצום בכמות היומית יכול להיות צעד חשוב בדרך לגמילה מוחלטת, והוא בעל יתרונות בריאותיים משמעותיים.

התוצאות שהוצגו במחקר העלו מספר הסתייגויות. למשל, הוא הסתמך על נתונים בשיטת דיווח עצמי - פניה אל הפרט הרלוונטי בבקשה ממנו לתת אינפורמציה לגבי עצמו. החיסרון המרכזי של השיטה הוא שדיווח כזה הוא סובייקטיבי מטבעו. ולכן תמיד יש לקחת בחשבון אפשרות של אי דיוק. המשתתפים במחקר עברו גם מספרים שונים של מבחני ספירומטריה לאורך השנים, בין היתר כיוון שמעשנים לשעבר ובהווה לא היו בריאים מספיק כדי לחזור לבדיקה, שיערה אולסנר. שיעור ההשפעות של העישון על תפקודי הריאות הצטמצם גם לאחר התאמת הנתונים לגורמים רלוונטיים כמו קיומן של מחלות ריאה אחרות וחשיפה לעישון פאסיבי, אך המגמות הכלליות נותרו זהות.

אילוסטרציות בני נוער מעשנים. ShutterStock
גם אם אתם מעשנים סיגריה אחת ביום, הסיכוי שלכם למות מסרטן הריאות הוא פי 9 . נערה מחזיקה סיגריה/ShutterStock

אפילו סיגריה אחת ביום יכולה להרוג

בסופו של דבר סיכמה אולסנר שהמחקר שלה, כמו הרבה שנעשו לפניו, תומך ברעיון שאין כמות עישון טובה. והיא כנראה צודקת - מחקר שהתפרסם ב-2016 קבע כי אפילו עישון של סיגריה אחת בלבד ביום יכול להוביל למוות מוקדם. חוקרים מהמכון הלאומי לחקר הסרטן (NCI) השוו את תוחלת החיים של אלה שמעשנים סיגריה אחת ביום לעומת אלה שלא עישנו בחייהם, והממצאים הראו שאלה שעישנו סיגריה אחת ביום היו בעלי סיכון גבוה יותר למוות מוקדם ב-64 אחוזים ביחס לקבוצה השנייה. אלה שעישנו בין סיגריה אחת לעשר ביום היו בעלי סיכון של 87 אחוזים למוות מוקדם. עוד הראו ממצאי המחקר שגם אם אתם מעשנים סיגריה אחת ביום, הסיכוי שלכם למות מסרטן הריאות הוא פי 9 מאשר אלה שלא מעשנים. אלה שמעשנים בין סיגריה אחת לעשר ביום, היו בעלי סיכון של פי 12 למות מסרטן הריאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully